Back to top

Fizetnénk is azért, hogy eltűnjenek a műanyagok

A kedvező fogyasztói visszajelzések miatt a Heineken Hungária úgy döntött, folytatja a májusban elindított, műanyagmentes poharakat népszerűsítő kampányát.

A májusi kampány tapasztalatai és a cég friss kutatása szerint a magyarok 93 százaléka a lebomló csomagolásokat részesíti előnyben a műanyagokkal szemben, ráadásul hiába számítunk közismerten árérzékenynek, mégis hajlandók vagyunk akár többet is fizetni a környezetkímélő megoldásokért.

A Heineken Hungária idén májusban indította el műanyagpohármentes mozgalmát. Egy hónapon át, négy vendéglátóhelyen kínálták lebomló, növényi alapú, úgynevezett PLA poharakban a cég söreit. A kampányt reprezentatív omnibusz kutatás előzte meg, amely a vendéglátóhelyeken, májusban elvégezett kérdőíves felméréssel egészült ki. A kedvező visszajelzések arról győzték meg a sörgyártó vezetését, hogy érdemes folytatni a kezdeményezést.

A környezetbarát csomagolást szinte mindenki pártolja...

Kutatásban nagyon ritka, hogy egy kérdésre szinte minden megkérdezett ugyanazt válaszolja. Mégis ez történt a környezetbarát csomagolásokhoz való viszonyunkat firtató felmérésében. A megkérdezettek 93 százaléka ugyanis a lebomló csomagolásokat preferálja a műanyagokkal szemben. Százból alig négy embert hagy hidegen a kérdés. Hasonlóan sokan (98 százalék) vannak azok, akik fontosnak tartják, hogy kevesebb legyen a hulladék, ráadásul településtől és iskolai végzettségtől függetlenül.

A reprezentatív kutatás eredményeit a lebomló poharak májusi tesztje is visszaigazolta: a vendéglátóhelyeken megkérdezettek 79 százalékának számított, hogy nem sima műanyagból, hanem környezetbarát pohárból ihatta a sörét.

...készek vagyunk fizetni is érte – de csak módjával

Bár mi magyarok híresen árérzékenyek vagyunk, úgy tűnik, a környezetbarát megoldásokért mégis akár többet is fizetnénk. Legalábbis a reprezentatív kutatás szerint a megkérdezettek 70 százaléka adna ki több pénzt, hogy egy terméket környezetbarát, lebomló csomagolásban vegyen meg. Alig 22 százalék azok aránya, akik erre nem hajlandók.

A vendéglátóhelyeken végzett májusi kérdőíves felmérés arra is kitért, mennyit áldoznának a fogyasztók a lebomló poharakért. Amellett, hogy az elsöprő többség, 90 százalék tényleg kész lenne a zsebébe nyúlni, a legtöbben – a válaszadók közel fele – 50 forintban húzta meg az áldozatvállalás határát, ami többségük szerint akár betétdíjként is elfogadható lenne. A válaszadók 27 százaléka ugyanakkor 100 forintot sem sajnálna a környezetbarát pohárért.

A céget az is érdekelte, vajon csökkenti-e a sörfogyasztás élvezeti értékét a lebomló pohár. A kérdőívek alapján kijelenthető, hogy nem: a többségnek fel sem tűnt, hogy nem műanyagban szolgálták fel a sörét.

500 év helyett három hónap

A Heineken cégcsoport „Csapoljunk jobb világot!” elnevezésű fenntarthatósági programja már több mint tízéves. Az ehhez kapcsolódó, az idén januárban bejelentett, 2030-ig szóló Dobd a C-t! keretében folyamatosan keresnek innovatív megoldásokat annak érdekében, hogy a vállalat tovább csökkentse ökológiai lábnyomát. Ennek legnagyobb szeletét, 39 százalékát a csomagolóanyag teszi ki. A műanyagmentes mozgalom tehát éppen a legkritikusabb ponton hozhat előrelépést.

Ráadásul a PLA poharaknak az előállítása is jóval környezetkímélőbb, mint a klasszikus műanyagoké: a teljes gyártási ciklus során 80-90 százalékkal kevesebb széndioxid jut a levegőbe. Arról nem is beszélve, hogy megfelelő körülmények között mindössze három hónap alatt teljesen lebomlanak, míg ehhez a sztenderd műanyagpoharaknak 500 évre van szükségük.

Éppen ezért, a PLA poharakat a cég szelektíven gyűjti és komposztálókba szállíttatja, hogy vagy visszakerüljenek a természetbe, vagy újra poharak készülhessenek belőlük. A kampány egyedülálló a Heineken csoporton belül is, így van esély rá, hogy jó gyakorlatként más országokban is követőkre talál. A holland, ír, brazil és bolgár kollégák már jelezték is az érdeklődésüket.

A Heineken májusi mozgalmának célja a szemléletformálás mellett az volt, hogy társadalmi összefogást sürgessen a hulladék-, és azon belül is a műanyagmentesítés érdekében. Ehhez kapóra jött az ENSZ 2018. június 5-i környezetvédelmi világnapja, amelynek fókusztémája a műanyag volt. Az eseményhez kapcsolódva szerveztek szemléletformáló workshopot piaci és civil szereplők bevonásával június 8-án a Kobuci kertben. Ezen hazai nonprofit szervezetek és vendéglátóipari szereplők számoltak be a No Waste Budapest mozgalom keretében hulladékcsökkentési kezdeményezéseikről, amelyek – legjobb gyakorlatként – remélhetőleg mind több követő számára válhatnak példaértékűvé.

 

*A kutatást a HEINEKEN Hungária megbízásából a Kutatópont Kft. készítette, telefonos adatfelvételi módszerrel 2018. májusában. A vizsgálat eredményei reprezentatívak a hazai 18 évnél idősebb lakosságra. A minta reprezentatív nem, korcsoport, végzettség, településtípus és régió alapján.

 

 

Forrás: 
magyarmezogazdasag

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A becsületes kereskedelem 1,6 milliárd eurót ér Németországban

A Fairtrade teremékek forgalma Németországban az elmúlt évben 22 százalékkal nőtt átlépve az 1,6 milliárd eurós határt.

Für Anikó: A soknál több az elég

Fellélegzünk, amikor a tavaszi verőfényben magunk mögött hagyjuk a budapesti dugókat és zöldülő dombok között visz az utunk, hogy megérkezzünk a Zsámbéki-medence széléhez, ahol Für Anikó vár bennünket egy beszélgetésre.

A nejlonzacskó már nem trendi

Ahogy mind több vita folyik a csomagolások körül, úgy nőnek ki a földből a csomagolásmentes boltok Németországban, és egyre nyilvánvalóbb, hogy már nem csak egy szűk társadalmi réteget érdekel a téma.

Víz-világtalálkozó lesz Budapesten

A szemünk láttára bontakozik ki a víz három drámája: a kevés víz, a sok víz és a szennyezett víz. És mindhárom súlyos gazdasági következményekkel jár - jelentette ki a Köztársasági Elnöki Hivatal Környezeti Fenntarthatósági Igazgatóságának vezetője az M1 aktuális csatorna csütörtöki műsorában.

A Balaton élővilága meg tud birkózni a klímaváltozással

Az európai tavakat érintő problémákról és a megoldási lehetőségekről tanácskoztak hétfőn Balatonfüreden. Az előadók egyetértettek abban, hogy a klímaváltozásra fel kell készülni, következményeit orvosolni kell.

Csak papírba csomagolt alma

Elindította első, tisztán papírcsomagolásban forgalomba kerülő almaszállítmányát a dél-tiroli VOG konzorcium. A cégcsoport élen jár a környezetkímélő módszerek alkalmazásában, az új gépsorukon bioalmát csomagolnak négyesével a papírtálcákba. A VOG régóta keresi a lehetőségeket az eldobós műanyag csomagolás kiváltására biológiailag lebomló, komposztálható vagy újrafelhasználható anyagokkal.

Rossz állapotban vannak folyóink

Elkészült az első, egész bolygóra kiterjedő elemzés a szabályozatlan vízfolyásokról, amely feltárja, hogy a folyók állapota súlyosan leromlott. A jelentés javaslatot tesz a még szabályozatlan folyók állapotának fenntartására, amit ki kell egészítenie a szabályozott folyók helyreállításának is - közölte a WWF Magyarország szerdán az MTI-vel.

Groot is segíthet a növények népszerűsítésében

Létezik egy kifejezés, amely a körülöttünk élő növényvilág alul értékelését jelenti, ez pedig a "növényi vakság".

A Starbucks napelem parkokba invesztál

A világ egyik leghíresebb kávézója, a Starbucks zöld energiába fektet be. A multicég, a Cypress Creek vállalattal közösen létrehozott napelem parkok segítségével háromszázhatvan kávézóját látja majd el energiával Texasban.

A házhoz szállított „vacsoradoboz” környezetbarátabb, mint eddig gondolták

Létezik olyan szolgáltatás, ami során válogatott, kiporciózott alapanyagokat szállítanak házhoz a hozzá tartozó recepttel. A csomagolás miatt azonban eddig nem tartották környezetbarátnak ezt a lehetőséget.