0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 13.

Vége a papírmunkának a Kologarnnál

Jelentősen egyszerűsítette a napi ügyvitelt, és a vezetői döntésekhez szükséges információk kinyerését az a szoftverrendszer, amelyet a Kologarn Kft. baromfidivíziójában vezettek be a közelmúltban. A Dyntell-Agro által kifejlesztett, leszállított és testreszabott informatikai rendszer lehetővé teszi a vezetőknek, hogy a többórás adatböngészés helyett percek alatt jussanak kimutatásokhoz, és ezek alapján pontosabb, sikeresebb döntéseket hozzanak. A szoftver ráadásul azt is megmutatta, hol kellett javítani a hatékonyabb működéshez.

Több más mezőgazdasági tevékenység mellett baromfitartással is foglalkozik a Kologarn Kft. A cég csirke bérneveléssel foglalkozó divíziója a naposcsibétől – a megrendelő igénye szerint – két-két és fél kilós vágóállatig hizlalja fel a csirkéket, ezzel a cégcsoporton belül mintegy 250 millió forintos éves árbevételt előteremtve. „Egyelőre csak a magyar piacon tevékenykedünk, ezen belül azonban a legkomolyabb hazai baromfiipari szereplők számára végzünk bérnevelést” – mondta el lapunknak Gulyás Krisztián. A Kologarn Kft. ügyvezető- helyettese hozzátette: a vágóhidak közül is a legjobb, legnagyobb kapacitású magyar üzemek a partnereik.
Az egyébként sikeresen működő cég életében korábban ugyanakkor sok felesleges utánajárást, sok „plusz kört” jelentett az, hogy nem volt igazán hatékony ügyviteli rendszerük. „A rendszerben számos helyen keletkezik bizonylat, van az iroda, külön a telepvezetőnél egy tömb, hozzák be a takarmányt, viszik el az élőállatot, ezeken a pontokon mindenhol olyan papírok keletkeznek, amelyeknek az összevezetése nehézkes és időigényes volt” – érzékeltette a korábbi helyzetet Gulyás Krisztián.
A korábban füzetekben, számlatömbökben, Excel táblákban nyilvántartott adatokat nem csupán összefésülni volt igazán komoly munka, hanem ezeket kezelni is. „A vezetői döntéseket megalapozó információkért korábban sok esetben órákat kellett az adatsorokat böngészni, nem egy esetben több ember munkáját igényelte egy-egy ilyen kérés. A célunk az volt, hogy ezt az időt a minimumra szorítsuk le, és a fennmaradó időben értelmes vezetői feladatokkal tudjunk foglalkozni. Stratégiai döntéseket akarunk kidolgozni, új partnereket, új piacokat találni, valódi vezetői munkát végezni az idő nagy részében, ahelyett, hogy órákig böngésszük az adattáblákat olyan információkért, amelyek ehhez a munkához kellenek” – vallott elvárásaikról az ügyvezető-helyettes.
A vezetői döntéstámogatást három faktor támogatja – mondta el Poór Károly, a Dyntell_Agro munkatársa. Az első a folyamatok megfelelő átvilágítása ügyviteli szinten és eldönteni, hogy milyen adminisztrációs rendet vezetünk be a rendszerben, ami nem hátráltatja a munkát, azonban elég információt nyújt. Mindez – és ez a harmadik faktor – azt szolgálja, hogy valós időben a teljes szervezetről transzparens, pontos és kezelhető adatokat kapjunk. Jó és a munkatársak által könnyen megtanulható adminisztrációt támogató ügyviteli rendszer nélkül, nincs pontos vezetői döntéstámogatás, hisz az adatoknak a rendszerbe be kell kerülniük. Ezt támogatja a végsőkig a Dyntell-Agro rendszere – tette hozzá.

Nem kell tűt keresni a szénakazalban

Az úgynevezett üzleti intelligencia (Business Intelligence) megoldásokat pont erre találták ki. Az innovatív nagyvállalatok által már több éve használt üzleti intelligencia megoldások lényege, hogy hasznosítják a gyártás, a készletezés, a logisztika és az értékesítés, valamint az egyéb tevékenységi területeken képződött tengernyi adatot. Mára a BI rendszerek nem csupán a nagyok drága beruházásait jelentik: napjainkban nem ritkán a közepes, sőt, néha a kisebb vállalkozások is használnak valamilyen vállalatirányítási rendszert, vagy ennek megfelelő szoftvert – erre szintén „rászabadítható” az üzleti intelligencia. A ma már szélesebb körben használt vállalatirányítási tevékenység végzésén túl azonban a keletkezett adattömeg mélyebb elemzésére sem kapacitás, sem késztetés nincs a legtöbb cég esetében, jóllehet a vezetőknek lényegre törő információkra van szükségük, nagy, értelmezhetetlen adattömegek helyett.

Megmutatja, hol kell változtatni

Egy BI megoldással sokféle hatékonysági deficit szűrhető ki egy látszólag jól menő vállalkozás működésében is. Ezzel például adatrögzítési vagy termelési lejelentési hibák kiszűrése válik lehetővé, forgalom trend felrajzolásával lehet elemezni az egyes időszakok teljesítményét a szállítólevelek, számlák, nyitott rendelések, árajánlatok együttes kezelésével. A levont következtetések hatékony és megalapozott döntéseket tesznek lehetővé a vezetők számára.
A Kologarn által bevezetett új rendszer éppen erre képes. „A szisztéma kiépítése óta nem kell a könyvelőt, a telepvezetőt zaklatnom különféle adatokért, nem kell órákat, vagy akár napokat várnom egy-egy kimutatásra, központilag tudok ellenőrizni mindent. Tényleg arról van szó, hogy ami érdekel, azt megnézem, azonnal kiderül, hogy épp hány csirke van a telepen, mennyi táp van, mikor kell új mennyiséget rendelni, bármit ellenőrizhetek. Ráadásul mindez korábban három órába tellett volna, most pedig két perc az egész” – mondta el Gulyás Krisztián.
Az egyik legfontosabb segítség, amit az ilyen rendszerek nyújthatnak a termelékenységi mutatók pontos felrajzolása, így produktív óraszámra jutó önköltséget lehet számítani. A rendszer ezen felül pontos adatokat ad az árbevételek alakulásáról akár cikkekre lebontva, az anyagköltségről, sőt a selejt értékéről, mennyiségéről is időszaki bontásban, ezáltal jobban feltárva az esetleges hibákat.
A 2015 őszén elindított, jelenleg is még finomhangolás alatt álló rendszer a Kologarn esetében is rámutatott több olyan problémára, amelyet korrigálva a korábbiaknál jóval hatékonyabb működés érhető el. „Korábban nem volt kellően pontos a takarmányigény felmérése, többet vásároltunk, mint amennyi valójában elfogyott, a felesleget pedig raktároznunk kellett. A rendszer segítségével ezt is sikerült optimálissá tenni, annyi takarmányt veszünk, amennyi kell, nem többet. A követeléskezelés is sokat javult, a kint lévő számlák kezelése sokkal átláthatóbb egy számítógépes rendszerben.”

Van már tapasztalatuk

Az informatika segítségével képes igazán hatékony működésre a Kologarn Kft. soldvadkerti gombatermesztő üzeme is, amely korszerű és precíz tevékenységet biztosít. A legmodernebb informatikai háttér birtokában mindenféle emberi beavatkozás nélkül képes működni az üzem. Ezzel jelentős bérköltséget takarít meg a tulajdonos. Ráadásul a szoftver precíz beavatkozása nem csak a költségeket csökkenti, hanem a bevételeket is növeli – hívta fel a figyelmet Poór Károly, az informatikai rendszert kiépítő Dyntell-Agro részéről. A megfelelő körülményekről, így például a hőmérsékletről, páratartalomról, a tápanyagok és a víz pontos adagolásáról gondoskodó informatikai rendszer lehetővé tette, hogy háromszor-négyszer gyorsabban és egyben jobb minőségben teremjen a gomba – tette hozzá. A szoftver pontosan képes rögzíteni a munkafolyamatokat, amely nem csupán a költségelemzés esetén jön jól, hanem a nyomon követhetőséget is szolgálja.
A Pannon Szoftver 2000 óta fejleszti, értékesíti és vezeti be üzleti rendszereit, a kis- és nagyvállalati körben egyaránt. Termékei közt szerepelnek a Dyntell márkanév alatt megjelenő vállalatirányítási rendszerek, ügyviteli szoftverek, integrált webes megoldások, vonalkódos mobil ügyviteli szoftverek és üzleti intelligencia megoldások egyaránt. A magyar tulajdonú cégcsoport mára négy országban értékesíti a Pannon Szoftver által fejlesztett üzleti szoftvereket. A csoport legfiatalabb tagja, a 2013-ban alakult Dyntell Corporation az Amerikai Egyesült Államokban magyar fejlesztésű, kis- és középvállalkozásoknak szóló ügyviteli, ajánlatadó és számlázó szoftverrel lépett piacra, ERP rendszereivel pedig a nagyobb amerikai vállalatokat célozta meg.
Idehaza a Dyntell-Agro kifejezetten a mezőgazdasággal és a hozzá kapcsolódó élelmiszer-feldolgozással foglalkozó kisebb és nagyobb vállalkozásokat szólítja meg megoldásaival. A cég ráadásul mindenben igyekszik rugalmas lenni. Nem csupán a vevői igényeket, a kiépítés módját és ütemezését szabhatja meg a megrendelő, de speciális esetekben arra is van lehetőség, hogy a kiépített rendszerért ne pénzben, hanem terményben fizessen a partner.
 

Forrás: