Back to top

Stabil a tej ára, de egyre nő az önköltség

A hazai nyerstej felvásárlási átlagár 2017 januárja óta, mintegy 29 hónapja a 91-101 Ft/kg-os sávban mozog. Az ár stabilitása ugyan üdvözlendő, azonban a nyerstej ár az infláció, az input költségek stb. változása miatt egyre kevésbé tudja fedezni az emelkedő önköltségeket. Ez az ár 4-5 éve kiváló árnak minősült volna.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közleményéből kiderül, hogy az olaszországi azonnali (spot) tej ára 2019 júliusában átszámítva 140 Ft/kg. Ez az ár jelentősen magasabb az ismert májusi havi hazai felvásárlási (98 Ft/kg) és a kiviteli (90 Ft/kg) árnál egyaránt. Az idei első 7 hónap azonnali árának átlaga 19%-kal magasabb a tavalyi év azonos időszakához képest. Az utolsó 3 hónap alatt az áremelkedés 30%-ot meghaladó volt. Az olaszországi fölözött spot tej ár 2019. július közepén átszámítva 79 Ft/kg, amely ár több mint 70%-kal haladja meg a 3 hónappal korábbi, áprilisi árat. Az idei első 7 hónap átlaga 80%-kal magasabb a tavalyi év azonos időszakához képest. Ezen csalogató külpiaci árak miatt a hazai nyerstej árualap megvédéséhez, itthon tartásához a termékpálya mindannyi szereplőjének összefogása szükséges.

Az EU28 súlyozott nyerstej átlagára (109 Ft/kg) illetve a regionális versenytársaink nyerstej ára szintén magasabb a hazainál.

2019. évre az EU tejtermékei iránti nemzetközi kereslet fennmaradása és a kedvező időjárási körülmények feltételezésével is csak egy mérsékelt, 0.9-1.0%-os nyerstej termelés-növekedés prognosztizálható. Az EU tejtermelése a tavalyi aszály miatti takarmánypiaci helyzet következtében 5 hónap visszaesést mutat. 2020-ra is csupán egy 0.9%-os növekedést jósolnak Európára. Az USA, NZ, AU és Dél-Amerika termelése sem nő, így a világ összesített tejtermelése immár hatodik hónapja csökken.

A világpiaci helyzet kiegyensúlyozottnak tekinthető, mindazonáltal jelentősek a keresleti oldalt érintő bizonytalanságok (pl. Brexit, olajárak és az USA vámok).

A globális keresletet jelenleg Kína mozgatja. Az ASF (afrikai sertéspestis vírus) közvetett hatása miatt Kínának még nagyobb szüksége lehet a tej és tejtermék Európából származó importjára.

Alig ért véget 2019 első nyári hónapja, máris két hőhullámon van túl Európa. A nyári hőstressz hatására megtermelt nyerstej mennyisége akár kétszámjegyű csökkenést is mutathat, csökkenthet a takarmányfelvétel és a tejzsírtartalom egyaránt. A következő hónapokban a keresleti piac irányába mozduló trendek, a nyerstej kínálat időjárás miatti csökkenése, a spot árak további erőteljes emelkedése várható.

Hazai viszonylatban az erősödő infláció, az input költségek drasztikus növekedése továbbra is igen súlyos kihívást jelent. A tejtermelők és a tejfeldolgozók is jelzik Tej Terméktanács felé pl. a munkaerőköltségek és bérköltségek folyamatos emelkedését.

Nem csak a megnövekedett minimálbér okoz gondot a munkaadóknak, mivel a magasabb keresetű dolgozók bérét is ugyanúgy emelni kell, hogy meg tudják tartani őket. A tejiparból hiányzik a szakképzett munkaerő, amelynek pótlása szintén jelentős anyagi teher.

Kétszámjegyű ipari energiaár és egyéb költségnövekedésről (pl. szennyvíz, víz, fuvardíj, csomagolóanyag, alkatrész, tisztítószerek, vegyszerek, munkaruházat stb.) számolnak be tagjaink. A termelők és feldolgozók képtelenek hatékonyságukat, termelékenységüket, illetve az automatizálást a jelenleginél gyorsabb ütemben növelni. A hazai feldolgozói átadói árak esetében azt látjuk, hogy pl. a 1.5%-os UHT tejek átadói ára 7 hónapja nem mozdul, 144-146 Ft/liter között ragadt, a trappista sajtoknál pedig 9 hónapja nem mozdultak el az árak az 1203-1241 Ft/kg közötti sávból. Tény, hogy két éve, 2017 nyarán is ezeket az átadói árakat láttuk. Eközben az ágazatot felemésztő infláció mértéke 2019. év folyamán a korábbi éveket jóval meghaladó mértékű és folyamatosan növekszik.

A Terméktanács a kiskereskedelmi láncokkal kötött együttműködési megállapodásokban közvetve azt is vállalta, hogy a feldolgozó tagok kiszolgálják hazai tej és tejtermékekkel a kiskereskedelmi láncokat, így közvetve a lakosságot is.

Ehhez és a hazai tejtermelők és feldolgozók életben tartásához (és fejlesztéséhez) együttműködés szükséges, mely az ágazat egészében fellelhető, de fenntarthatatlan strukturális költségproblémák rendezését is magában kell, hogy foglalja.
2019. július

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célja a magyar tejágazat fejlődése, a magyar tejpiaci szereplők eredményes működése, a tejtermelésből és tejfeldolgozásból élő valamennyi gazdálkodó és munkavállaló érdekeinek védelme, valamint a magyar fogyasztók hosszútávon is megfizethető és folyamatosan magas minőségű tejjel és tejtermékkel történő ellátása, ezért rendkívül fontos feladat a tejtermelőktől a kiskereskedőkig, vagy a nyerstejtől a késztermékéig jelen lévő, az elmúlt időszak általános költségnövekedésből eredő feszültségek rendezése.

Forrás: 
Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács 

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A McDonald's nem kis tételben vásárol magyar alapanyagokat

A KPMG hatástanulmánya szerint a magyarországi McDonald's teljes GDP-hatása 2014 és 2018 között elérte a 153,4 milliárd forintot. Különböző adók és járulékok formájában 2009 és 2018 között a vállalat és franchise partnerei 82,6 milliárd forintot fizettek be a magyar államháztartásba, miközben több mint 27 milliárd forint értékben végeztek beruházásokat - közölte az étteremlánc az MTI-vel.

Nagy, téli Nébih ellenőrzés: jól vizsgáztak az ünnepi vásárok

A téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés – a korábbi évekhez hasonlóan –decemberben zajlott az ország teljes területén. A kormányhivatalok és a Nébih szakemberei csaknem 2.600 létesítményt és több mint 13.800 élelmiszert vizsgáltak.

Idén is félmillió gyermek jut friss zöldséghez, gyümölcshöz és tejtermékhez az iskolaprogramokban

Több százezer gyermek jut friss zöldséghez, gyümölcshöz, valamint tejtermékhez az iskolatej-, valamint az iskolagyümölcs- és iskolazöldség programokon keresztül, amelyre a kormány ebben a tanévben összesen 7,81 milliárd forintot fordít. Az iskolagyümölcs- és iskolazöldség programban 2309 általános iskola 536 ezer tanulója, az iskolatej programban pedig 2678 iskola 435 ezer diákja vesz részt.

Másszunk ki a palackból - folyóbor trendek Amszterdamból

Újdonságok, trendek és érdekességek a folyóborok 11. alkalommal megrendezett versenyén. A folyó-, vagy inkább a helyszínen palackozott borok, nem a silány minőséget képviselik. Ezt bizonyítja az is, hogy egyre többen neveznek a folyóborok versenyére, tavalyhoz képest idén 40 százalékkal több bort bíráltak Amszterdamban.

A frissesség titka

A kaliforniai paprika tengeri szállítása eddig problémásnak számított, egyrészt a frissesség megtartása, másrészt a könnyen terjedő gombabetegségek kockázata miatt. Hogyan lehetséges mégis, hogy az Izraelből induló kaliforniaipaprika-szállítmány 14 napos út után tökéletes minőségben érkezik meg Oroszországba?

Kecskesajt sült dióval, áfonyával

Tusz Emese élete alapjaiban megváltozott, amikor otthagyta tanári állását, és kecskesajtkészítéssel kezdett foglalkozni. Azt mondja, nem bánta meg a döntést, imádja a szabadságot és a kreativitást, amit az új munkája nyújt.

Már dolgoznak a "vegán csirkén"

Az Egyesült Királyság legnagyobb pékséglánca már dolgozik egy csirkehúst helyettesíteni kívánó vegán terméken. A vásárlók imádták a növényi "kolbásszal" töltött péksüteményüket, ezért tovább bővítik az izgalmas ízvilágú vegán menüt.

KSH: a sertés- és a gyümölcsárak felpörgették a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedését

Tavaly novemberben elsősorban a gyümölcsök és a sertés felvásárlási árának jelentős emelkedése miatt az októberi 2,3 százalékosról 5,2 százalékosra ugrott a mezőgazdasági termelői árak éves növekedése - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataiból.

A Nestlé csaknem 2 milliárd svájci frankot ruház be a csomagolási megoldások fejlesztésébe

Csaknem 2 milliárd svájci frankot ruház be a Nestlé, hogy áttérjen az újonnan gyártott műanyagokról az élelmiszeripari minőségű újrahasznosított műanyagok használatára és felgyorsítsa az innovatív fenntartható csomagolási megoldások fejlesztését - közölte a svájci élelmiszeripari vállalat csütörtökön.

Ismét útnak indította iskolai edukációs roadshowját a Tej Terméktanács

„Van itthon tej” elnevezéssel ismét útnak indította iskolai edukációs kampányát a Tej Terméktanács, amelynek célja a tejfogyasztás népszerűsítése, valamint a tej pozitív élettani hatásainak bemutatása a gyermekek számára.