Back to top

Gastrolaj, az egészségőr

A hidegen sajtolt olajokat, amellett, hogy egészségesek, elkészíteni is élmény – vallja Martincsevicsné Jenei Gizella, aki családi vállalkozásukban már jó néhány esztendeje foglalkozik különböző termékek előállításával. Azt mondja, nem volt rossz ötlet, hogy belekezdtek, úgy pedig még jobban működik a dolog, hogy az olajok felhasználásához, fogyasztásához tanácsokat is adnak, könyv formájában.

Martincsevicsné Jenei Gizella és férje
Martincsevicsné Jenei Gizella és férje
Fotó: Bella Huba
– Európai uniós pályázatok írásával foglalkoztam egykori munkahelyemen, ami rengeteg utazással, sok lemondással járt. Amikor gyermekünk született, tudtam, hogy a család mellett nem tudom végezni ezt a munkát. Ekkor ugrott be először az olajok sajtolásával kapcsolatos ötlet – idézte fel a kezdeteket a pakodi hölgy.

– Hozzá kell tennem, hogy családjainkhoz mindig is közel álltak a naturális dolgok és gyógymódok, így alig volt kérdéses, hogy milyen irányba induljunk el. A választás pedig kézenfekvő volt, hiszen az Őrségben nagyon népszerű tevékenység és nagy hagyománya van a melegen sajtolt olajok készítésének. Elhatároztuk, hogy mi is belevágunk.

Óvatosságból először kisebb szabású piackutatást végeztünk, amiből gyorsan kiderült, milyen sok ember és vállalkozás foglalkozik melegen sajtolt olajokkal – mi pedig nem akartunk egy lenni a sok közül.

Szóval, ismét el kellett gondolkodnunk, hogy mi legyen. Azt találtuk ki, hogy a hidegen sajtolt olajok mellett tesszük le a voksunkat. A férjem eredeti végzettsége élelmiszeripari gépészmérnök, így nem jelentett gondot neki, hogy elmélyüljön a gyártáshoz szükséges technológiában. Ennyi előzmény után 2012-ben kezdtük meg a tényleges munkát. Jelenleg ötféle olajat készítünk, dióból, barackmagból, mákból, lenmagból és tökmagból.

De mi is a különbség a melegen és a hidegen sajtolt olajok között? Martin­cse­vics­­né Jenei Gizella azt mondja, a technológiában és a végeredményben egyaránt van­nak eltérések.

Hidegen sajtolt tökmagolaj
Hidegen sajtolt tökmagolaj
Fotó: Bella Huba
– A legfőbb különbség, hogy melegen sajtolásnál ledarálják a magokat, sóval és vízzel elegyítik az őrleményt. Ezt az anyagot magas hőmérsékleten lepirítják, majd a megpirult masszát kisajtolják. Ennek nagyon régi hagyománya van, annak idején ezt nevezték olajütésnek. Az így nyert olaj íze nagyon karakteres, kissé pörkölt ízű, és természetesen egészséges. Ahogy mi készítjük, ahhoz nincs szükség magas hőmérsékletre.

Csigás préssel dolgozunk, a magokból egyszerűen kisajtoljuk az olajat. Vagyis a készítés során nem sérülnek a magvak értékes összetevői. Nem alkalmazunk hozzáadott anyagokat és tartósítószert sem. A végeredmény tiszta, szűz, értékes hidegen sajtolt olaj.

Nagyon oda kell figyelni, hogy a hőmérséklet semmilyen körülmények között ne emelkedjen 40 Celsius-fok fölé. Az alapanyagok túlnyomó részét magunk termeljük meg, a családon belül. Már a betakarításkor figyelni kell, és a magokat jól meg kell szárítani, különben bedohosodnak, ami természetesen az olaj ízén is érződik. A szárítás és a tárolás során szintén be kell tartani bizonyos szabályokat, lényeges, hogy utóbbi sötét és hűvös helyen történjen. Mi egyébként mindig igyekszünk friss olajat kiadni a kezünk közül, ezért nem sajtolunk nagyobb mennyiséget egyszerre. Ahogy fogynak, úgy pótoljuk az olajokat.

Martincsevicsné Jenei Gizella azt mondja, az emberek egyre jobban ismerik a sajtolt olajok hatásait, és keresik őket.

Sokan tisztában vannak vele, hogy a hidegen sajtolt étolajak olyanok, mint a folyékony orvosság, ugyanis sok magban és termésben biológiailag értékes anyagok találhatók: értékes zsírok, lecitin, antioxidánsok és nyomelemek.

Aki ügyesen kombinálja őket, sokat tehet az egészségéért.

– Amikor elindultunk, még nem nagyon ismerték ezeket a termékeket, de azóta sokat változott a helyzet – az előnyére. Az olajkészítők munkája – elsősorban a marketingre gondolok – persze még mindig nem könnyű. Meg lehet és meg is kell jelenni a helyi termékvásárokon az olajokkal, és az emberek megállnak, érdeklődnek. De az olaj nem olyan termék, amit csak úgy megkóstolnak. Ezzel én is hamar szembesültem, és el kellett gondolkodnom rajta, hogy a kínálás, a megismertetés módján változtatnunk kell. Ekkor jött az ötlet, hogy az online marketing felé fordulok. Weboldalunk, a Gastrolaj.hu-n blogot is írok az olajokról, különböző fajtáik felhasználási lehetőségeiről. Rengeteg blogbejegyzést írtam, megosztva minden tudnivalót a termékeinkről: készítésükről, jótékony hatásaikról, a felhasználási módokról egyaránt.

Örömmel vettem tudomásul, hogy egyre többen megkeresnek az interneten, és nemcsak érdeklődők, hanem olyanok is, akik már fogyasztották az olajokat.

Az Olajozott egészség gyorsan népszerű lett
Az Olajozott egészség gyorsan népszerű lett
Fotó: Bella Huba
A rengeteg bejegyzés megírását újabb ötlet követte: hogy könyv formájában is összefoglalom őket. Az Olajozott egészség (Gasztronómia és szépség) című kötet népszerű lett.

– Akárcsak az online bejegyzésekkel, a könyvvel is magát a szemléletet próbálom átadni és erősíteni. Tevékenységünk elejétől fogva fontos volt számomra, hogy ne egyszerűen csak olajat készítsünk, hanem minél erősebb ismeretterjesztő tevékenység is társuljon az egészhez. Fontosnak tartom, hogy egyre több információt megosszak az emberekkel a hidegen sajtolt olajokkal kapcsolatban. Ugyanis csak így tudják biztonsággal fogyasztani őket, és persze azt is, hogy mire, mi a hatékony termék. Mert hogyan is működik a dolog? Valaki elhatározza, hogy sajtolt olajat vásárol. Elmegy, körülnéz, s azt látja, hogy a piacon rengeteg féle termék van, sorakoznak az üvegek százával.

Ha nincs hozzá kellő ismeret, akkor nyilván nem tud felelősen és jól választani. Ellenben, ha már tudja, hogy pontosan mire van szüksége, és milyen minőséget keres, akkor biztosan sikerül megvennie a megfelelő olajat.

A könyvben természetesen leírom, hogy mi a különbség az egyes készítési technológiák között, és tanácsokat adok azzal kapcsolatosan is, hogy miként kell fogyasztani, felhasználni az olajokat. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy valaki kúraszerűen fogyasztja őket, vagy csak ételekhez használja a termékeket. Természetesen mindegyikre van lehetőség, és mindkettő ajánlott is, de a részleteket is fontos ismerni. Szóval a szükséges ismereteket és az évek alatt felgyülemlett gyakori kérdéseket foglaltam könyvbe.

A családi vállalkozás pedig nem áll meg a jelenlegi szinten. Tervezik a fejlesztéseket, a bővítéseket, ennek egyik állomása, hogy hamarosan újabb olajat visznek a piacra.

– Szeretnénk új olajokat készíteni a meglévő öt mellé. A munkát, a sajtolást megkezdtük, az üvegek, matricák elkészültét követően hamarosan szőlőmagolajjal jelentkezünk, ami nagyon népszerű és keresett. Az új termék nagy örömöt jelent számunkra, és terveink szerint még több új olaj követi.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2019/21 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A vásárlók többsége nem érti, mi szerepel az élelmiszerek címkéjén

A vásárlók közel fele megnézi az élelmiszerek címkéjét, de teljes mértékben alig egytizedük érti meg az ott feltüntetett információkat - derült ki a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) friss kutatásából.

Nagy brit összefogás az élelmiszer-pazarlás csökkentéséért

Hatalmas méreteket ölt a nyugati világ élelmiszer-pazarlása napjainkban. A brit kormány az ország legnagyobb élelmiszeripari szereplőivel - köztük a Tesco-val, az Aldival és a Sturbucks-szal - együtt készül a kritikus helyzet mérséklésére.

5 tipp, hogy kiválaszthassuk a tökéletes görögdinnyét

Nem kell a jó szerencsében bízni görögdinnye vásárláskor. Vannak módszerek, melyekkel érett, lédús és édes dinnyét választhatunk.

Több mint kétmilliárdos fejlesztés a veszprémi sajtgyárban

Több mint kétmilliárd forint értékű fejlesztést hajt végre veszprémi üzemében a Savencia Fromage & Dairy Magyarország Zrt. - közölte a társaság az MTI-vel.

Rosszul áll a tőzsdén a vegán húspogácsát gyártó vállalat

A JP Morgan leminősítette a vegán húspogácsákat gyártó Beyond Meat vállalatot, miután a cég részvényei már 600 százalékot erősödtek a májusi tőzsdére vonulás (IPO) óta, a kezdeti 25 dollárról.

Új vezető az Unilever Magyarország élén

Az Unilever Magyarország, valamint a három országot (Horvátország, Szlovénia és Bosznia-Hercegovina) felölelő Adria régió ügyvezető igazgatójának nevezték ki Alberto Di Leót, a szakember az ügyvezetői poszton Regina Kuzminát váltja - közölte az Unilever csütörtökön az MTI-vel.

Új nemzeti védjegyrendszer indul - Itt a Kiváló Minőségű Élelmiszer

Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) néven egy két fokozatú új védjegyrendszer indul - jelentette be Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Hónapok óta emelkednek az élelmiszerárak a világpiacon

Ötödik hónapja folyamatosan növekednek a világpiaci élelmiszerárak – derül ki az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) jelentéséből. Májusban a tejtermékek - főként a sajtok - drágultak jelentősen, de többet kellet fizetni a gabonáért és a húsfélékért is, ugyanakkor csökkent a cukor és a növényi olajok ára.

Lesz mit enni 2050-ben?

Egyes becslések azt mutatják, hogy 2050-re a globális populáció elérheti a tíz milliárd főt. A folyamatos népességnövekedés miatt a mezőgazdaság példátlan kihívással néz szembe, de még nem késő változtatni.

A szívünk látja kárát, ha nem fogyasztunk elég gyümölcsöt és zöldséget

Évente milliók halálát okozhatják a világon olyan szív- és érrendszeri betegségek, amelyek hátterében a zöldségek és gyümölcsök nem elengedő bevitele állhat.