Az ilyen kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása – vallja a sikeres, átmenet nélküli generációváltásért K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert Lajtamag Kft.
A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására. „Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat.
Meglátásunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem. A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia nagymértékben segítheti a generációváltás sikerességét. Vannak azonban olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.
– tette hozzá Ékes Ákos.
Azonnal reagálni kell
Egy családi vállalatban hirtelen bekövetkező tragédia esetén nincs lehetőség időhúzásra, azonnal reagálni kell a történtekre. „A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt. Édesapánk halála után ugyanis
Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta el a tragédia utáni első lépéseket Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.
El kell fogadni a segítséget
Habár Anna már két és fél éve aktívan részt vett a vállalat tevékenységében, a generációs különbségek miatt másfajta szemléletmód jellemeztő őt, mint édesapját. „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Nem engedhettük, hogy büszkeségünk elhatalmasodjon rajtunk.
és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta el Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.