Back to top

Egy öshonos sertés sikersztorija

Idén először népszerűsíti kampánnyal a mangalicahús fogyasztását az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete. Az „Egyél jót! – A mangalicahús különleges” szlogen alatt futó kampány célja, hogy felhívják a figyelmet védett őshonos sertésfajtánk különleges ízvilágára, beltartalmi értékeire és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepére.

Fotó: viniczai
Egykor szinte minden falusi háznál tartottak mangalicát, ám az 1990-es évekre a göndör szőrű sertés egyedszáma drámaian lecsökkent, az állomány a kihalás szélére került.

A szakemberek gondos munkájának köszönhetően sikerült a megmaradt létszámot összegyűjteni és újra tenyésztésbe vonni, amellyel a mangalica elindult világhódító útjára

és ma már nem csak hazánkban, de világszerte az ínyencek egyik kedvence lett. Ma már 60-70 ezres létszámmal dicsekedhetnek a tenyésztők.

„A mangalicahús nagyon gazdag Omega-3 és 6 zsírsavakban, antioxidánsokban és B-vitamin tartalma is jelentős” – hívta fel a figyelmet a sertésféle egészséges mivoltára Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. A szakember elmondta, a fogyasztók vásárlásukkal tudják támogatni, hogy ez a hungarikum tovább erősödjön. Nem csak zsír, hanem magas minőségű húst is jelent ez a fajta. Az elmúlt évben a sertéspestis majdnem sarokba szorította a tartást, ám sikerült megállítani a betegség terjedését.

Giczi Gergely
Fotó: viniczai
Az elmúlt negyed század alatt a mangalica világkarriert futott be, miközben hazánkban inkább csak hírből ismerik a fogyasztók.

A kampány során összesen 27 napon keresztül, 9 üzletben kóstoltatnak mangalica termékeket Budapesten, és hét vidéki városban.

„Ezen kívül médiakampánnyal is felhívjuk a figyelmet a mangalicára, print és online felületeken, rádióreklámokkal, valamint egy vírusvideóval, amelyben egy 1698-ból származó receptet gondoltak újra és készítettek el modern köntösben” – osztott meg egy érdekességet Giczi Gergely. Az ügyvezető-helyettes hozzátette: a kampány influencere mangalicás receptvideókat is készít majd a promóciós időszakban.

A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete 2019-ben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Az egyesület tagjainak száma 200-220 között mozog, akik eredetigazolt és hitelesített mangalica állománnyal rendelkeznek.

Tóth Péter
Fotó: viniczai
Az Egyesület elnöke, Tóth Péter beszédében hangsúlyozta: a mangalica sertés különleges, ehető nemzeti kincs.

Az elmúlt 25 évben odáig fejlődött, hogy a legelegánsabb éttermek, áruházak is szívesen kínálatukban tartják.

Fennmaradásához létfontosságú, hogy minél több mangalicahúst és terméket értékesítsenek, hiszen ezzel azokat a tenyésztőiket támogatják, akik nemcsak magát a fajtát, hanem a családi gazdálkodási életformát is fenntartják. A szakember szerint a jelenlegi kampány nagyban segíti a belföldi mangalica piaci jelenlétet, ezzel több évtizedes hiányt pótol, és eléri, hogy a korábban csak export piacokon kapható mangalica húsfélék és prémium termékek a tudatos magyar fogyasztókhoz is egyre könnyebben jussanak el.

„A mangalica sertés léte mindig attól függött, hogy volt-e rá kereslet, eljutott-e az áru a vevőkhöz. Így van ez most is, ezért is tartjuk kiemelt fontosságúnak, hogy a kormány, a tenyésztők és a kereskedők együtt lépnek fel a belföldi mangalica ellátás élénkítéséért.

Aki mangalica terméket vásárol, az nem csak egy különlegesen finom húst vásárol, hanem hozzájárul hazánk egyedüli és mára világhíres őshonos sertésfajtája és az ahhoz kötődő egész termelési rendszer megőrzéséhez is”

- emelte ki Tóth Péter.

Fodor Attila
Fotó: viniczai

A fogyasztásösztönző kampány egyik kiskereskedelmi partnere az Auchan áruházlánc mellett a CBA Kereskedelmi Kft., ahol a promóciós időszakban több alkalommal tartanak kóstoltatást mangalica termékekből. Az üzletlánc kommunikációs igazgatója, Fodor Attila elmondta: „az elmúlt években jelentős mértékű fejlődést látunk az élelmiszer-kereskedelemben is.

Nem csak a forgalom volumene bővül, hanem egyre népszerűbbé válnak a magas minőségű termékek.

Egyre többen az olcsó ár helyett inkább a kedvező ár-érték arányú termékeket keresik. A mangalicahús számára is egyértelműen kedvező ez a trend, hiszen ez a húsféleség a magas minőségű termékkínálat részét képezi.” Az üzletlánc kommunikációs igazgatója hozzátette: „a Príma hálózatban az elmúlt két év során mintegy 20%-kal nőtt a mangalica termékek forgalma, a termékkínálat ha viszonylagosan lassan is, de egyértelműen bővül. A kóstoltatás jó eszköz arra, hogy az adott termékkört népszerűsítsük. Örülünk, hogy szerepet kaphattunk a mostani kampányban is.”

 

Forrás: 
magyarmezogazdasag

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A kereskedelmi háború helyett az ASP tesz be a szójának

A Kína és az Amerikai Egyesült Államok között zajló kereskedelmi háborúban veszíteni látszott a szója. Azonban úgy tűnik, ennél sokkal nagyobb veszély les rá: a Kínában tomboló afrikai sertéspestis járvány következtében visszaesik a kereslet, így lesz miért aggódniuk az amerikai gazdáknak.

Csúszásmentes, hűthető, fűthető padlóelemek

Különleges padlóborításokat, fűtött és hűtött rácspadozatot fejlesztett sertésistállókba a Fournier francia cég. A már szabadalmaztatott megoldás, a Modulo-Therm padozat lehetővé teszi az optimális hőmérsékletű - hűthető, fűthető - zónák tetszés szerinti kialakítását a sertésistállókban.

Egyre népszerűbbek a növényi alapú húspótlók

Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a húsfogyasztás csökkentésének irányába ható törekvések. Ennek megfelelően a vezető brit szupermarketlánc, a Tesco is kínál növényi alapú húspótló készítményekeket, amiket nagyobb áruházainak csomagolt hústermékei között helyez el.

Rovarevő tyúkok és malacok?

A hagyományos, szójadara és halliszt alapú takarmány helyett rovarokból fedeznék a sertések és tyúkok növekedéséhez szükséges proteint, ehhez azonban nagy mennyiségben kell rovarokat termelni – ennek megvalósításán dolgozik három német felsőoktatási intézmény és egy kutatóintézet.

Mobil borfogyasztási szokások: vásárlást segítő applikációk

A borvilág dinamikus terület, folyton mozgásban és változásban van. A Bloomberg 2018-ban végzett felmérést a trendeket keresve, és érdekes megállapításokat tett.

Így keltettek nagy hírverést az agrárszakmáknak

Mint arról beszámoltunk, véget ért az I. Agrár Szakma Sztár Fesztivál, amelyet a jó hangulat és a feszült pillanatok egyaránt jellemeztek. A hagyományteremtő célú rendezvényen alaposan körbenéztünk – következzenek bővebb tapasztalataink.

Nagyon megugrottak a sertésárak

Négy héttel ezelőtt jelentős felvásárlási áremelkedés indult a vágósertés-piacon. A 11. héten a kilogrammonkénti átlagár még 347,10 Ft volt, ami a 12. héten 2 Ft-tal, a 13. héten 17,50 Ft-tal, a 14. héten pedig példátlanul magasan, 28,40 Ft-tal, 395 Ft-ra drágult. Négy hét alatt ez közel 50 forintos árnövekedés! Természetesen mindezt persze nagy örömmel nyugtázzák a termelők.

Hazai ízekben idén ismét a zalaegerszegi szakiskola győzött

A 2019. évi sertéshús-fogyasztás ösztönző kampány „Hazai ízek, hazai asztalokon” című szakképző iskolai szakácsversenyén a Zalaegerszegi Szakképzési Centrum Báthory István Szakgimnázium és Szakközépiskola csapata szerezte meg az elsőséget.

Kecsketartás: az egészséges állatokat is megviseli a klímaváltozás

Korábbi cikkeimben már sok mindenre kitértem, elsősorban arra, hogy miért és hogyan tudjuk a klímaváltozást kecskésként a „javunkra” fordítani. A legfontosabb azonban kimaradt… A klímaváltozással járó hirtelen és kiszámíthatatlan időjárás-változások, frontok, hatalmas megterhelést rónak az állat szervezetére, még akkor is, ha egészséges állatokról van szó.

A belföldi sertéshúsfogyasztás kompenzálhatja az afrikai sertéspestis okozta kiesést

A sertéshús fogyasztásának magyarországi ösztönzése mellett fontos a szakmai tapasztalatok átadása, és a belföldi fogyasztás emelkedése az, ami ellensúlyozhatja az afrikai sertéspestis okozta kiesést - hangzott el az Agrármarketing Centrum (AMC), az Agrárminisztérium (AM) és a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) Merre tovább sertéságazat? című konferenciáján csütörtökön Budapesten.