Back to top

Csúcsot döntött az infláció

Utoljára 2013. januárjában volt ennél nagyobb az éves infláció. Szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,6 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál; augusztushoz viszonyítva átlagosan 0,3 százalékkal nőttek - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.

Az év első kilenc hónapjában a fogyasztói árak átlagosan 2,7 százalékkal nőttek. Az elmúlt egy évben a járműüzemanyagok és a dohányáruk ára emelkedett jelentős mértékben. Az üzemanyagok 14,9, a dohányáruk 7,0 százalékkal kerültek többe, mint tavaly augusztusban, de az üzemanyagok drágulása augusztushoz képest 1,4 százalékponttal lassabb, a dohánytermékeké 0,8 százalékponttal gyorsabb volt.

A szezonálisan kiigazított éves maginfláció 2,4 százalék volt, annyi, mint az augusztusi 2,2 százalékot megelőző négy hónapban. 

Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatok ismertetésekor kiemelte:

az élelmiszerek ára átlagosan 4,6 százalékkal nőtt tavaly szeptemberhez képest, az idén augusztushoz viszonyítva pedig 0,5 százalékkal. Az élelmiszerek súlya számottevő - 25,4 százalék - a lakossági fogyasztásban,

így ez jelentősen közrejátszott az emelkedésben. Hozzátette: a dohánytermékek ára a jövedékiadó-emelés miatt nőtt.

Az élelmiszereken belül tavaly szeptemberhez viszonyítva az idényáras élelmiszerek - burgonya, friss zöldség, gyümölcs - ára 21,2 százalékkal emelkedett, ezen belül a burgonya 36,5, a friss zöldségek 38,4 százalékkal drágult. A liszt ára 7,8, a tojásé 7,0 százalékkal magasabb volt szeptemberben, ugyanakkor a cukoré 22,7 százalékkal alacsonyabb.

A szeszes italok 3,1 százalékkal drágultak.

A háztartási energia 1,5 százalékkal drágult egy év alatt, ezen belül a tűzifa ára 12,1, a palackos gázé 11,2 százalékkal emelkedett.

A ruházati cikkek 0,4 százalékkal kerültek többe, mint tavaly szeptemberben. A tartós fogyasztási cikkek átlagos árszintje gyakorlatilag stagnált, 0,1 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy éve, ezen belül viszont az új autók ára 5,3 százalékkal emelkedett, a használtaké 8,4 százalékkal csökkent, de mérséklődött a telefonkészülékek, audió és videó berendezések, számító- és fényképezőgépek ára is.

A szolgáltatások átlagos árszintje 1,8 százalékkal emelkedett tavaly szeptember óta, az augusztusi 1,7 százalék után. Ezen belül viszont a taxi 11,2, a teher fuvaroztatás 6,6 százalékkal, a belföldi üdülés 10,2 százalékkal drágult, míg a külföldi 6,1 százalékkal. A postai tarifák is 4,0 százalékkal emelkedtek.

Az egyéb cikkek csoportjában 7,1 százalékos volt az átlagos áremelkedés, amit az üzemanyag árak mellett az is táplált, hogy a tankönyvek előző hónapban még 58,7 százalékos éves összevetésű árcsökkenése a bázishatás miatt szeptemberben 2,1 százalékosra fékeződött.

Augusztushoz viszonyítva szeptemberben az élelmiszereken belül a friss zöldség 7,2, a liszt 3,9, az idényáras élelmiszerek 1,6, a tej 0,8, a baromfihús 0,7, a sertéshús 0,6 százalékkal drágult, miközben a csokoládé, kakaó 1,8 százalékkal olcsóbb lett.

A szezonváltás miatt a ruházkodási cikkek 2,1 százalékkal többe kerültek.

A járműüzemanyagokért 1,3 százalékkal kellett többet fizetni szeptemberben, mint egy hónappal korábban.

A szolgáltatások ára 0,4 százalékkal mérséklődött, ezen belül a nyári főszezon zárását követően az üdülési szolgáltatásoké 4,7 százalékkal.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Emelkedő marhahúskereslet

A világ marhahústermelése az utóbbi időszakban évi 64–66 millió tonna között alakult. A baromfiágazatokat sújtó madárinfluenza és a sertésállományokat tizedelő afrikai sertéspestis betegségek következtében emelkedett a marhahús iránti kereslet.

Üzlet koronavírus idején – online tartották meg az ötödik AGÓRA konferenciát

A járvány legnagyobb üzleti sikersztorija azé a szegedi fertőtlenítőszer-gyártó cégé, amely megtízszerezte a terméke gyártását. A hazai gazdaság egésze viszont nehézségekkel küzd. Az élelmiszerágazatban ugyan a pánikvásárlások mind az árakat, mind a mennyiségeket felhúzták, de ma már erős áresés tapasztalható. Sikeres mozgalommá vált a hazai munkahelyek védelmét szolgáló #veddahazait akció.

A Pepsi nyert a pánikvásárláson és a home office-on

A PepsiCo a vártnál jobb negyedéves eredményekkel lepte meg a legnagyobb versenytársát, a Coca Colát. Kiderült, hogy a pánikvásárlás és a home office hozta a többletet.

Húsmarhatartás a számok tükrében - Miként lehet eredményes a gazdaságunk?

Az utóbbi évtizedben láthatólag emelkedett a húsmarhatartók és a húsmarha-állományok létszáma. Ez igen örvendetes tény, hisz’ hazánkban nagyon sok olyan terület van, amit csupán extenzív állattartással tudunk eredményesen hasznosítani. Ezt a létszámemelkedést azonban nem mindig a szakmai elhivatottság, hanem a kényszer szüli.

Görögdinnye bárhol, bármikor

A spanyol Peris cég előrecsomagolt, azonnal fogyasztható görögdinnye-szeletekkel lép piacra belföldön is, miután a termék sikerrel vizsgázott Nagy-Britanniában. Most próbálkoznak a hasonló kiszerelésű sárgadinnye bevezetésével is. Ebben a formában könnyen fogyasztható ez a lédús nyári csemege.

A helyi élelmiszer fogyasztása a világ legnagyobb részén csak távoli álom

A globalizáció az utóbbi évtizedekben forradalmasította az élelmiszer-előállítást és -fogyasztást, a gazdálkodás pedig hatékonyabbá vált. Az étrend változatosabb, és több élelmiszer áll rendelkezésre a világ különböző részein. A világ népességének nagy része viszont importált élelmiszerektől függő országokban él, amelyek a globális élelmiszer-ellátási láncok megszakadásával fokozottan sebezhetők.

Együttműködő európai permetezőgyártók

A Mazzotti permetezőgépgyár 2017 óta a John Deere-hez tartozik, de továbbra is gyárt vontatott és önjáró permetezőket saját márkanév alatt, illetve a Kvernelanddal kooperációban.

Tej. Szívvel-lélekkel!

Útjára indult a tej- és tejtermékfogyasztást ösztönző kampány, amely az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács együttes közreműködésével jött létre. A június 18-ig tartó promóció a fogyasztói tudatosság ösztönzését, a fogyasztói edukációt, valamint minőségi hazai tejtermékek megismertetését hivatott elősegíteni.

Sok vállalkozás visszafogta a termelést

A koronavírus-járvány, a forint-euró árfolyam és a madárinfluenza mellett lassan a csökkenő termelés is kezdi kifejteni hatását a baromfipiacon.

Koronavírus: több millió megtévesztő reklám tűnt el az online térből

Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok koordináltan fésültek át weboldalakat azzal a céllal, hogy feltárják, az Európai Unió fogyasztóit hol célozzák hamis állítások vagy átverések a koronavírussal kapcsolatba hozható termékeket érintő hirdetésekben.