Back to top

Friss gyümölcs 48 órán belül a világ másik végéből

A kínai e-kereskedelem óriása, a JD vállalat szövetségre lépett 18 gyümölcstermelő és -kereskedő céggel az értékesítés egyszerűsítése és felgyorsítása érdekében. Ennek keretében légi úton 48 órán belül akar kivit bevinni Új-Zélandról, cseresznyét Kanadából, narancsot és cseresznyét az USA nyugati partvidékéről és áfonyát Chiléből.

Együttműködés a FruitDay (JD.com) és az új-zélandi Zespri között
A szövetség résztvevője egyebek között a dél-afrikai gyümölcs-nagykereskedő cég, a Capespan, az amerikai Driscoll’s bogyósgyümölcs-termelő vállalkozás, valamint a holland nagykereskedő, a FruitMasters.

Az együttműködés kiterjed a csomagolás, az egységes termékrendelés, az új termékek exkluzív értékesítése, valamint az értékesítési csatornák kiszélesítése területére.

Például a JD egységes csomagolási megoldásokat kíván létrehozni a romlékony gyümölcsök védelmére a szállítás során, hogy az áfonya még a Chiléből való szállítás alatt is megtartsa frissességét. Az érintett kormányokkal és más cégekkel – pl. Gesex, Sunview, Oneanta és Agricom – is együttműködnek az import szállítási idejének csökkentése érdekében.

Az Alibaba csoport és a JD.com (a Google Shopping stratégiai partnere) a gyümölcs- és egyben az általános e-kereskedelem két legnagyobb szereplője Kínában. Mindkét cég kisebb és jobban szakosodott cégekbe szállt be, hogy javíthassa jelenlétét a friss zöldség és gyümölcs e-kereskedelmének piacán. További jelentős szereplők a piacon a TMALL, a Taobao (Alibaba), és a WeChat.

A JD célcsoportokat is meghatározott az online gyümölcsértékesítési üzletága számára, például a körtét és az avokádót kimondottan a mamáknak és az újszülötteknek kínálja.

Az importgyümölcsök forgalma évek óta kiegyensúlyozottan növekszik a cégnél.

2016-ban a forgalom ötödét adta, amiről 2017-re 45 százalékra nőtt, és várhatóan 65 százalék lesz ebben az évben. A fiatal vásárlók kedvencei az avokádó, a csemegeszőlő, a narancs és a bogyós gyümölcsök. Ez a korosztály az internetes világ legfontosabb gyümölcsvásárlója. A JD tapasztalatai szerint

a fiatal, magasan képzett és legalább közepes jövedelmű fogyasztói csoport szokott leginkább gyümölcsöt venni az interneten.

Ezek a vásárlók nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges és tápanyagban gazdag táplálkozásra, mint az árra. A hatékonyság és a teljesítőképesség forradalma is jobban érinti ezt a fogyasztói réteget.

A kényelmes, egyben takarékosabb szolgáltatások igénybevételét a várható jobb jövő indokolja Kínában. A technológiai fejlődésre támaszkodva a kereskedelem is lehetővé teszi, hogy a fogyasztók javítsák életvitelük hatékonyságát. Michael Angrick és társai 2013-ban írták meg könyvükben, hogy a munkaerő hatékonysága Németországban 1960 óta a négyszeresére nőtt, emellett az anyaghatékonyság a kétszeresére, az energiahatékonyság pedig a másfélszeresére.

Az importgyümölcstől Kínában elvárják a változatos kínálatot, az időtakarékos hozzáférhetőséget és a magas minőséget az év minden időszakában. Kultúrájukban amúgy is nagy jelentősége van a gyümölcsfogyasztásnak.

Barátok között és családon belül gyakran ajándékként adják egymásnak.

Az importált zöldség és gyümölcs, különösen a márkás nyugati termékek a jólét szimbólumai a közép- és felső osztályhoz tartozó kínai vásárlók körében.

Ez a helyzet nemcsak a leggazdagabb városokban jellemző, hanem még inkább megfigyelhető a szerényebb jövedelmű városi területeken. Mindennek az a következménye, hogy a vásárlók egyre igényesebbek a gyümölcsökkel szemben. Kínában az általános zöldség- és gyümölcspiac árérzékeny, viszont a márkázott importált gyümölcsről az a vélemény, hogy az élelmiszerbiztonsági és minőségi szempontból jobb, tehát érdemes magasabb árat fizetni érte. Az E-Commerce Agency szerint a friss zöldség és gyümölcs online kereskedelme 2014-ben négymilliárd dollárt tett ki Kínában, és szakmai előrejelzések szerint 2018-ra eléri a 16 milliárd dollárt, ami a teljes zöldség- és gyümölcs-kiskereskedelem 15 százaléka.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2018/41 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Fagyasztott hússal jegelik a sertéspestis miatt elszállt árakat

Júliustól minden vágóhíd, hűtőház, feldolgozó cég köteles lesz minden egyes sertéshús tételét tesztelni afrikai sertéspestisre Kínában. Az eredmény? Aki tud, próbál szabadulni felhalmozott készleteitől, így egyelőre nem mutatkozik a termelés visszaesése az árakban.

A természet és a munka szeretetére nevel

Iskolakerti műhelynapot szervezett pénteken a Répcelaki Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola és az Iskolakertekért Alapítvány. A szervezet minden évben más-már térségben rendezi meg programját, amelyen a környékbeli iskolák megismerhetik egymás kertműveléssel kapcsolatos oktató, nevelő munkáját.

A növények is éreznek fájdalmat?

A virágok és a zöldségek felkiáltanak és jajgatnak, mikor rájuk lépünk vagy vágjuk őket, állítja egy kutatás. De vajon fájdalmat is éreznek közben? Erről már megoszlanak a szakértői vélemények.

A becsületes kereskedelem 1,6 milliárd eurót ér Németországban

A Fairtrade teremékek forgalma Németországban az elmúlt évben 22 százalékkal nőtt átlépve az 1,6 milliárd eurós határt.

Szerbia kiszorul az európai cukorpiacról

A szerbiai gazdák az idén mindössze 30 ezer hektáron vetettek cukorrépát, ami 50 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

A nejlonzacskó már nem trendi

Ahogy mind több vita folyik a csomagolások körül, úgy nőnek ki a földből a csomagolásmentes boltok Németországban, és egyre nyilvánvalóbb, hogy már nem csak egy szűk társadalmi réteget érdekel a téma.

Elszálltak a zöldségárak

Áprilisban az átlagos fogyasztói árnövekedésnél sokkal nagyobb mértékben, több mint 20 százalékkal drágult a burgonya, a friss zölség, valamint a gyümölcs az előző év azonos hónapjához képest - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrég közzétett adataiból.

Eladja a Greenyard a bajai hűtőházát

Gazdát cserél a közeljövőben a bajai hűtőház, amelynek gyorsfagyasztott termékei halálos áldozatokkal is járó európai lisztéria-botrányt okoztak. A jelenlegi tulajdonos belga Greenyard a gyárat várhatóan egy másik belga társaságnak értékesíti.

Kedvezett az időjárás a kajszinak

Akár 12 százalékkal több kajszibarackot szüretelhetnek a legfrissebb előrejelzések szerint a termesztők Európában, a 2013 és 2017 közötti átlagnál pedig 19 százalékkal lehet több a termés – olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács összefoglalójában.

Leépülőben a zöldségnövény-termesztés

Szerbia behozatalból fedezi paradicsom-, uborka-, burgonya-, káposzta- és babszükséglete nagy részét, holott a bab például nemzeti eledelnek számít.