0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 20.

Nyersen is csoda finomak ezek a zöldségek

A legtöbb zöldséget feldolgozva fogyasztjuk, de vannak olyanok, amelyek nyersen is kiválóak, mégsem szoktuk főzés-sütés nélkül enni. Próbálja ki a cukkinit, karfiolt, a brokkolit vagy a gombát nyersen!

A karfiol, a gomba vagy a cukkini nemcsak finom, hanem az egészséges étrend alkotóelemei is. Általában csak főzés-sütés után fogyasztjuk őket, és nem mindenki tudja, hogy nyersen is tálalhatóak, főként salátákban, előételként vagy mártásokkal.

Köztudott, hogy a zöldséget és a gyümölcsöt a főzés és a sütés megfosztja a legértékesebb alkotórészektől, a vitaminok nagy részétől. Emellett sokkal kevesebb kalóriát viszünk a szervezetünkbe a nyers zöldségek fogyasztásával.

Mielőtt hozzákezdünk a saláta készítéséhez, érdemes meggyőződni arról, hogy milyen zöldségek ehetők nyersen, a burgonyát és a padlizsánt például egyáltalán nem ajánlják a táplálkozási szakemberek, viszont néhány olyan zöldséget, amit még általában nem fogyasztunk főzés nélkül, igen, ilyen például a cukkini, karfiol és a brokkoli és néhány gombafajta is. Emellett figyeljünk arra is, hogy lehetőleg ellenőrzött helyről, vegyszermentesen termelt zöldséget együnk nyersen.

Cukkini. A cukkini olyan zöldség, amelyet szeretünk grillezni vagy sütni, hússal, mártással fogyasztani, de nyersen is felszolgálható.

A grillezett ételek kiváló kiegészítése a cukkini saláta.

Csak vágjuk szeletekre, rudakra vagy hasítsunk vékony szalagokat a hámozóval, locsoljuk olívaolajjal, citromlével, keverjünk hozzá finomra vágott petrezselymet, kaprot vagy mentát, halmozzunk a tetejére feta sajtot.  A klasszikus uborkasaláta érdekes alternatívája lehet a cukkini. Vágjuk vékony szeletekre, öntsünk fel tejföllel, vagy joghurttal adjunk hozzá friss kaprot, és ízesítsük sóval és borssal. Ezekhez a fogásokhoz apró, friss cukkiniket válasszunk.

Karfiol. Levesben, rántva, grillezve széles körben elterjedt és mindenki szívesen fogyasztja.

Viszont  ha nyersen esszük, nem csak időt takarítunk meg, hanem konyhánkat és orrunkat is megkíméljük a kellemetlennek vélt illatoktól.

A kemény és ropogós zsenge karfiol kiválóan alkalmas önálló salátának is. Hogyan készítsük el? A karfiol fejet vágjuk apró darabokra, vagy tegyük szeletelő gépbe, öblítsük át, szárítsuk le,  keverjük el  joghurttal vagy  majonézzel, amit ízesítsünk fokhagymával, sóval, csilivel és apróra vágott kaporral, esetleg petrezselyemzölddel, snidlinggel.  Egy ilyen saláta ideális például grillezett ételekhez.

Brokkoli. A brokkolit általában főzzük vagy blansírozzuk, de szintén fogyasztható nyersen. A karfiolhoz hasonlóan készülhet belőle saláta.

Emellett egyre népszerűbb turmixolva más zöldségekkel, gyümölcsökkel.

Miket jó kombinálni a brokkolival egy ilyen italban? Lehet narancs, banán, kivi, ananász, adhatunk hozzá menta vagy spenót levelet, társíthatjuk uborkával vagy zellerrel is. Igazi frissítő vitaminbomba lesz belőle.

Csiperke gomba. A szokásos szendvicset feldobhatjuk egy-két szelet gombával, vajjal és sóval. 

Előételként tálalható majonézmártással vagy salátával, nyers brokkolival, fetasajttal és napraforgómaggal.

Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a gomba nehezen emészthető, ezért csak kis adagot együnk belőle egyszerre. 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu