Back to top

Húsvét - Erős forgalomra számítanak az áruházláncok

A tavalyinál is erősebb húsvéti forgalomra számítanak az áruházláncok; a vásárlók változatlanul sonkákból, tojásból, kalácsokból és édességekből vesznek jóval többet az átlagosnál, de a kereslet egyre inkább a minőségi termékek felé tolódik - derül ki az MTI által készített körképből.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a húsvéti forgalom átlagosan mintegy 5 százalékos növekedésére számít a tavalyihoz képest. Az MTI kérdésére elmondta: március-áprilisban a húsvéttól függetlenül is lendületet vesz a kiskereskedelem.

A húsvét elsősorban az élelmiszerboltok forgalmában jelenik meg, az ünnephez kapcsolódó élelmiszer-vásárlások elérhetik idén a 60 milliárd forintot.

Fotó: Spar
A teljes kiskereskedelemre ugyanakkor a szezonális vásárlások is jelentős hatással vannak tavasszal - jelezte.

A megkérdezett áruházláncok mindegyike arra számít, hogy a nagypénteki munkaszüneti nap csak átrendeződéssel jár, az előző és utána jövő napra koncentrálódhat a kieső pénteki forgalom.

Az Auchan Magyarország az MTI megkeresésére közölte: a húsvéti időszakban 10 százalék feletti forgalomnövekedésre számítanak az előző év azonos időszakához képest, az előző hónaphoz képest pedig 30 százalékosra. A húsvéti bevásárlás már öt héttel az ünnep előtt elkezdődött, a roham az utolsó héten várható.

A korábbi évek tapasztalatai alapján húsvét előtt 30-40 százalékkal nő a tojás forgalma az Auchan áruházaiban,

idén az ünnepet megelőző napokban csaknem 2 millió tojás értékesítésére számítanak. Sonkából az éves forgalom 20 százalékát kitevő mennyiséggel készülnek. Kalácsokból, ünnepi tortákból és aprósüteményekből 25 százalékkal többet adnak el ebben az időszakban. Idén csokitojásból több mint 1,1 millió, egyéb csokifigurából mintegy 800 ezer darab értékesítését várják.

A hagyományos hazai árérzékenység ellenére minden termékcsoportban nő az igény a minőségi termékek iránt - hangsúlyozta az Auchan.

A Spar Magyarország tájékoztatása szerint húsvét hetében akár 50 százalékkal is nagyobb lehet a forgalom egy átlagos héthez képest, az üzletekben a karácsonyihoz hasonló nagyságú a forgalom, és mintegy 30 százalékkal megnő a vásárlások átlagos értéke. A tartós élelmiszerek beszerzése két-három héttel az ünnep előtt elkezdődik, a friss áruk vásárlása az utolsó hétre koncentrálódik.

Az idén 200 tonnát meghaladó kötözött sonka értékesítését várják. A húsok és húskészítmények mellett a legnagyobb a kereslet a tojás iránt, kétszer annyi is fogyhat, mint más időszakokban.

Az áruházlánc évek óta tapasztalja, hogy a vásárlók egyre inkább a könnyen és gyorsan elkészíthető süteményeket vagy a késztermékeket keresik. 

Minden terméknél a magasabb minőség iránt nagyobb a kereslet, különösen a szezonális édességeknél. A csokinyuszik és tojások mellett az egész évben kapható édességek forgalma is több mint 20 százalékkal nő a húsvéti időszakban - közölte a Spar.

A CBA Kereskedelmi Kft. az MTI kérdésére jelezte: a húsvét változatlanul a második legnagyobb forgalmú időszak az évben, az ünnepi hónap forgalma 20 százalékkal is meghaladhatja az átlagost. A legnagyobb vásárlói rohamot az ünnep előtti másfél hétben várják.

Minden termékből több fogy ilyenkor, de a legnagyobb mértékben a húsvéti szezontermékek - füstölt húsok, csokoládéfigurák, tojás, zöldség-gyümölcs, szeszes italok - forgalma bővül - írták. 

A CBA szintén azt tapasztalja, hogy a vevők évről évre többet vásárolnak, és egyre inkább a magasabb minőségű termékeket keresik, nagyobb arányban fogynak a hagyományos érlelésű húsféleségek, illetve a csokoládéfigurák közül a magas kakaótartalmúak.

A Tesco-Global Áruházak Zrt. arról számolt be, hogy a húsvéti időszak forgalma másfélszerese az átlagosnak.

A legtöbb vásárlóra az utolsó héten számítanak, az ünnep közeledtével a friss áru is jobban fogy az átlagosnál. A füstölt termékek éves forgalmának körülbelül a felét teszi ki a húsvéti értékesítés, a pékáru éves volumenének 20-25 százalékát. A vállalat arra számít, hogy az ünnepi időszak alatt mintegy 4 millió darab figurás édességet, valamint 15-16 millió tojást vesznek a vásárlók a Tesco áruházaiban.

Az Aldi Magyarország várakozása szerint a vásárlók a nagypéntek előtti csütörtökre időzítik a legnagyobb bevásárlást. A vásárlások átlagos értéke akár 30-40 százalékkal is meghaladhatja a más időszakokban tapasztaltat. 

Az ALDI arra számít, hogy kalácsokból több tíz tonna, tojásból több millió, sonkából csaknem 100 tonna fogy majd el a húsvéti időszakban.

A vevői igények változásával kapcsolatban két tendenciáról számolt be a társaság, tapasztalataik szerint nő a kereslet a prémium minőségű termékek iránt, illetve egyre többen keresik és választják a magyar termékeket.

A Gallicoop Zrt. az MTI-t arról tájékoztatta, hogy a vállalatnál mintegy 150 tonnás kiszállítás várható főtt-füstölt pulykatermékekből a tavalyi 100 tonnához képest, ami 50 százalékos forgalomnövekedés.

A társaság szerint egyik üzlethálózat sem szeretné kihagyni kínálatából a pulykasonkát a húsvéti időszakban, a kereslet a fogyasztók tudatosabb táplálkozás iránti érdeklődésével van összefüggésben. A Gallicoop szintén kiemelte, hogy

a vásárlási szokások a prémium, illetve a középkategória irányába tolódtak el, a korábbi olcsó, kevésbé minőségi termékek háttérbe szorulnak.

A forgalom növekedésére számítanak a húsvéti időszakban a nyers pulykahús értékesítésében is.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Miért éri meg kis üzletben árusítani a mézet? Kizárólagosság, vagy sem

A mézet egy kis üzletben árusítja. Egyik nap az üzletvezető azt mondja önnek, hogy egy másik mézszállítót is be fog vonni, hogy legyen választási lehetőség. Gyorsan át kell gondolnia a lehetőségeket, és bebizonyítani, hogy miért nem kellene ezt tennie, miért önnek kellene az egyetlen beszállítónak maradnod. De adunk ötletet arra is, ha be szeretne jutni egy kis üzletbe.

Miért eladhatatlan a magyar gyapjú?

Közismert mondás, hogy ahol az elefántok táncolnak, ott a fű mindig vesztesként kerül ki. Valahogy így járt a magyar gyapjú is. 2018 második felétől napjainkig zuhan a gyapjú felvásárlási ára, sőt bizonyos gyapjú tételek eladhatatlanok.

Berobbantak a brazil húsok Kínába

Sorra döntik a rekordokat a brazil húsok, ezúttal a szarvasmarha ára ért el történelmi csúcsot – és ennek hátterében is a Kínában tomboló afrikai sertéspestis áll.

A hazai élelmiszerekhez húz a szívük

Egy közelmúltban az élelmiszerfogyasztásról készült felmérés is alátámasztja a franciák nemzettudatát. A megkérdezett 1000 főből ugyanis 820-an válaszolták azt, hogy vásárláskor előnyben részesítik a francia termékeket, 770-en pedig ragaszkodnak a helyi árukhoz.

Évi 7 milliárd darab papír zsepibe törli az orrát a magyar

16 milliárd forintért vásároltak a magyarok papír zsebkendőt a hazai kiskereskedelemben 2018. szeptember és 2019. augusztus között, ami 8 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest, egyben több mint 80 millió csomag terméket jelent, derült ki a Nielsen piackutató kiskereskedelmi indexéből. Az átlagos hazai fogyasztó jellemzően a háromrétegű és a márkás papír zsebkendőket választja.

Számos tévhit övezi a húsmarhatenyésztést és a marhahúsfogyasztást

Tévhit, hogy 15 ezer liter vízre van szükség egy kilogramm marhahús előállításához, és az sem bizonyítható minden kétséget kizáróan, hogy a vöröshúsfogyasztás növeli a rákos betegségek kialakulásának kockázatát. Mi több, a hús az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, ezért fogyasztása egyértelműen indokolt.

Dögöljön meg a szomszéd … is? Miért nem szövetkezünk?

Lengyelországban, Németországban vagy Hollandiában járva ámulatba ejti az embert, hogy a gazdák mennyire nyitottak az együttműködésre, a szövetkezésre. Nálunk valamiért ez nagyon nehezen megy. Miért? – tettük fel a kérdést Szabó G. Gábornak, az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Központja főmunkatársának.

Olyan kevés gyümölcsöt eszünk, hogy a nemzetgazdaság és az egészségünk is megsínyli

Megalapozó kutatásokat folytattak a zöldségek és gyümölcsök földrajzi eredetének megállapítására a beltartalmuk, illetve a mikrobionjuk alapján, kíméletes minőségellenőrző mérések kifejlesztésére, a fogyasztói értékítélet pontosítására. Mindezekről és további eredményekről számoltak be a SZIE Élelmiszertudományi Karán, a november végén záruló, 390 millió forintos fejlesztést lehetővé tevő VEKOP pályázat zárókonferenciáján.

Csökkenő hazai pálinkafogyasztás

Januártól a népegészségügyi termékadó – a neta - is utólérte a pálinkát, a szőlő- és borágazatban ugyancsak komoly változásoknak lehettünk tanui. Ezeket a területeket járta körbe a közelmúltban a Parlament Mezőgazdasági bizottság Szőlő-, bor-, pálinka albizottsága.

Mi kell ahhoz, hogy sikeres legyen a magyar juh- és kecskeágazat?

Jó állomány, jó genetika, jó reprodukciós technológia, jó tartástechnológia, jó takarmányozás – erre az öt dologra van szükség ahhoz, hogy a magyar juh- és kecskeágazat megfeleljen a mezőgazdaság előtt álló kihívásoknak. Így összegezték a szakemberek a NAIK Állattenyésztési, Takarmányozási és Húsipari Kutatóintézete, valamint a Magyar Juh- és Kecsketenyésztő Szövetség közös tudományos konferenciáján elhangzottakat.