0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Új piacokon veti meg lábát az Abonett

Az Abonett extrudált kenyerei a 80-as évek közepén „robbantak” be a magyar köztudatba, s tették egyszersmind piacvezetővé e szegmensben a vállalkozást. Mostanra eltelt bő három évtized, a cég vezetésében pedig megtörtént a generációváltás, ami jelentős vérfrissítést hozott: új termékekkel új piacokat célzott be az Abonett Kft.

A magyar kézben lévő, napjainkban családi vállalkozásként működő Abonett Kft. története pontosan hét évtizeddel ezelőtt kezdődött: 1949-ben alapították jogelődjét, az abonyi Újvilág Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szövetkezetet, amelyben kezdetben állattenyésztéssel és növénytermesztéssel foglalkoztak. Az évek múltával azonban e tevékenységek egyre kevésbé voltak hangsúlyosak, ennek hátterében pedig a szövetkezet élelmiszeriparban elért sikerei álltak.

A legnagyobb áttörést a 80-as évek közepe jelentette, amikor több olyan termékük is megjelent a piacon, amelyek hamar népszerűvé váltak a hazai fogyasztók körében. Ekkoriban került a boltok polcaira az általuk gyártott négercsók, s ebben az időszakban – egészen pontosan 1986-ban – jelentek meg a legismertebb, azóta is elérhető termékeik, az Abonett extrudált kenyércsalád tagjai.

A szövetkezet életben, szűk 30 esztendővel később újabb fontos változás következett be: 2014-ben létrejött a jogutód, az Abonett Kft., amelyet Szebeni Zoltán, a szövetkezet korábbi elnöke alapított. A cég vezetését a tavalyi évben fiai, Szebeni Zoltán és Szebeni Ákos vették át, akik a hagyományos szemléletet modern szellemiséggel ötvözték, ennek eredményeképpen pedig tovább bővült a cég portfóliója – köztük olyan termékekkel is, amelyek a következő napokban kerülnek a boltok polcaira.

 

Újabb vizekre evezve

Az abonyi cégnél tett látogatásunkkor megtudtuk, az elmúlt két év egyik fő feladata az újszerűnek számító, egyébként a snack-ek körébe sorolandó szendvicseik fejlesztése volt.

„Ez idő alatt végeztünk egy piackutatást a fogyasztók körében, s az ő véleményük alapján határoztuk meg a végleges ízeket, illetve a csomagolást. A termékek június második felétől, elsőként egy nagy hipermarketlánc polcain lesznek elérhetők” – magyarázta Szebeni Zoltán, az idősebbik fivér. Mint mondta, a piacon a snack típusú termékek köre igencsak bő, azonban az ilyen beltartalmi értékekkel bírókból már távolról sem akkora a választék. Éppen ezért támogatják a saját léptékükhöz mérten komoly marketingkampánnyal és -büdzsével a szendvicseik piacra jutását – a hazai és külföldire egyaránt. Utóbbi esetben a helyi igényekhez kell alkalmazkodniuk: Svédországban például a proteinnal dúsított változatokra van leginkább igény, illetve ezekben a hetekben is zajlik a fejlesztése egy olyan terméküknek, amelyet a német és osztrák piacokra szánnak, hüvelyes alapanyagokból előállítva.

Bevett recepten ne változtass!

Noha Magyarországon nagy a verseny a különböző kenyérhelyettesítő termékek, például a puffasztott szeletek és kétszersültek között, az extrudált kenyerek piacát tekintve erről nincs szó. A legutóbbi felmérések alapján, ebben a szegmensben az Abonett Kft. mintegy 70%-os piaci részesedéssel bír. Szebeni Ákos szavai szerint ez javarészt annak köszönhető, hogy már évtizedekkel ezelőtt, az akkoriban még inkább szűk piacon sikerült ismertségre és elismertségre szert tenniük a fogyasztók körében, e népszerűségük pedig azóta is töretlen. Hogy jellemzően kik vásárolják termékeiket, arra egy friss, egészen idáig hiánypótlónak számító felmérésük adott választ: ez alapján kiderült,

fogyasztóik többségükben nők, főleg városiak, a korosztályt tekintve a fiataloktól az idősebbekig vannak köztük.

A cég vezetői hangsúlyozták azt is, hogy 100%-ban természetes, alacsony kalóriatartalmú élelmiszereket állítanak elő környezetbarát technológiák révén; az extrudált kenyereik teljes kiőrlésű lisztből készülnek.

Környékbeli gazdáktól szerzik be az alapanyagot

Az extrudált kenyerek elkészítéséhez szükséges alapanyagokat a vállalkozás környékbeli gazdáktól vásárolja – évente mintegy 2500 tonna mennyiségben. Az Abonett Kft. termékeit 40 dolgozóval, két üzemegységében állítja elő. „Miután a beszállító meghozta az alapanyagot, az a megfelelő silóba kerül. A betárolt gabonát megtisztítjuk, válogatjuk, majd a szemek a tartályrendszerbe kerülnek” – részletezte a folyamatot az üzem bejárásakor Szebeni Ákos, hozzátéve, hogy a gluténmentes termékekkel külön egységben foglalkoznak. Mint mondta, csak gabona-alapanyagokkal dolgoznak, adalékanyagot és tartósítószert nem használnak.

A munka utolsó fő fázisa az extrudálás, amikor is a búzaliszt-keveréket meghatározott nyomás és hőmérséklet mellett, egy dupla csigasoron sajtolják. „A keverék azt követően nyeri el végleges, hálós formáját, miután alacsony nyomás éri, s a gabonasejtfalak lényegében szétrobbannak”

– tette hozzá, hangsúlyozva, hogy ennek eredményeképpen a búza a lehető legnagyobb mértékben megőrzi meg beltartalmi értékeit. Az Abonett Kft. kínálatában jelenleg 18 féle ízű extrudált kenyér kapható, amelyekre nemcsak hazánkban, hanem a környékbeli országokban, továbbá Hollandiában, Spanyolországban és Olaszországban is nagy a kereslet.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu