0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Jönnek a biztonságosabb tehergépjárművek

Az Európai Tanács jóváhagyta a tehergépjárművek biztonságosabb és környezetbarátabb kialakításának a tervezettnél korábban történő bevezetését, így 2020. szeptember 1-jétől megnyílnak az európai utak a lekerekített orrú vezetőfülkével rendelkező teherautók előtt.

A miniszterek által elfogadott határozat módosítja a tehergépjárművek legnagyobb hosszúságára vonatkozó szabályokat, és korábbi időponttól engedi meg a gömbölyűbb vezetőfülkékhez szükséges, a raktér területének csökkenése nélkül elérhető nagyobb hosszúságot. A román elnökség és az Európai Parlament 2019. február 12-én ért el ideiglenes megállapodást a jogszabályról.

 – Az új generációs vezetőfülkék biztonságosabbak és környezetkímélőbbek lesznek, és a vezetők számára is nagyobb kényelmet biztosítanak. A határozat elfogadása tehát minden úthasználó és a környezet számára is jó hír.

Răzvan Cuc, Románia közlekedési minisztere

A hosszabb vezetőfülkék miatt kisebb lesz a holttér, így a vezetők könnyebben észrevehetik a veszélyeztetett úthasználókat, például a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Emellett ütközés esetén a más úthasználóknak okozott károk vagy sérülések is kisebbek lesznek. A Bizottság becslései szerint ezzel évente akár 500 ember – főleg a városi területeken gyalogosan és kerékpárral közlekedők – életét lehet megmenteni.

A kisebb légellenállásnak köszönhetően a várakozások szerint akár 10%-kal csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás.

A kibocsátások csökkenése az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez is hozzájárul majd.

Az aerodinamikus kialakítású vezetőfülkék forgalomba hozatalának előfeltétele, hogy a fülkék megfeleljenek a szükséges típusjóváhagyási követelményeknek, amelyek 2019. november 1-jére rendelkezésre állnak majd.

A megengedett nagyobb hosszúságot csak a vezetőfülke aerodinamikai kialakításának javítására lehet használni, a járművek hasznos teherbírásának növelésére nem.

A Tanácsban lezajlott szavazással lezárult a jogalkotási eljárás. Az Európai Parlament 2019. március 26-án szavazott a javaslatról. A határozat a két intézmény általi aláírást követően kihirdetésre kerül az EU Hivatalos Lapjában.

Forrás: Európai Tanács