A tavasz hírnökei, a friss, üde színek a jellemzőek, és sokan veszik az előre elkészített egyszálas díszeket vagy kis csokrokat, amikkel a virágosok is készülnek a péntek reggeli vásárlói rohamra.
A nőnaphoz közeledve a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a Virágkötők, Virágkereskedő Vállalkozók Magyarországi Szakmai Egyesületével együttműködve készített virágpiaci körképet. A nőnap a „legvirágosabb” jeles napok közé tartozik, ilyenkor a virágüzletek átlagos napi forgalma megtöbbszöröződik. Ellentétben több más jeles alkalommal,
a megelőző vagy az azt követő pár napban nem igazán. A tapasztalatok szerint, ha hétköznapra esik a nőnap – ahogy idén is –, az jót tesz a virágüzletek forgalmának, hiszen akkor a családtagok mellett a kolléganőknek is sokan vesznek virágot.
Természetesen nagyban függ egy-egy vásárlás értéke attól, hogy ki hány hölgynek vesz virágot, de a virágárusok tapasztalatai szerint egy-egy vevő legalább ezer forint értékben költ ilyenkor. A vásárlók körében a legnépszerűbbek az egyszálas virágok és a kisebb csokrok, illetve a tavaszi hagymás cserepes virágok, a piaci keresletet nagy mértékben el tudják látni a hazai termesztők. Kisebb-nagyobb csokrokat is előszeretettel választanak a vevők, elsősorban családtagoknak, vagy közelebbi barátoknak.
A virágosok előre elkészített egyszálas virágdíszekkel vagy kisebb csokrokkal, cserepes virágokkal készülnek 8-ára, ezek szépen díszítve azonnal elvihetőek. Kisebb méretben készülhetnek most nagyon divatos virágdobozok is, de nőnapon – miután egy-egy vásárló több hölgyet is köszönt (ellentétben a Valentin-nappal) – inkább a kisebb „kiszerelések” a népszerűek.
Egy átlagos virágüzlet több száz szál virágot ad el nőnapkor, de természetesen ez nagyban függ az elhelyezkedéstől, törzsvásárlói körtől illetve a promócióktól is. A virágpiac szempontjából a Valentin-nap az év első kiugró eseménye, amit most egy még nagyobb dömping, a nőnap, s májusban az anyák napja illetve a ballagások követnek.
Sokan lepik meg párjukat Nőnap alkalmábólSzázból 84 nőnek kedveskedik párja nőnap alkalmából. A párkapcsolatban élő magyar nők hatvan százaléka kap valamilyen segítséget a házimunkában: a férfiak leginkább a bevásárlásban segítenek és kiürítik a szemetet. Ettől függetlenül a nők zöme több mint 8 órát tölt hetente házimunkával, és „énidőre” egyötödüknek csupán heti egy-két óra jut, derült ki a Nielsen 2019 februárjában a nőnap kapcsán 800 fő megkérdezésével végzett országos, reprezentatív felméréséből. Nem mennek el szó nélkül a nőnap mellett a férfiak: a megkérdezett, párkapcsolatban élő nők 84 százaléka úgy nyilatkozott, partnere kedveskedik neki március 8-án.
A férfiak négyötöde (80+%) emellett születés- és névnapok, valamint karácsony alkalmával lepi meg kedvesét. Az évfordulók tekintetében már kevésbé aktívak, a nők 57 százaléka kap ilyenkor figyelmességet. A nők 8 százaléka semmilyen alkalomból nem kap ajándékot. A háztartási feladatokat illető munkamegosztásról érdeklődve kiderült, hogy otthon a férfiak 57 százaléka segít be, ráadásul szerencsére „önként és dalolva” (10-ből 9 esetben). A nőknek leginkább a bevásárlásban (78%) és a kuka kiürítésében (76%) nyújtanak segítő kezet. Százból hatvan nőnek segít a párja az olyan általános takarítási munkákban, mint például a porszívózás és felmosás. A gyerekekkel kapcsolatos feladatok (uzsonnakészítés, fuvarozás; stb.) is javarészt a nőkre hárulnak: közel kétharmaduk saját maga végzi el. A mosogatásban már inkább egyedül maradnak a nők, a megkérdezettek csupán harmada kap ebben támogatást. A főzés sem nagy favorit, ezzel a nők háromnegyede egyedül marad. Ennél már csak a mosás és teregetés terén kapnak kevesebb segítséget. Öröm az ürömben, hogy a partneri hozzájárulás rendszeres, 10-ből 8 nő hetente többször számíthat társára a házimunkában.
Forrás: Nielsen |