0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Kék papírtálcán a szatymazi barack

A hazai őszibarack zöme a Budapesti Nagybani Piacon talál vevőre, a termesztők önállóan értékesítik. Ezen kellene változtatni a Dél-alföldi Őszibarack-termesztők Szövetsége vezetői szerint. Gyuris Mihály és Vass Károly szervezésében új csomagolóanyagot vezetnek be a szatymazi térségben. A hagyományos csomagolás annyiban változik, hogy papír sejttálca kerül a ládába.

A hagyományos csomagolás a papírral bélelt farekesz, amibe kézzel sorolják az azonos méretű gyümölcsöt. Ez annyiban változik, ha minden jól megy, hogy

papír sejttálca kerül a ládába, ami jobban védi a nyomódásra különösen érzékeny őszibarackot és nektarint.

Az ötletet a Fruit Logistica kiállításon történt látogatás követte, ahol Vass Károly több csomagolóanyag-gyártót keresett föl, végül a spanyol mellett döntöttek. Egyelőre 70 ezer darab tálcát rendeltek, ami átlagosan egy hét alatt elfogyna. Azért csak ekkora mennyiséggel indulnak, mert a tavalyi és az idei fagykár nagy bizonytalanságot keltett a termesztőkben, csak tizenketten csatlakoztak a kezdeményezéshez.

Az idei fagy többször visszatérően érte a szatymazi termőtájat, fajtától és fekvéstől függően 20-90 százalék a terméskiesés. Teljes termés sehol nincs a térségben, és fajták szerint sem tudtak jobb vagy rosszabb fagytűrést megállapítani, olyan változatos volt a kiesés. Tavaly pedig szinte semmi nem termett, és még azelőtt kellett indítani az idei termesztést, hogy márciusban megérkezett volna a kárenyhítés. Ez nagy érvágás volt mindenkinek.

Egy láda csomagolása 20-30 százalékkal kerül többe a termesztőknek, viszont a különbözet megtérülhet a hatékonyabb munka miatt.

Még a gyakorlott sorolók munkáját is megkönnyíti a gyümölcs méretéhez alkalmazkodó sejttálca, és sokkal szemrevalóbb a végeredmény.

Igaz, egy ládába 2-3 szemmel kevesebb barack kerül, viszont kevésbé sérül, és az üzletben megdöntve is ki lehet rakni a ládát, nem gurul el a gyümölcs akkor sem, ha már kivettek közülük néhányat.

A vásárláshoz csomagolóanyag-nagykereskedő segítségére volt szükség, és egyelőre nem rendeltek annyit, hogy közvetlenül tudott volna szállítani a gyár, viszonylag lassan, gyűjtőkamionban érkezik az első adag. Körülbelül 200 ezer darabnál lehetett volna egy kamionnal rendelni belőle.

Készíttettek egy sarokcímkét is, ami az áru magyar eredetére hívja föl a figyelmet. Mint mondják, érzékelhető, hogy a vevők a magyar gyümölcsöt keresik, és bizonyos határokon belül többet is hajlandók fizetni érte. Mindenképpen fontos hangsúlyozni tehát, hogy magyar barackról van szó. A címkén helyet hagytak a termesztő nevét hirdető matricának is.

A következő lépés a közös értékesítés kell hogy legyen, mert folyamatosan szűkül a piaci forgalom, láncokba pedig senki nem tud önállóan beszállítani.

Ahhoz egységes árualap kell, ha nem is egy fajtából adott időszakban, de legalább hasonló minőségű őszibarackot kell kínálni. Akkor pedig válogatógépre is szükség lesz, egyet éppen kipróbál Gyuris Mihály a Hand Kft. jóvoltából. Eddig ez a legkíméletesebb berendezés, amit látott. Sajnos a mostani kertészeti géptámogatásba nem tartoznak bele a posztharveszt műveletekre való gépek, ezen változtatni kellene. Nagy szükség van ezekre a berendezésekre, akár még nagyobb arányú támogatással, hangsúlyozták a termesztők.

A másik komoly korlátozó tényező a termésbiztonság. Most legalább 30 százalékos a veszteség, tavaly 90 volt, ezt nem lehet sokáig kompenzálni. Sajnos a leghatékonyabb fagyvédelmi berendezést, a paraffingyertyák beszerzését nem támogatják, de a szélgépét igen, bár ahhoz is jó volna a jelenleginél nagyobb arányú támogatás.

A barackidényből még két hónap van hátra, nőnek a mennyiségek is, mert a korai fajtáknál volt a legnagyobb a fagykár.

A mostani meleg, napos idő kedvez a minőségnek, finom gyümölcsöt tudnak kínálni.

Az új, sejttálcás csomagolást néhány kiválasztott vevőn tesztelik, aztán kiderül, mennyire fogadókész rá a piac. Mert magyar gyümölcs ide vagy oda, az ár határozza meg leginkább, hogy az import vagy a hazai a kelendőbb a kereskedők közt.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu