0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Olcsó dinnyének is híg a leve

A frissen kipattant idei dinnyebotrányra a Lidl és a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete is reagált. Előbbi megvédte magát, utóbbi cáfolta, és álláspontja szerint semmi nem indokolta a lépésüket. Mindenesetre a Lidl módosított a fogyasztói áron.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tegnap hívta fel a figyelmet arra, hogy a Lidl Magyarország a 99 Ft/kg-s „akciós” áron meghirdetett és eladásra kínált görögdinnyével komoly veszélybe sodorta a hazai dinnyetermelőket.

Az Mfor.hu megkeresésére a vállalat többek között ezt írta reagálásként: „Az elmúlt napokban a Lidl minden dinnyebeszállító partnere arra kérte az áruházláncot, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, melyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel.”

Vagyis a cég szerint nem saját maga határozta el az árcsökkentést, hanem eleget tett néhány vele kapcsolatban álló termelő kérésének. Az utóbbiakat tömörítő Magyar Dinnyetermelők Egyesülete (MDE) viszont közleményében azt írta, hogy

a termelőknek egyáltalán nem érdeke az akciózás és a dinnyepiaci helyzet jelenleg nem indokolja a felelőtlen áruházi lépéseket.

„A nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a Békési térségben a vége felé tart a dinnye betakarítása. Baranyában, a Tolna-Fejér térségi és a Heves-Jászsági körzetekben folyamatos az ellátás. A legnagyobb termőterülettel rendelkező Szabolcsi körzetben pedig a friss, minőségi dinnye a napokban indult el nagyobb mennyiségben, mely készletekkel a tervek szerint egészen szeptember közepéig biztosítani lehet a belföldi és exportigényeket. Az egyesület határozott álláspontja, hogy jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek, mely nem fedi le sem a termelői véleményeket, sem az ágazat pillanatnyi helyzetét.”

Az MDE is egyetért azzal, hogy az áruházlánc marketingeszköznek használja ezt a minőséginek hirdetett dinnyét arra, hogy becsalogassa a vásárlókat.

„A magyar dinnye az utóbbi években az ilyen és ehhez hasonló hazai kereskedelmi gyakorlatnak köszönhetően rengeteget veszített a pozitív megítéléséből. Felvásárlók telepedtek meg a nagyobb termőkörzetekben, akik nagy haszon reményében alacsony árakkal stresszelik a termelőket. A termelők – csökkentve a veszteségüket, adósságaikat – kényszerből belemennek a „szabadpiaci kereskedelmi játékokba”, a felvásárlók pedig a hatalmas árrésből felépített infrastruktúrájuk segítségével beékelődtek a hazai áruházak és a termelők közé. A felvásárlói beszállítás eredménye a ma a pultokon található dinnye, amit Lidl szlogenje alapján „minden jó”-nak nevezünk.” – írta az egyesület.

Mindenesetre az ügy következményeként a Lidl Magyarország online katalógusában augusztus 9-től már 119 Ft/kg áron hirdeti a görögdinnyét.

Forrás: nak.hu