Back to top

Miről mesélnek a boroscímkék?

Újra két, sokakat érintő téma került terítékre a Magyar Bor Akadémia legutóbbi borklubján. Míg Hegedűs Péter, a BGE Turizmus Tanszékének tanára a magyar bor és a gasztronómia szerepét taglalta az idegenforgalom tükrében, ifj. Vida Péter, a szekszárdi Vida Borbirtok szakembere a boroscímkék értékközvevtítő szerepéről beszélt.
„Budapest egyszerre kínálja Párizs eleganciáját, Bécs építészeti hagyományait, Portó sármját és Stockholm laza életstílusát”

- idézte a European Best Destinations felmérés egyik bejegyzését Hegedűs Péter. A szakember elmondta, tavaly a magyarországi vendégéjszakák száma 2017-hez képest egymillióval nőtt, ezzel elérte a 31 milliót. A kutatásból az is kiderült, a külföldre utazó turisták közel fele választ úticélt aszerint, milyen a konyha az adott országban. A vendégek 88,2 százaléka vallja, egy ország turisztikai arculatának kialakításában a gasztronómiának meghatározó a szerepe. A világörökség részét képező francia konyha az étvágygerjesztő aperitiffel kezdődik és az emésztést segítő digestiffel zárul. A kettő között pedig legalább négy fogás áll. A világ szellemi örökségét elnyerő japán konyha rizsre, halra és friss zöldségekre épül. Ezzel szemben a hétköznapi magyar gasztronómián mindig elcsodálkoznak a külföldiek.

Számukra szokatlan, hogy minden étel a zsiradék plusz hagyma párosításon alapul, paprika nélkül pedig szinte elképzelhetetlen. A belsőségek elterjedése, a kenyér és a levesek fogyasztása mindennapi, nem beszélve a  mákos tésztáról, amiben a „drogos mumust” látják.

Hegedűs Péter
Fotó: viniczai

Büszkék vagyunk a négy éttermünk összesen öt Michelin csillagára, de érdemes ezt a nagy gasztro-nemzetekkel összevetni. Franciaországban ma 28 étterem rendelkezik három, 85 két és 560 egy csillaggal, míg az olaszoknál 367 Michelin csillaggal minősített éttermet találunk. Bár a gasztronómiai turizmus réspiacnak számít, de Párizs, Tokió vagy Róma régóta fontos vonzerőt jelent. A legfontosabb jelszó: a friss, természetes és egyszerű!

Egy új kifejezéssel ismerkedik a magyar gasztronómia: a posztmodern vendég minőség orientált, nem akar tömegterméket fogyasztani. Vonzódik az egyedi élményekhez, keresi az egyénre szabott és interaktív szolgáltatásokat. Ami nagyon fontos, hogy az ár iránt kevésbé érzékeny, s jól informált, tudatosabb. Hiába tűnik belülről oly népszerűnek a hazai romkocsmák világa, jó lenne elérni, hogy ne az igénytelen vendéglátó helyek alapján ítéljék meg a magyar gasztronómiát. Éppen ezért fogott össze a Dining Guide, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia és húsz magyar csúcsétterem – Made in Hungary Top Gasztronómiai Társulás néven -, hogy a kacsamáj és egy tetszőlegesen választott tokaji aszú párosítását megalkossák.

A gasztronómiai kalandozást követően ifj. Vida Péter már az új boroscimkéikről tartott előadást. A szekszárdi családi pincészet és egy spanyol dizájner együttműködéseként megszületett mesélő címkék, arculat és portfólió egy következő fejezetet nyitnak a Vida Borbirtoknál.

„Munkáinak egytől-egyig lelke van, pont mint a mi borainknak”

- indokolta ifj. Vida Péter, hogy miért esett a választás a katalán tervezőre. Xavier Bas ma talán a legismertebb és nemzetközileg is jelentős dizájner Spanyolországban, aki több, mára ikonikussá vált márka létrehozását segítette. A közös munkával azt igyekeztek elérni, hogy mindenki megértse, hogy az elegáns, kedves borok az igazi szekszárdi borok. Amellett, hogy egy címke beazonosítja a bort, mozgassa meg a képzeletünket, és hasson ránk. Akkor működik, ha a bor értékeit közvetítve szól hozzánk, elvarázsol, és eléri, hogy meg akarjuk kóstolni. A címke és a címkesorozat fontos kommunikációs felület a márkák bevezetéséhez, megismertetéséhez.

ifj. Vida Péter
Fotó: viniczai

Szinte napra pontosan egy évig, januártól januárig tartott a közös munka, ezalatt a grafikus ellátogatott Szekszárdra, hogy személyesen megismerje a Vida családot, bejárja a dűlőket, helyben kóstolja meg a borokat, és megértse a „szekszárdiságot”.

Új ruhát kaptak a borok, de emellett a teljes Vida-arculat és a logó is megváltozott,

valamint felfrissítették a portfóliót. Az alap, üzletekbe szánt, úgynevezett „tündér-borok” – Tündérrózsa rozé, Ölelés Merlot és Tündértánc szekszárdi cuvée - jó ivású, légiesen könnyed, populáris kategóriát képviselnek, amit bárki könnyedén megszeret. A termőhelyen alapuló, Szekszárd palackba töltött sorozatot tartják az igazi borvidéki üzenetnek, amelyben egy Kadarka – Bonsai -, egy Kékfrankos – Hidaspetre -, és egy Bikavér kapott helyet. Ezek tükrözik leginkább az eleganciát és a szekszárdi terroirt. A pincészet csúcsborát pedig természetesen továbbra is a kizárólag a legjobb évjáratokban készülő La Vida házasítás jelenti.

Mesélő címkék

 A borok közül talán a Kadarka kapta a legmeglepőbb címkét. Ennek a bornak érdekes története van, amit Xavier fűzött tovább a tervezés során. Évekkel ezelőtt a család japán kereskedője látogatott el a birtokra, és a bor kóstolása után az 1920-as telepítésű ültetvényt is látni szerette volna. Ő nevezte bonsainak a göcsörtös törzsű Kadarka tőkéket.

„Egy száz éves ültetvény ritka dolog, és önmagában is érték. Szinte le kell térdelni előttük a művelésükhöz, akár szó szerint is, hiszen régi, bakművelésű tőkékről van szó”

– idézte a pincészet-alapító, idősebb Vida Pétert, hogy mi ihlette a Kadarka címkéjét, amin egy bonsai fa és egy szőlőtőke keveredik. Ennek alapja az az érzés, hogy a szőlő bölcsessége még akkor is nagyobb, mint az emberé, ha ténylegesen nem is magasodik fölé.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A balatoni bornak a nehéz időkben is van piaca, bár az ár rekord alacsony

Rekordmélységbe süllyedt a bor termelői ára az utóbbi hetekben. A Somogy megyében dolgozó borászok egy része attól tart, komolyan megérezi a piaci hatásokat, míg mások a direkt értékesítés hatékonyságában bíznak.

Eger nem képzelhető el bor nélkül nyáron

Ha július-augusztusban Eger felé vesszük az irányt egy hétvégére vagy akár egy hosszabb nyaralásra, akkor rengeteg látni- és felfedeznivaló vár ránk. A történelmi emlékek mellett ne hagyjuk ki az új lendületet kapó Szépasszony-völgyet sem, ahol az egymás mellett sorakozó pincékben a helyi borokat kóstolhatjuk.

Szárazságtűrő szőlőkkel a klímaváltozás ellen

Az Adelaide Egyetem borászai Ciprusról származó, szárazságtűrő szőlőfajtákat vizsgálnak. A cél az, hogy az egyre szárazodó ausztrál klímát is toleráló tőkéket találjanak.

A teafilter második élete

Teázás után az elhasznált teafiltert általában automatikusan a konyhai szemetesbe dobjuk. Pedig a teának számos jótékony hatása van, és olyan területeken is használhatjuk, amire nem is gondolnánk. Ezért kár azonnal a szemétben végeznie.

Négy nap tömény bikavér

Közel harminc borászat százhúsznál is több bora, tizenegy étterem harmincegy ételkülönlegessége és számtalan ingyenes koncert egy páratlan hangulatú környezetben, az egri Érsekkertben, ez lesz az idei Bikavér Ünnep

Alacsony a bor termelői ára

A belföldön termelt és eladott, oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel (OFJ) ellátott fehérborok átlagos feldolgozói értékesítési ára májusban 17,9 ezer forint volt hektoliterenként, bő 20 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban - írta a Világgazdaság hétfőn.

A Kárpát-medence legjobb lekvárai és borai

Egyesek talán még nem tudják merre is keressék Peszektergenyét – vagy szlovákul Sikenicát -, ám boros és lekváros körökben egyre népszerűbb a Palik család által már hatodik éve szervezett nemzetközi bor- és lekvárverseny. Az Esztergomtól alig félóra autózással elérhető Alsó-Garammenti településen az Eszterházy családnak állt hatalmas szőlészete, szüretei messze földön híresek voltak.

Vegyél számba! – a csúnya zöldség is lehet finom

Tudta, hogy évente mintegy 6 kg zöldséget és gyümölcsöt dobunk ki fejenként, sokszor csupán esztétikai okokból? Ezen a felesleges pazarláson szeretne csökkenteni a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) napokban indult új, szemléletformáló kampánya, a „Vegyél számba!”.

Csúcson a somlói Tornai Pincészet

A legjobbak közt is a legjobb: először lehetett megkóstolni a kizárólag előjegyzés útján kapható, International Wine Challenge Trófea-díjjal kitüntetett 2017-es Top Selection Grófi Hárslevelűt a Tornai Pincészettől. A világ egyik legnagyobb presztízsű borversenyén, a londoni International Wine Challenge-en az aranyérmes borok közül választják ki az úgynevezett Trófea-díjat.

Tíz napig kipróbálták a lehetetlent a McDonald'snál

Egy berlini étteremben tíz napig nem használtak műanyagot. Az eredmények biztatók, a vevők nyitottak.