0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Menő a fair trade azaz a méltányos kereskedelem

Sosem látott növekedést produkált 2017-ben a méltányos kereskedelmi (fair trade)termékek forgalma hazánkban. A növekedés nyolcszoros az előző évhez képest – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének jelentéséből.

A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye, termékeivel ma már drogériákban, élelmiszerkereskedelmi láncokban, de még vasúti büfékocsiban is találkozhatunk. Karácsonyra is választhatják a fogyasztók a méltányos kereskedelmet – hívja fel a figyelmet az Élelmiszer Online.

Azzal, hogy méltányos kereskedelmi, fair trade minősített terméket választanak, a fogyasztók hozzájárulnak az etikus termeléshez, tesznek a gyerekmunka és a mezőgazdasági munkások kizsákmányolása ellen.

A fair trade termékek kereskedelme 2017-ben világviszonylatban meghaladta a 8,4 milliárd eurós értéket, ami 8%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül egyre nő a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 30 000 különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 150 országban, beleértve Magyarországot.

A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.

A magyar növekedés meghaladja a nemzetközi trendeket

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 2 éve méri a magyar Fairtrade piac nagyságát, amiről 2014 óta állnak rendelkezésre adatok. Az első adattal lefedett évben a méltányos kereskedelem piaca marginális, 68 millió forint volt, ám innen dinamikus növekedésnek indult.

Két év alatt, 2016-ig közel hétszeresére nőtt a piac, majd 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom, és a méltányos kereskedelmi termékek forgalma 2017-ben már meghaladta a 3,6 milliárd forintot.

A növekedés üteme meghaladja mind az infláció, mind az élelmiszerárak növekedését, sőt a többi etikus fogyasztói szegmens, például a biotermékek, a szabadtartásos baromfi vagy az elektromos autók növekedési ütemét is.

A növekedés motorjai: a minősítés és a hálózatok

„A növekedés legfőbb oka, hogy 2014 óta globálisan bővül a Fairtrade minősített termékek köre. Míg korábban azok a termékek kaphattak minősítést, amelyeknek minden lehetséges összetevője méltányos kereskedelemből származott, 2014-től azok a termékek is beléphettek a minősítő rendszerbe, amelyeknek csak a kakaó vagy a cukor összetevője minősített” – mondta Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. 2017-re a magyar piacon is tömegével jelentek meg azok a termékek, amelyeknek csak egyik összetevője minősített, elsősorban a diszkontláncokban találnak ilyeneket a fogyasztók.

A növekedés másik fő összetevője, hogy a különböző élelmiszerkereskedelmi láncokban, illetve feldolgozott élelmiszereket áruló drogériákban egyre több sajátmárkás terméknek van Fairtrade minősítése.

„Mára a Fairtrade termékek könnyen elérhetővé váltak” – értékel a TVE munkatársa. Az áruházláncok és a speciális bioboltok, delikáteszek, elkötelezett büfék mellett olyan meglepő helyeken is találkozhatunk már a méltányos kereskedelemmel, mint az osztrák vasúttársaság (ÖBB) Budapestről Bécsbe tartó járatainak büfékocsijai.

Szintén hozzájárult a növekedéshez, hogy az ÖMV benzinkúthálózat 2016 közepe óta kizárólag Fairtrade kávét árul kútjain.

A számok

A piaci adatok mérése a GfK és Tudatos Vásárlók Egyesülete együttműködésében valósult meg, a piaci méréseket a kereskedelmi adatközlőktől származó számok egészítik ki. A 2017-es adatok becslését segítette a SPAR és az ÖMV közlése. A tudatos vásárlás más területein tapasztalható fejlődésről szóló adatokat a hamarosan megjelenő idei Tudatos Vásárló Piaci jelentés tartalmazza majd.

Mi az a méltányos kereskedelem, Fairtrade?

A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.

A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.

A magasabb árért cserébe: a termelőnek meg kell felelnie a következő munkakörülményekkel kapcsolatos elvárásoknak: egészséges és biztonságos munkakörnyezet, védőruházat, a vegyszereknek való kitettség csökkentése, a szakszervezetek működésének elősegítése (csak olyan országból érkezhet a fairtrade minősített a termék, ahol eleve adott az egyesülési szabadság), az egyesüléshez való jog tiszteletben tartása (szakszervezet és kollektív tárgyalások), a diszkrimináció tilalma, a kényszerítés és zaklatás tilalma, a gyerekmunka tilalma, maximum 48 órás munkahét, jogszerű foglalkoztatás, fizikai fenyítés tilalma.

Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.

– A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye.

– 2017-ben a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium értéke összesen 178 millió euró volt.

– Világszerte több mint 1,6 millió termelő és munkás, 75 országban 1600 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.

Forrás: Élelmiszer Online