Back to top

Mobil borfogyasztási szokások: vásárlást segítő applikációk

A borvilág dinamikus terület, folyton mozgásban és változásban van. A Bloomberg 2018-ban végzett felmérést a trendeket keresve, és érdekes megállapításokat tett.

Borfogyasztási trendek

Megállapította egyebek között, hogy növekszik a kereslet a különlegességek iránt, az embereknek olyan bor kell, ami egzotikus, különleges és szinte már-már elfeledett (Forbes). A tradíció és a modernitás szellemében felerősödik továbbá a narancsbor-készítés kultúrája. A narancsborok a héjon er­jesztett fehérborok. A borkészítés filozófiája visszanyúlik a hagyományokhoz, a borok esetében minimális a kénhasználat, nincsenek kémiai stabilizálószerek. Kis ökológiai lábnyomú termékek, mert többségük biogazdálkodást folytató borászok kezeiből kerül a fogyasztók asztalára, legtöbbször szűretlen, kezeletlen tételek, nem termelve környezetszennyező melléktermékeket.

A normál fehérborokhoz képest jóval nagyobb mennyiségben tartalmaznak katechin-vegyületeket, amelyek olyan, kedvező élettani hatású polifenolok, amelyek serkentik a májműködést, illetve támogatják az ízületek és az immunrendszer egészségét. Hódít a kékbor is – minél mélyebb a kék szín, annál jobban hívja az embert a végtelenbe, felkeltve sóvárgását a tisztaság iránt –, tovább színesedik a választék a fogyasztók által felfedezett fajták és szokatlan étel-ital párosítások révén, valamint egyre hangsúlyosabbá válik a környezettudatos fogyasztói magatartás, a környezettudatos és az organikus, vagy környezeti fenntarthatóságot hirdető pincészetek borai közül válogatnak legszívesebben.

Növekszik az egészségtudatosság is, trend olyan bort fogyasztani, amely kénmentes, vagy kedvező élettani hatású vegyületeket tartalmaz (biogén aminokat, polifenolokat, rezvertarolt).

Az egészséges életmód jegyében trend lett a „The New Freshness” is, azaz az alacsonyabb alkoholtartalmú borok iránt növekszik az érdeklődés.

A statisztikák szerint a vásárlás helyszínén történő borfogyasztás egyre inkább csökken, amíg az elvitelre vásárlás folyamatosan növekszik. A mesterséges intelligencia, a robotok is elérik a szőlő és borgazdálkodókat: 2018-ban Portugáliában kezdték el tesztelni azokat a robotokat, amelyek egyebek között gyomirtásban és a borhőmérséklet mérésében segítenek.

2019-ben várhatóan tovább erősödik a bio- (organikus) és a vegán borok iránti kereslet, az eddiginél is fontosabbá válnak a vegyszermentesség és fenntarthatóság hívószavak, és középpontba kerülnek a gyógyfüvekkel és fűszerekkel ízesített, alkohollal dúsított vermutok is, ahogy a www.winelovers.blog.hu cikkében olvasható.

A tavalyi és az idei évet tekintve is fontos megjegyezni, hogy megjelenik az Y generáció a borfogyasztásban. A generációs marketing Y generációként definiálja azt a korcsoportot, amely jellemzően 1980 és 1999 között született, már a fogyasztói társadalomban nőtt fel és az ezredforduló környékén vált nagykorúvá, ők az úgynevezett ezredfordulósok (Millennials). Az ebbe a nemzedékbe tartozók vásárlási preferenciái jelentősen különböznek mind az őket megelőző (X), mind az utánuk következő (Z) generációétól.

Nagy vonzerő nekik, ha kedvezményeket kapnak a vásárláskor, ugyanakkor hajlamosak a luxusra költeni a pénzt. Valamennyi korcsoport közül az ezredfordulós generáció számára a legtermészetesebb az internetes élelmiszervásárlás,

ahogy az a kosarertek.hu portálon megjelent tavalyi cikkben olvasható (Zentai András: Az Amazonon túl – a vezető online piacterekről és e-kereskedelmi oldalakról). Az online kereskedelem további előretörése figyelhető meg, mobilapplikációk sokaságának használata kerül a fókuszba.

Mobilapplikációk az élelmiszervásárlásban

Általánosságban elmondható, hogy az online kereskedelem erősen felszálló ágban van. Tavaly világszerte már több mint 1,6 milliárd ember vásárolt online, és az előrejelzések szerint ez a szám már 2020-ban át fogja lépni a kétmilliárdot. Az emberek egyre többet költenek az e-kereskedelmi oldalakon: 2017-ben az összes online vásárlás értéke meghaladta a 2300 milliárd dollárt, és prognosztizálhatóan 2020-ra már át fogja lépni a 4000 milliárdot. Magyarországon is növekedés figyelhető meg: 2017-ben 555 milliárd forintra volt tehető a magyar e-kereskedelmi szektor forgalma, az előrejelzések szerint öt éven belül átlépheti az 1000 milliárdot (Zentai, 2018).

Az online kiskereskedelemnek és értékesítésnek jelentős szerepe lehet az élelmiszerek esetében, mert gyors fogyasztású termékekről lévén szó, hamarabb és több információhoz juthatnak a fogyasztók és így lehetővé válik az előre tervezett, ellenőrzött és információalapú élelmiszervásárlás. A digitális eszközök nyújtotta lehetőségek révén a vásárló rögtön információt kap a termék tulajdonságairól, használhatóságáról, összetételéről és egészségre gyakorolt hatásáról, kap egy impulzust a kiválasztandó termékről. Így új értékesítési módok jelennek meg: egyének közti online csere, termékmegosztási rendszerek. Ez utóbbi esetében különösen fontos eszközök az ún. mobilappok, amelyek használata során egy közösség alkotta véleményrendszer adja az impulzust a vásárláshoz.

A mobilapplikációk értékesítőcsatornái közül a két legfontosabb az Apple által fenntartott App Store, illetve a Google Play Store.

Az Apple útmutatói sokkal bonyolultabbak és összetettebbek, amíg a Google Play Store-ból beszerezhető applikációk kezelése és elsajátítása egyszerűbb feladat (erről Artyom Dogtiev írt tavaly a www.businessofapps.com oldalon).

Ha megnézzük az évek függvényében a letöltött mobil­applikációk számát, akkor elmondható, hogy 2017-ben 25%-os növekedés volt megfigyelhető 2016-hoz képest, azonban ez a letöltési szám 2021-re várhatóan 45%-os növekedést fog mutatni.

Jól látható a trendekből, hogy megjelent az Y generáció a borfogyasztásban. Olyan fiatalok, akik szeretnének többet tudni a borról, az adott élelmiszerek mögötti „sztoriról”, szomjazzák a tudást, képezik magukat. Ők azok, akik számára a mobilapplikációk jelentik a szabad mozgásteret, a vásárlás színhelyét, mindent tudni szeretnének az adott termékről és rögtön rengeteg információ birtokában lesznek a vásárlási döntéseikhez is.

Piackutatásunk

Cikkünk elkészítéséhez a borkínáló és borértékesítő mobilapplikációkat tanulmányoztuk. Piackutatást végeztünk a „wine” és „wine compare” kulcsszavakkal a két népszerű mobilplatform áruházában, a Google Play Store-ban, illetve az Apple App Store-ban. A

piackutatás célja a fellelhető mobil­alkalmazások feltárása és összehasonlítása volt, különös figyelmet szentelve az applikációk működési elvére, adattárolására és a UX/UI (felhasználói élmény és felhasználói felület) élményre.

Az applikációkat minden esetben az összes elérhető platformon teszteltük, így az operációs rendszerek adta lehetőségek közti eltéréseket is figyelembe lehet venni az értékelés során.

Az alkalmazások kipróbálása előtt kíváncsiak voltunk, hogy a Google Adwords hirdetési rendszerében milyen értékek jelennek meg, ha a témának megfelelő kulcsszavakkal szeretnénk hirdetni. Ez a módszer jó rálátást biztosít az adott téma és piac méretére és igényére. Az értékek arra engednek következtetni, hogy a felhasználókat érdeklik a borok, hiszen 10 és 100 ezer közötti keresés zajlott le a Google-on keresztül az elmúlt 12 hónapban. Mindazonáltal az is megfigyelhető, hogy a piac valószínűleg csak párfős, hiszen a releváns szóösszetételek, mint pl. wine app, wine database alacsony, maximum közepes versengést indukálnak a piac oldaláról.

Öt applikációt hasonlítottunk össze, a Vivino, Hello Vino, Wine-Searcher, Cellar Tracker és Corkz nevűeket.

Vizsgáltuk egyebek között, hogy mekkora adatbázis van mögöttük, mekkora helyet foglalnak el a mobileszközeinken, milyen a dizájn­juk, és hogy melyik applikációnak mi az erőssége.

Vivino: tíz év alatt több mint 31 millió felhasználó
Vivino: tíz év alatt több mint 31 millió felhasználó

Vivino

Tízéves múlttal rendelkező applikáció, összesen több mint 31 millió felhasználója van, a három platformon (web, iOS és Android) való megjelenésnek köszönhetően. Az applikáció egyik – ha nem a legnagyobb – előnye a felhő alapú adatbázisa, valamint a borértékesítő üzletekkel való közvetlen összekötés, így a felhasználók a borkeresés és -összehasonlítás mellett vásárlásra is képesek a program segítségével. A 100 ezer feletti pozitív értékelésnek és a platformonként több mint 10 milliós letöltésnek (felhasználói tábornak) köszönhetően a keresők első helyen hozzák, így az a felhasználó, aki „boros” applikációt keres, a Vivino megoldásával fog először szembesülni.

A Vivino szolgáltatása elérhető mind a három platformon, így a felhasználók mobiltelefonjukon kívül – legyen az androidos vagy iOS-es – asztali számítógépükön, webböngésző segítségével is élvezhetik a cég nyújtotta szolgáltatásokat.

Az alkalmazás mérete függ a használt eszköztől, illetve a mobiltelefonon tárolt adat mennyiségétől, egy szűz telepítés több mint 70 MB-ot emészt fel a tárhelykapacitásból. Az alkalmazás 14 nyelvet támogat (magyart nem), de folyamatosan bővül. Használata viszonylag egyszerű, a mai UX/UI normáknak megfelel. A sok funkciónak és részletezésnek köszönhetően az átlagosnál minimálisan több időt igényel az alkalmazás kiismerése.

Kinézete átlagos, láthatóan nem a fiatal korosztályt célozza meg az applikáció (a témáját tekintve ez érthető is). Mivel a lehetőség minden felhasználó számára adott, hogy saját képekkel és illusztrációval bővítse a Vivino adatbázisát, így eltérő a képek minősége, ezáltal kicsit felbomlik az összhatás. Megjegyezzük, erre nincs jobb megoldás, és a piac többi résztvevőinél is hasonló „problémával” szembesültünk.

Az élmény az értékelések alapján 4,4 csillag az 5-ből, míg személyes tapasztalatok szerint a piac legjobbja, köszönhetően a hatalmas adatbázisának, amely folyamatosan bővül borokkal, üzletekkel és értékelésekkel is.

A bor színe, típusa, árkategóriája, értékelés, származási hely, a bor stílusa és ételpárosítás alapján 23 típus közül választhatunk.

A borokat listanézetben jeleníti meg – alapértelmezetten –, a legjobb értékelés alapján. Rögtön látunk egy képet a borról/címkéről, valamint, ha a pincészetről is van elérhető információ, akkor azt is egyből megjeleníti a rendszer.

Ezen kívül pedig egy releváns értékelést olvashatunk a nedűről. Ha rákattintunk a borra, akkor az összes további értékelést is megtekinthetjük, amelyek száma eltérő, de átlagosan több mint 20 értékelés tartozik minden borhoz.

Adatbázisa a piacon a legnagyobb, napi 100 ezer értékelés érkezik. Több mint 30 millió felhasználója van, a felhasználók összesen több mint 560 millió boroscímkét/üveget töltöttek már fel és több mint 200 ezer borászat képviselteti magát az appban.

Az árat a borászat a saját pénznemében tünteti fel, a Vivino pedig középárfolyamon átszámolja a beállított régió pénznemére (esetünkben forintra). Ha kiválasztottunk egy bort, odanavigál az online shophoz. A Vivino egy olyan postfix modult (UTM = Urchen Tracking Module) helyez el egy-egy web­shopra irányuló linkben, amellyel nyomon tudja követni a vásárlások/megtekintések számát.

Hello Vino

A Hello Vino szintén egy híresebb applikáció az adott témában, mindazonáltal tökéletesen csak az Egyesült Államokban működik, mivel a boltokkal való összekötést csak ott oldották meg. Ez az applikáció tipikus esete a manapság népszerű mikrotranzakciós eljárásoknak: ingyenesen letölthető, viszont a fontosabb funkciók (címkeszkennelés, limit nélküli használat stb.) csak fizetés ellenében érhetők el.

A Hello Vino az egyik leghíresebb applikáció az USA-ban
A Hello Vino az egyik leghíresebb applikáció az USA-ban

Wine-Searcher

A Wine-Searcher az egyik legsokoldalúbb – noha nem a legszebb – borkereső és bor-összehasonlító applikáció. Rá tudunk keresni borokra, de be is tudjuk szkennelni az adott címkét. A keresett borhoz tartozó alapvető információk mellett (borászat, leírás, értékelés) az összes webshopot felsorolja, ahol megvásárolható az adott bor, ennek menetéről a BigData fejezetben olvashatunk. Az alkalmazás öt nyelven érhető el. Kinézete átlagos, nem a dizájnjával hódít, hanem a tudásával. A felhasználó a piacon egyedülálló ár-összehasonlítást lát a keresett borhoz, amelyet a rendszer a GPS koordináták alapján nemcsak ár, hanem megközelíthetőség alapján is rendez. Több mint 8 millió borfajta és legalább 55 ezer kereskedő ára jelenik meg az alkalmazásban. A második legnagyobb adatbázissal rendelkezik a témában.

Pontos és jól használható applikáció a Cellar Tracker
Pontos és jól használható applikáció a Cellar Tracker
Cellar Tracker

Talán az egyik legrégebbi múlttal rendelkező alkalmazás, Eric LeVine még 2003-ban kezdte fejleszteni. Mára a bornyilvántartó rendszerek egyik éllovasa, alapötlete, hogy a saját borkészletünket nyilván tudjuk tartani. Mostanra az adatbázisa több mint 75 millió bort és hatmilliónál is több értékelést tartalmaz. Érdekes módon a „wine” keresőszó használatával igen nehézkes rátalálni, viszont a nevében található „cellar” és „tracker” kulcsszóra dobogós helyen listázza mind két platform. Webes felülettől kezdve Androidra és iOS-re is letölthető az alkalmazás.

Talán az egyik legkisebb tárterületet foglaló alkalmazásról van szó, mindösszesen 8 MB tárhelykapacitásra van szüksége. Használata egyszerű, a vonalkód-leolvasó és címkefelismerő modulja a legjobbnak bizonyult a mezőnyben.

Kinézete átlagos, inkább informatív, semmint dizájnos. Meglepően pontos és jól használható az applikáció. Mobil­tele­fonon egyszerű keresőmező fogad, míg webes felületen keresztül összetett keresést is végezhetünk, 32 típusú szűrőfeltétel közül választhatunk. Adat­bázisa közel azonos a piacvezető Vivi­nóéval és Wine-Searcherével.

Corkz

Fizetős applikáció, melynek kinézete megragadt valahol a kétezres évek elején. A legfőbb pozitívuma, hogy az appban össze lehet hasonlítani a borászatok borait különböző értékelési rendszerek alapján. Az app több mint másfél millió borcímkét tárol és ehhez majdnem háromszor annyi értékelés tartozik. 13 nyelven érhető el, de ezek között nem található meg a magyar.

A fenti piackutatásból kitűnik, hogy a mobilalkalmazásokban használt funkcionalitás szorosan összefonódik a felhasználói létszám növekedésével, azaz a közösségépítéssel.

A borkereső és borajánló programok esetében észrevehető, hogy ami az összetett keresési metódussal kapcsolatos, az többnyire csak webes felületen keresztül érhető el, ennek legfőbb oka a két platform – mobil és asztali – működésbeli különbsége. Ha UX/UI szempontból közelítjük meg a hiányosságot, akkor logikus, hogy a jóval nagyobb képátlóval és betekintéssel rendelkező monitorok esetén van értelme bonyolult és összetett funkciók – keresőmodul – beágyazásának, míg a kis méretű mobilképernyőkön csak a legfontosabb elemeket célszerű elhelyezni, hiszen ezt diktálja a szoftverergonómia is.

Dr. Bene Zsuzsanna,

Kovács Zoltán Tamás

ipari termék- és formatervező mérnök,

webfejlesztő, 3D grafikus

Forrás: 
Borászati Füzetek
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Borászati Füzetek 2019/1 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Miért árulnak ízetlen paradicsomot?

A paradicsom a szendvicsek, saláták nélkülözhetetlen kiegészítője. Szezonon kívül nehéz megtalálni az üzletben azokat, amelyek zamatosak lennének. A kutatók már tudják, miért.

A rosé legyen veled!

A csillagászok szerint a nyári napforduló június második felében jön csak el, de a rosé-rajongóknak nem kell addig várniuk. A Rosalia Fesztivál május utolsó estéjén belecsap a nyárba: újra pezsegni fog a Liget, zizegnek a szívek, rózsaszínben látjuk a világot, és három napig csak örülünk egymásnak, az ittnek és a mostnak.

Átláthatóbbá tenné az árképzést az élelmiszer-ellátási láncban

Az Európai Bizottság javaslatot terjesztett elő, amely a teljes élelmiszer-ellátási láncban átláthatóbbá tenné az árak alakulását és ezek közlésének a módját - közölte az uniós bizottság.

A COOP Gazdasági Csoport tavaly növelte árbevételét

Mintegy 4 százalékos növekedés után 627 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly, ezzel minden változás és az egyre élesedő kereskedelmi verseny nyomása ellenére is őrzi pozícióját a kereskedelmi csoport – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén szerdán.

Jubileumi borverseny rekord nevezéssel

Az ország legnagyobb ágazati rendezvényén 908 tétellel 262 hazai borászat nevezett. A jubileumát ünneplő borverseny szakmai rangját emeli, hogy az újabb rekord mennyiségű nevezett tételt egy 60 fős hazai és nemzetközi bírálókból álló testület minősítette.

Kétségbeesett európai gazdák - Svájcban sem jobb

Az európai gazdák körében az átlagosnál magasabb az öngyilkossági arány. Bár erről hivatalosan csak francia és svájci adatok állnak rendelkezésre, a helyzet valószínűleg a többi európai országban sem jobb - erre hívja fel a figyelmet az agrarheute.de német agrárhírportál cikke.

Made in Italy – hamisítva

Az olasz élelmiszereket egyre gyakrabban hamisítják és utánozzák az egész világon. A legnépszerűbbek a sajt, a kolbász és az olívaolaj. A hamisítás oka főleg a kereskedelmi konfliktusokhoz vezethető vissza.

Csúcson a kukoricaár az Egyesült Államokban

Soha nem sikerült ilyen rosszul a vetés Amerikában. Egy éve legmagasabb szintre emelkedett a kukorica jegyzése a chicagói terménytőzsdén arra a hírre, hogy lassan halad az amerikai kukorica vetése.

NAKAdémia a termőföld védelméről a szántóföldi napok keretében

A tavaly a gazdálkodók és szaktanácsadók számára elindított szakmai fórumsorozat, a NAKAdémia idén is folytatódik. Május 24-én Mezőfalván, a III. NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow keretében többek között a talajmintavételről, a növénytáplálásról, valamint a talajjavítási technikákról hallhatnak előadásokat az érdeklődők.

Rendhagyó agráróra fiataloknak

Mezőgazdasági érdekességekről tartott rendhagyó tanórát lapunk a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bolyai János Műszaki Szakgimnáziumában. A pénzügyi ismeretek óra keretében a hangsúly a modern agráriumon volt.