Back to top

Alföldi Tej: egyértelmű az irány

Rózsás Mónika eddigi ügyvezető-helyettest választotta az Alföldi Tej Kft. októberi taggyűlése a vállalat új ügyvezető igazgatójává. A 2008 óta szinte folyamatosan a vállalatnál dolgozó közgazdász kihívásokkal teli időszakban vette át a stafétabotot. Milyen tervekkel vág neki a társaság vezetésének? – kérdeztük Rózsás Mónikát.

Rózsás Mónika Budapesten érettségizett, majd közgazdász diplomát szerzett. Első munkahelye egy, mára az egyik legnagyobb ma­gán­tulajdonú, magyarországi öntöde volt, ahol 10 évig gazdasági igazgatóként dolgozott. 2008-tól az Alföldi Tej Kft. gazdasági igazgatója. 2013-ban, egy 9 hónapos kitérő után, már ügyvezető igazgató-helyettesként tért vissza a társasághoz. Ügyvezető igazgatóvá történt megválasztását követően a határozottságáról és céltudatosságáról ismert szakember azonnal elkezdte a cég átalakítását, a gazdasági stabilitás mellett kiemelt figyelmet fordít a tudás alapú menedzsmentre.

Az egyik legnagyobb, több mint 50 milliárd forint forgalmú magyarországi tejipari vállalat élére most kinevezett új ügyvezető elmúlt tízévnyi munkája során a pénzügyi és operatív területek közvetlen irányításával teremtett az Alföldi Tejnél stabil pénzügyi hátteret.

✦ Egy, az agráriumtól teljesen különböző, ipari ágazatból került az Alföldi Tejhez. Hogy sikerült az átállás?

– Valóban, 2008-ig egy öntöde gazdasági igazgatója voltam, de egy kisebb kihagyást leszámítva immár közel tíz éve az Alföldi Tej Kft.-nél dolgozom, ahol más típusú kihívásokkal találkoztam már az első napok óta. Az Alföldi Tejnél alapvetően más a tulajdonosi struktúra, hiszen nem egy, hanem 100 tulajdonosa van a cégnek, akik egyúttal a vállalat alapanyag-beszállítói. Így egyszerre elvárás a cég eredményes működtetése és a kiszámítható piaci felvásárlási ár megfizetése is. Az Alföldi Tej által fizetett tejár éves szinten igazodott az piaci árakat tükröző AKI-árhoz. Folyamatban van a havi felvásárlási árak meghatározásához egy árképlet kidolgozása, amit 2019-től szeretnénk bevezetni.

✦ Az utóbbi öt évben hogyan fejlődött a cég, milyen beruházásokat indítottak, és rendelkezésre áll-e ezekhez a pénzügyi háttér?

– Rendkívül tartalmas, izgalmas évek vannak mögöttünk. 2012-ben vezettünk be egy új kereskedelmi és marketing stratégiát, amelyet azóta is következetesen hajtunk végre. Ennek egyik legfontosabb eleme az innováció, mind a gyártásban, mind a marketingben. Gyártási oldalról bővítettük kapacitásunkat és termékvonalunkat, ezen kívül egy új, a beüzemelés időszakában Magyarországon egyedülálló technológiájú laktózmentes termékek gyártására alkalmas technológiát vásároltunk, illetve automata palettázó rendszert állítottunk üzembe. A legnagyobb kihívást a FrieslandCampina debreceni üzemének megvásárlása jelentette 2015-ben, ahol a régió egyik legmodernebb sajtkészítő és porító üzemét építjük. A sajtkészítő gyártósor az ősz folyamán megérkezett, megtörtént a beszerelés, és zajlik a próbagyártás, a napokban már legurultak az első sajtok.

A porító építése a tervek szerint halad, az épület mintegy 85 százalékos készültségi állapotban van, jelenleg a gyártósor elektromos bekötése zajlik.

Az összesen mintegy 13 milliárd forint értékű beruházás pénzügyi alapjait és hátterét az EKD-támogatás mellett 5 pénzintézetből álló banki konzorcium biztosítja. Az EKD-tá­mo­gatás pénzügyi elszámolása folyamatos, a megítélt támogatás közel fele már meg is érkezett. A finanszírozó banki konzorciummal az együttműködés továbbra is fennáll és kiválónak mondhatom.

Marketing oldalról jelentős előrelépés, hogy az elmúlt hat évben megszületett két meghatározó márkánk: a MAGYAR és a RISKA, ez utóbbi 2017-ben elnyerte a rangos Best Buy díjat. 2015-ben növekedett a tulajdonosok száma az új belépő tejtermelőkkel, és ezzel együtt megemelkedett a felvásárolt tej mennyisége is. Az említetteknek és munkatársaink elkötelezettségének kö­­szönhetően az Alföldi Tej Kft. termékei eljutottak az ország minden részébe, a forgalom pedig évről évre két számjeggyel növekedett.

✦ Az új beruházások több munkavállalót is jelentenek. Van-e elegendő, és főleg szakképzett dolgozójuk?

– A beruházás feltételeként vállalt mintegy 30 százalékos létszámbővítés folyamatban van. Ezt követően az Alföldi Tej Kft. közel 750 főt foglalkoztató vállalattá válik. Ezen felül a tulajdonosokon keresztül az Alföldi Tejhez közvetett módon kapcsolódó munkavállalók együttes létszáma eléri a 6 ezer főt, ezzel direkt és indirekt formában az ország egyik jelentős munkaadójának számítunk.

Természetesen a munkaerőhiány minket is érint. A helyzetre kétféle módon reagálunk: egyrészt a meglévő, gyakorlott munkavállalókat kívánjuk megtartani, ennek érdekében az elmúlt években az infláció többszörösét kitevő, nagyságrendi különbséget je­lentő bérkorrekciót hajtottunk végre.

Jelenleg is dolgozunk a jövő évi bértáblánkon, amely 2019-től újabb, a korábbit is meghaladó béremeléssel honorálja elkötelezett kollégáink munkáját, egyúttal vonzó munkahely kívánunk lenni az új munkavállalók számára is. A másik megoldás hosszabb távon az automatizálás. Ennek egyik lépéseként az UHT-üzemben az elmúlt évben már robotok helyettesítik a leszedők munkáját, és a friss üzemben is megkezdődött az automatizálás tervezése. A debreceni üzemben a sajttechnológia automatizált, a robotok azonban nem mindenhol he­­lyettesíthetik a szakképzett munkavállalót, ezért rájuk ki­­emelt figyelmet fordítunk.

✦ Milyen pozícióban van az Alföldi Tej ma a hazai piacon?

– Az Alföldi Tej ma Magyarországon kereskedelmileg meghatározó piaci szereplő. Működésünk stabil, növekedésünk kiegyensúlyozott és fenntartható pályán halad, folyamatosan innovációkon dolgozunk. Mind a MAGYAR, mind a RISKA termékek esetében 10 fogyasztóból 8 ismeri a márkát. 2014-től az Alföldi Tej átvette a belföldi piacvezető szerepet a tej szegmensben, amely pozíciót ez idáig tartani tudja. A HVG által összeállított TOP 500 legnagyobb árbevételű cég listáján, 39 helyet javítva, a 187. pozíciót foglalja el. A személyes célom az, hogy három éven belül ne csak az árbevétel, hanem a nyereség területén is az 500 legnagyobb magyar cég közé tartozzunk.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2018/51-52 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Válságossá válhat a helyzet Afrikában - korábban érkezett a szárazság

A klímaváltozással együtt járó szárazság nyomán egyre nagyobb hiánnyal és egyre magasabb élelmiszerárakkal kell számolni, de még nincs késő ahhoz, hogy ezeken a kilátásokon egyénenként is változtassunk.

A vásárlók többsége nem érti, mi szerepel az élelmiszerek címkéjén

A vásárlók közel fele megnézi az élelmiszerek címkéjét, de teljes mértékben alig egytizedük érti meg az ott feltüntetett információkat - derült ki a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) friss kutatásából.

Nagy brit összefogás az élelmiszer-pazarlás csökkentéséért

Hatalmas méreteket ölt a nyugati világ élelmiszer-pazarlása napjainkban. A brit kormány az ország legnagyobb élelmiszeripari szereplőivel - köztük a Tesco-val, az Aldival és a Sturbucks-szal - együtt készül a kritikus helyzet mérséklésére.

5 tipp, hogy kiválaszthassuk a tökéletes görögdinnyét

Nem kell a jó szerencsében bízni görögdinnye vásárláskor. Vannak módszerek, melyekkel érett, lédús és édes dinnyét választhatunk.

Több mint kétmilliárdos fejlesztés a veszprémi sajtgyárban

Több mint kétmilliárd forint értékű fejlesztést hajt végre veszprémi üzemében a Savencia Fromage & Dairy Magyarország Zrt. - közölte a társaság az MTI-vel.

Rosszul áll a tőzsdén a vegán húspogácsát gyártó vállalat

A JP Morgan leminősítette a vegán húspogácsákat gyártó Beyond Meat vállalatot, miután a cég részvényei már 600 százalékot erősödtek a májusi tőzsdére vonulás (IPO) óta, a kezdeti 25 dollárról.

Új vezető az Unilever Magyarország élén

Az Unilever Magyarország, valamint a három országot (Horvátország, Szlovénia és Bosznia-Hercegovina) felölelő Adria régió ügyvezető igazgatójának nevezték ki Alberto Di Leót, a szakember az ügyvezetői poszton Regina Kuzminát váltja - közölte az Unilever csütörtökön az MTI-vel.

Új nemzeti védjegyrendszer indul - Itt a Kiváló Minőségű Élelmiszer

Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) néven egy két fokozatú új védjegyrendszer indul - jelentette be Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Hónapok óta emelkednek az élelmiszerárak a világpiacon

Ötödik hónapja folyamatosan növekednek a világpiaci élelmiszerárak – derül ki az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) jelentéséből. Májusban a tejtermékek - főként a sajtok - drágultak jelentősen, de többet kellet fizetni a gabonáért és a húsfélékért is, ugyanakkor csökkent a cukor és a növényi olajok ára.

Lesz mit enni 2050-ben?

Egyes becslések azt mutatják, hogy 2050-re a globális populáció elérheti a tíz milliárd főt. A folyamatos népességnövekedés miatt a mezőgazdaság példátlan kihívással néz szembe, de még nem késő változtatni.