0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Hamarosan kikötőt kap a bajai hajómalom

Hamarosan megépülhet Duna-parti kikötője a nemrég elkészült bajai hajómalomnak, amelyet az október 6-ai Hajómalom Ünnepen búzaőrlés közben is megnézhetnek az érdeklődők - közölte a Bajai Hajómalom Egyesület elnöke az MTI-vel.

Palik Vera elmondta: a dunai hagyományok éltetésére 2007-ben egyesületet hoztak létre, melynek céljául egyedülálló turisztikai nevezetességek megvalósítását tűzték ki.

A szervezet tagjai a bajai hajómalom megépítése előtt a Duna és a Sugovica találkozásánál, a Türr-kilátó mellett egy halászati mini skanzen felállításába kezdtek. Az egykori vízi életformát, a halászok mindennapjait és eszközeit bemutató Duna-parti létesítményt 2011-ben adták át.

Az elnök kiemelte, tíz éve október első szombatja hagyományosan hajómalomünnep Baján, így idén is, október 6-án benépesül a Türr-kilátó melletti mini skanzen a Dunát szerető emberekkel.

A kulturális műsorok között szerepel az érsekcsanádi Összhang Kórus vízzel és Dunával kapcsolatos dalcsokra, majd a Bajai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola néptánccsoportja a Bácska Banda zenéjére moldvai táncokkal köszönti a közönséget.

A családokat népi játékokkal és kézműves foglalkozásokkal várják. Bárki kipróbálhatja a halásztanyák paticsfalának építési technológiáját, a rekesztőfal-építést, de a résztvevők gyakorolhatják a dunai halászok evezési technikáját is.

Az érdeklődők megnézhetik a mini skanzen tárlatát, valamint megismerhetik a sárközi falvak különleges tésztáját, hiszen a programok idejére begyújtanak a kemencékbe is, hogy mindenkit megvendégelhessenek egy-egy kacsazsíros lepénnyel.

Az ünnepre érkezők körbejárhatják a jelenleg még telelőhelyén, a Sugovicán veszteglő, nemrégiben elkészült hajómalmot is. A magyarországi vízimolnárok örökségét bemutató „vízi múzeumban” egyelőre – mozgó víz híján – egy villanymotor segítségével őrlik a búzát.

Palik Vera elmondta: a kikötő megépítésének engedélye már a rendelkezésükre áll, a kivitelezési munkálatokhoz szükséges pénzt pedig pályázat útján teremtik elő. Ha megépül a végleges kikötő, megfelelő vízmagasság esetén a bajai lesz az egyetlen olyan működő hajómalom a Dunán, amelyet a folyó sodrása hajt.

Forrás: MTI