A hazai dinnyetermesztők számára jól indult az idény, a kedvező időjárás, a technológiai fejlesztések egyaránt jó hozamokat és kiváló minőséget vetítettek előre. Az áruházak partneri hozzáállásának köszönhetően pedig megfelelő felvásárlási árakban bízhattak. Mindez így is alakult júliusig, az akkor Európa-szerte beköszönő csapadékos, hűvös idő azonban visszavetette a dinnye fogyasztását, és a piac beszűkülésével a felvásárlási árak az önköltségi szintre, illetve kicsivel az alá estek. A hazai fogyasztói, valamint az exportpiaci árak kilogrammonként 10-15 forinttal ugyancsak elmaradtak a tavalyitól. Augusztus közepére a mintegy 5500 hektárról a dinnye 70 százalékát már betakarították, és a hozamok ismeretében összességében körülbelül 200 ezer tonna termésre számítanak az idén.
A NAK és az AMC kezdeményezéséhez kapcsolódott áruházak (Aldi, Auchan, CBA, Lidl, Metro, Spar) elkötelezettek a magyar áruk iránt, így július elejétől már csak magyar dinnyét kínáltak. A kóstoltatás hatására mind a hat áruházláncban a fogyasztás növekedését tapasztalták, és bár még mindig a hagyományos magvas görögdinnyéből fogy a legtöbb, a különleges (mag nélküli, sárga húsú, kis méretű) típusok iránti kereslet növekedését is észlelték. Az áruházak nyitottak a dinnyeprogram folytatására jövőre, de még idén, a tervek szerint szeptember közepétől a hazai alma népszerűsítésére is indítanak kampányt. (R.I)
Fotó: Gyulai Tóth Zoltán, NAK