Az 1959-ben alapított szabadszállási és pápai mezőgazdasági gépészképző szakiskolák (traktorvezető-képző) közül az utóbbi 1962-ben költözött a vépi telephelyre, a volt Erdődy-kastélyba. Az akkor már romos kastélyépület és a lepusztult park és arborétum megmentése az iskolának, az itt végrehajtott fejlesztéseknek volt köszönhető. Új gépszínek, gépműhelyek, kiszolgáló létesítmények épültek, 1969-ben pedig felavatták az új tanügyi épületet.
Az iskola az 1970-es években vált „világhírűvé”, a fejlődő országokból – Kubától Jemenig, Tanzániától Irakig – özönlöttek ide a tanulók. Kijelenthető, hogy Közép-Európa talán legjobb, legjelentősebb agrárszakképző iskolája volt, nemzetközi hírnévvel. Fejlődése az 1980-as években is folyamatos volt, 1990-ben pedig beindult a gazdaasszony-képzés.
Az iskola helyéről, szerepéről, a vépi középfokú agrárszakképzés, elsősorban a mezőgépészképzés lehetőségeiről és problémáiról Hollósi Éva igazgatóval, óvári gazdásszal és Savanyó Ferencné gyakorlati oktatásvezetővel beszélgettünk, akik bemutatták az iskola mintegy 50 hektáros területének egy részét, a gyakorlati gépészoktatás bázisait, a tanműhelyeket és a gyönyörű parkot.
„Szakmád a jövőd” – ez a szlogen olvasható a pályaválasztó fiataloknak szánt kis brosúrában. Ennek eléréséhez igyekszik mindent megadni a tanulóknak az iskola.
Szakközépiskolai képzésben (3+2 év, azaz szakma+ érettségi) mezőgazdasági gépész vagy gazda szakképzettséget lehet szerezni, az 1 éves, úgynevezett ráépülő képzéssel pedig előbbihez a mezőgazdasági gépjavító, utóbbihoz a biogazdálkodó bizonyítvány is megszerezhető. Ugyancsak megszerezhető a kistermelői élelmiszer-előállító, falusi vendéglátó szakképzettség, amelyet a korábbi, mostanra kifutott mezőgazdasági gazdaasszony, falusi vendéglátó helyett indítottak. Meghirdetnek családigazdálkodó- és állattartószakmunkás-képzést is, kellő számú jelentkező esetén, sőt a lovász és a hegesztő szakmák is az iskola profiljába tartoznak.
A mezőgazdasági gépész szakma jelenleg hiányszakmának minősül, így a tanulók a képzés teljes időtartama alatt ösztöndíjat kapnak.
A szakgimnáziumi képzés mezőgazdasági ágazatában 4+1 év alatt érettségire épülő mezőgazdasági technikusi, az agrárgépész ágazatban mezőgazdasági gépésztechnikusi végzettséget lehet szerezni, illetve szintén az érettségire épülő képzés keretében a kertészeti szaktechnikusképzést is meghirdették.
Az érettségi vizsgával megszerezhető mezőgazdasági szakképesítésekhez (és a mezőgazdasági gépész szakmához) szükséges mezőgazdasági vontatóvezetői, vagyis T kategóriás jogosítványra való felkészítés a tananyag része, és mint ilyen, díjmentes.
A rendészeti és közszolgálati ágazatban közszolgálati ügyintéző képesítés szerezhető.
Az agrárképzésben nélkülözhetetlen gyakorlati oktatás alapfeltételeit az iskola közel 300 hektáros tangazdasága, tanműhelyei és a duális képzés keretében külső vállalkozások biztosítják. Az iskola képzését, gyakorlati oktatását minősíti a fenntartó agrártárca 2009-ben elnyert Nagyváthy-díja.
A tangazdaságban szántóföldi növénytermesztést folytatnak, a terményt értékesítik. A gyakorlaton lévő gazda-, illetve gépésztanulók tanulószerződésben állnak az iskolával. Az állattartással, állattenyésztéssel kapcsolatos tudnivalók átadását és a teendők gyakorlását főleg külső cégek segítségével oldják meg, de azért az iskola területén is van lovarda és kisállatok, továbbá kertészet, üvegház, fóliaház és tankonyha is.
A tanulók többségét a vasvári Csörnöc Menti Mezőgazdasági Szövetkezet, a celldömölki Celli Sághegyalja Zrt., a pókaszepetki Zalagrár Kft. és a sárvári Karyon Kft. fogadja, foglalkoztatja, de rajtuk kívül sok másik magánvállalkozóval is korrekt és gyümölcsöző együttműködést ápolnak. A legmodernebb technikát ezeknél a cégeknél ismerhetik meg a tanulók. Rajtuk kívül, bemutató jelleggel, a KITE Zrt. és a szombathelyi AGROALFA Kft. hozzák el gépeiket az iskolába.
Az iskola a kezdet kezdetén bekapcsolódott a MEGFOSZ által indított és patronált „Legyél Te is mezőgépész! programba, a vetélkedőkön részt vesznek. Hasznosnak tartják a kezdeményezést, bár szerintük célszerű lenne az általános iskolákat is bevonni, hiszen ott kellene népszerűsíteni az agrárképzést, ahol a leginkább szükség van az érdeklődés felkeltésére, a továbbtanulni szándékozóknak idejében inspirációt adva a szakma iránt.
Az AGROmashEXPO-ra most is elvisz az iskola – mint minden évben – „egy-két busznyi” tanulót. A belépőjegyeket a MEGFOSZ támogatja.
Hollósi Éva igazgató a vezetője a mezőgazdasági gépészképzést folytató mintegy 30 iskola igazgatói szakmai kollégiumának (minden nagyobb szakterületen van hasonló), amely a közös munka összehangolásán túl (pl. javaslatok OKJ-hez, tételsorok kialakítása, a gyakorlati vizsgafeladat-adatbank elkészítése) „összekovácsolja” az azonos profilú iskolák vezetőit.
Az intézmény fontos feladatának tekinti a tehetséggondozást. A tanulmányi versenyeken rendre jó eredménnyel szerepelnek, szép helyezéseket érnek el tanulóik. Évről évre ott vannak a mezőgazdasági gépészek a Szakma Kiváló Tanulója (SZKT) versenyén és a mezőgazdasági gépésztechnikusok Országos Szakmai Tanulmányi Versenyén (OSZTV). Az idei, 2019-es OSZTV országos döntőjének rendezésének jogát is elnyerte a vépi iskola.
Évtizedes és már-már baráti szakmai kapcsolata van az iskolának a szlovákiai Hurbanovo (Ógyalla) mezőgazdasági gépészeti iskolájával és a szlovéniai Rakican mezőgazdasági iskolájával, melynek keretében rendszeresen sor kerül diákcsereprogramokra is. Jól működő korábbi németországi kapcsolatuk (Ansbach) viszont megszakadt.
Az iskola tantervi foglalkozásai, a képzések szaktantermi rendszerben működnek, melyek helyszíne a tanügyi épület.
Molnár Csaba 12/c. osztályos tanuló Sümegről került az iskolába. Ő választotta Vépet, amiben közrejátszott, hogy ajánlották neki. Az itteni képzésben nem csalódott: a segítőkész, nagy tapasztalattal rendelkező szakoktatók családias légkört teremtenek, jól érzi magát. Idén érettségizik, a következő egy évben pedig megszerzi a mezőgazdasági gépésztechnikusi végzettséget. Távolabbi célja az agrármérnöki diploma megszerzése a mosonmagyaróvári agrárkaron. Ő már a mai kor technikusa (vagy mérnöke!) lesz, ugyanis fő érdeklődési területe a precíziós gazdálkodás, illetve annak gépész-vonatkozásai. |
A szaktantermeken kívül itt van a tornaterem (a park területén szabadtéri futball-, kézilabdapályák stb. van), a saját konyha, az ebédlő. Utóbbi nagyobb rendezvények tartására, akár ünnepségek lebonyolítására is alkalmas. Az informatikaieszköz-ellátottság jónak mondható: kilenc tanterem interaktív táblával van felszerelve, projektor és számítógép pedig minden teremben van. Egy GINOP-pályázat keretében nemrég sikerült új számítógépeket beszerezni. Az idegennyelv-oktatást (angol, német) idegennyelvi labor segíti.
Az iskola jól felszerelt, mai igényeket kielégítő kollégiuma 500 főre van hitelesítve. Mintegy 340 jelenlegi diákuk több mint fele kollégista. A többi férőhelyet kiadják, ez is hozzájárul a bevételeikhez. Élénk a kollégiumi diákélet: 12 szakkör közül választhatnak a tanulók. A sport és a kulturális élet is nagy szerepet játszik náluk, előbbi részeként minden évben nagy sikert arat a Nemzetközi Gépészkupa. A szálláshely-értékesítés mellett, szolgáltatási tevékenység keretében foglalkoznak még rendezvényszervezéssel, vendéglátással, étkeztetéssel, szervizszolgáltatással és üdültetéssel is (Balatonakali).
Az „Ökoiskola” címet 2013-ban nyerték el először, és ezt azóta kétszer sikerült megújítani.
Ebben ma már mintegy 3000 nyilvántartott értéket (régi mezőgazdasági gépeket, eszközöket) őriznek és tudnak bemutatni a tanulóknak és az érdeklődőknek.
Az iskola minden pályázati lehetőséget megragad. Jelenleg folyamatban van a GINOP 6.2.3. számon benyújtott „Együttműködés a dunántúli agrárszakképzés fejlesztéséért” c. projektjuk, amelynek a szekszárdi iskola a konzorciumvezetője. Ennek célja a lemorzsolódás, illetve a végzettség nélküli pályaelhagyás arányának csökkentése. Elbírálás alatt áll az iskola két, az „Út a tudományhoz” kiírás keretében beadott pályázata, amelyekben felsőoktatási intézményekkel működnek együtt, „Mikroalgák alkalmazása a burgonyatermesztésben” és „Robotok a mezőgazdaságban” címmel. A két témakörben egy-egy tanulói kutatócsoportot alakítottak az iskolában, szaktanári vezetéssel.
A mezőgépészképzést szeretné a fő profiljaként továbbfejleszteni az iskola. Ehhez mindenképpen
szükség van elavult gép- és eszközparkjuk felújítására, illetve lecserélésére, amiben a fenntartó segítségére is számítanak.
Ezzel együtt a tangazdaság fejlesztése a legsürgetőbb feladat, elsősorban a gazdaképzés hátterének megerősítése érdekében, hogy az állattenyésztés, állattartás iskolán belüli gyakorlati oktatási feltételei javuljanak. Ezt jelenleg csak külsős segítséggel, a cégekkel kötött együttműködési megállapodások keretében tudják biztosítani. E téren is nagy segítség volna, ha az Agrárminisztérium tangazdaság-fejlesztési célpályázatot írna ki.
Terveik között szerepel a tanulók számának szinten tartása, illetve lehetőség szerinti növelése, elvégre az intézmény akár 500 tanulót is tudna fogadni, foglalkoztatni. Ezért nagy gondot fordítanak a beiskolázásra: nyílt napokat szerveznek és részt vesznek, megjelennek minden beiskolázással kapcsolatos rendezvényen: a Szakmák Napján, a Szombathelyi Karrierhéten, kiállításokon stb.
Az iskoláról, a képzési, sportolási és kulturális lehetőségekről a www.mezgazd-vep.sulinet.hu honlapon is tájékozódhatnak az érdeklődők, a továbbtanulást választók. Várja őket az iskola! |