Egykor szinte minden falusi háznál tartottak mangalicát, ám az 1990-es évekre a göndör szőrű sertés egyedszáma drámaian lecsökkent, az állomány a kihalás szélére került.
A szakemberek gondos munkájának köszönhetően sikerült a megmaradt létszámot összegyűjteni és újra tenyésztésbe vonni, amellyel a mangalica elindult világhódító útjára
és ma már nem csak hazánkban, de világszerte az ínyencek egyik kedvence lett. Ma már 60-70 ezres létszámmal dicsekedhetnek a tenyésztők.
„A mangalicahús nagyon gazdag Omega-3 és 6 zsírsavakban, antioxidánsokban és B-vitamin tartalma is jelentős” – hívta fel a figyelmet a sertésféle egészséges mivoltára Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. A szakember elmondta, a fogyasztók vásárlásukkal tudják támogatni, hogy ez a hungarikum tovább erősödjön. Nem csak zsír, hanem magas minőségű húst is jelent ez a fajta. Az elmúlt évben a sertéspestis majdnem sarokba szorította a tartást, ám sikerült megállítani a betegség terjedését.
Az elmúlt negyed század alatt a mangalica világkarriert futott be, miközben hazánkban inkább csak hírből ismerik a fogyasztók.
„Ezen kívül médiakampánnyal is felhívjuk a figyelmet a mangalicára, print és online felületeken, rádióreklámokkal, valamint egy vírusvideóval, amelyben egy 1698-ból származó receptet gondoltak újra és készítettek el modern köntösben” – osztott meg egy érdekességet Giczi Gergely. Az ügyvezető-helyettes hozzátette: a kampány influencere mangalicás receptvideókat is készít majd a promóciós időszakban.
A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete 2019-ben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Az egyesület tagjainak száma 200-220 között mozog, akik eredetigazolt és hitelesített mangalica állománnyal rendelkeznek.
Az Egyesület elnöke, Tóth Péter beszédében hangsúlyozta: a mangalica sertés különleges, ehető nemzeti kincs.
Az elmúlt 25 évben odáig fejlődött, hogy a legelegánsabb éttermek, áruházak is szívesen kínálatukban tartják.
Fennmaradásához létfontosságú, hogy minél több mangalicahúst és terméket értékesítsenek, hiszen ezzel azokat a tenyésztőiket támogatják, akik nemcsak magát a fajtát, hanem a családi gazdálkodási életformát is fenntartják. A szakember szerint a jelenlegi kampány nagyban segíti a belföldi mangalica piaci jelenlétet, ezzel több évtizedes hiányt pótol, és eléri, hogy a korábban csak export piacokon kapható mangalica húsfélék és prémium termékek a tudatos magyar fogyasztókhoz is egyre könnyebben jussanak el.
„A mangalica sertés léte mindig attól függött, hogy volt-e rá kereslet, eljutott-e az áru a vevőkhöz. Így van ez most is, ezért is tartjuk kiemelt fontosságúnak, hogy a kormány, a tenyésztők és a kereskedők együtt lépnek fel a belföldi mangalica ellátás élénkítéséért.
– emelte ki Tóth Péter.
A fogyasztásösztönző kampány egyik kiskereskedelmi partnere az Auchan áruházlánc mellett a CBA Kereskedelmi Kft., ahol a promóciós időszakban több alkalommal tartanak kóstoltatást mangalica termékekből. Az üzletlánc kommunikációs igazgatója, Fodor Attila elmondta: „az elmúlt években jelentős mértékű fejlődést látunk az élelmiszer-kereskedelemben is.
Nem csak a forgalom volumene bővül, hanem egyre népszerűbbé válnak a magas minőségű termékek.
Egyre többen az olcsó ár helyett inkább a kedvező ár-érték arányú termékeket keresik. A mangalicahús számára is egyértelműen kedvező ez a trend, hiszen ez a húsféleség a magas minőségű termékkínálat részét képezi.” Az üzletlánc kommunikációs igazgatója hozzátette: „a Príma hálózatban az elmúlt két év során mintegy 20%-kal nőtt a mangalica termékek forgalma, a termékkínálat ha viszonylagosan lassan is, de egyértelműen bővül. A kóstoltatás jó eszköz arra, hogy az adott termékkört népszerűsítsük. Örülünk, hogy szerepet kaphattunk a mostani kampányban is.”