A „Túlélő tojások” az első olyan valóságshow, amelynek főszereplői állatok, nevezetesen csirkék, vagyis kezdetben tojások.
A Nébih szakemberei nyolc ellenőrzött, megfelelően előkészített, több különböző fajtájú, de azonos kelési feltételeket igénylő tyúk tojásait helyezték egy automata keltetőbe, és beállították a keltetéshez szükséges ideális körülményeket, a hőfokot és a páratartalmat.
A keltetés március 28-án hajnali 3-kor kezdődött, amelynek folyamatát az érdeklődők napi 24 órában, élőben követhetik a Nébih YouTube csatornáján, illetve a hivatal népszerű kampányai közül a Szabad a gazdi és az Ételt csak okosan! weboldalán.
youtube://v/ipy3m_8sACc
A keltetőberendezés önműködő, így a tojások forgatása nem igényel emberi beavatkozást, ugyanakkor minden nap sor kerül a tojások ellenőrzésére, időnkénti átvilágítására.
Olyan kérdésekre is válasz kaphatnak a nézők, mint például, mi az a „kártojás”, mi a különbség a tojás és a „szemes tojás” között, 8 tojásból statisztikailag mennyi fog kikelni, és arra is, hogy vajon a záptojás valóban képes-e felrobbanni.
Az állattenyésztési tapasztalatok szerint a tojások egy része nem fog kikelni. A kikelt kiscsibéket viszont a hivatal egy gondos gazdánál helyezi majd el.
Nevet adhatnak, a tojásoknak, illetve az abból kikelő kiscsibéknek. Megtippelhetik a csibék nemét is, izgulhatnak, hogy melyik tojás kel ki elsőnek, emellett kvízjátékokat játszhatnak, szavazhatnak a Szabad a gazdi Facebook oldalán.
A kikelés várható ideje 2019. április 16-17.
A Nébih a projektet kifejezetten húsvétra időzítette, hogy felhívja a figyelmet a felelős állattartás fontosságára, és ezúton is azt javasolja, hogy senki ne ajándékozzon élő állatot!
A Szabad a gazdi programról
A felelős állattartást népszerűsítő Szabad a gazdi program az Agrárminisztérium és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szemléletformáló kampánya. Fő célja, hogy arra ösztönözze a leendő gazdikat: vásárlás helyett örökbefogadással és ivartalanítással gondoskodjanak kedvencükről. A program hasznos tanácsokat, érdekességeket oszt meg az érdeklődőkkel közösségi oldalán, például népszerű kvízjátékok formájában, és saját rendezvényeket is szervez. Országos kiállításokon a hivatal munkatársai játékos formában végzik az ismeretterjesztést. A kampány állandó „résztvevője” az évente megrendezett Belvárosi Kutyafesztiválnak is.