0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Szemtanúi lehetünk a legegészségesebb élelmiszerek születésének

Ki ne vágyna arra, hogy valóban egészséges, vegyszert szinte sose látott élelmiszer kerüljön az asztalára! De vajon léteznek még olyan zugai a világnak, ahol a tehenek, a tyúkok, a kecskék és egyéb jószágok a mezőn, a porta körül legelve vagy csipegetve táplálkoznak? Esetleg mindezért az „Isten háta mögötti” területre kell utaznunk?

Nos, a válasz, igen, léteznek még ilyen területek hazánkban is.

Ezek közül most az Őrség az, ahol augusztus 20.-ig, mi magunk is szemtanúi lehetünk az egészséges élelmiszerek születésének.

A HÉTRÉTORSZÁG a Szerek és Porták Köztiválja ugyanis, különös színfolt a hazai fesztiválok kínálatában. A helyben élő és gazdálkodó emberek otthonaiba látogathatunk, és akár részt is vehetünk a mindennapi munkájukban, az élelmiszerkészítéstől, tökmagolaj sajtolástól kezdve a korongozásig.

Szalafőn, a Templomszeren a Ferencz portán tehenek, kecskék, juhok, malacok, pulykák, tyúkok láthatók és akár etethetők is. Ám ami a legvonzóbb, hogy a házigazdák az Őrségi Nemzeti Park területén legelő tehenek, kecskék tejéből készült vajat és különféle ízesítésű sajtokat állítanak elő. Portékájuk annyira kapós, hogy még piacra se kell vinni, helyben értékesítik.

Szalafő, Felsőszeren a Batha portán, az Őrség hagyományos és igen egészséges termékének a tökmagolaj készítésének lehetünk részesei. Az interaktív olajütés során kézi eszközöket használnak, mint egykoron öreganyáink.

De barangolva Szalafő portái között megcsodálhatjuk, a hajdani világról tanúskodó pityerszeri műemlékegyüttest is.

Felsőmarácon, Vajai István portáján a vegyszermentes kertben termett friss zöldségek, gyümölcsök és gyógynövények, az ezekből készült házi szörpök, szirupok, lekvárok, valamint a „lélegző” udvar adta kikapcsolódás, feltöltődés lehetősége vár minket.

Ispánkon, a Keleti szeren megtudhatjuk, hogy milyen Eszti falusi vendégasztala, ahol a háziasszony saját lisztből, a nagymama receptje alapján különféle termékeket  készít. E portán kóstolhatunk és az ételkészítésben is részt vehetünk.

Hegyhátszentjakabon Kiss Norbert lepárló műhelyében az illóolajok és hidrolátumok titkokkal övezett világába cseppenhetünk,

melyek előállításához csak organikus körülmények között termesztett, illetve gyűjtött növényeket és kristálytiszta, iható forrásvizet használ.

Az Őrség és a hozzá simuló Vendvidék híres az erőiről és az ott termett gombákról is. Orfalun Jakucs Erzsébet és Stefanovits Pál biológus-kertészmérnök házaspár portája vár minket. A házigazdákkal pedig gombásztúrára indulhatunk.

Szintén Orfaluban, Gyenes Csilla füvesasszony és Galambos Gyula méhész portáján – a gyógynövényekkel teli, madárbarát kialakítású, oltalom alatt álló öreg kaszálógyümölcsösben –vezetett ökosétán vehetünk részt. A házigazdák üvegkaptár előtt mesélnek a méhek titkos életéről, az egyedi méhesház gyógyító erejéről és mézkóstoló útján mutatják be a fajtamézeket. Az érdeklődők védőruhába öltözve segíthetnek a méhésznek, és valamint kemencében, nyílt tűzön és sparhelten főzött népi ételeket fogyaszthatnak.

Az Örség és  Vendvidék se képzelhető el az igazi hungarikum, a pálinkakészítés nélkül. Viszák falu szeszfőzdéjében Szabó Gábor főzőmester vezetésével végig követhetik a látogatók a hagyományos pálinkafőzés lépéseit  egészen a kóstolásig.

Nos, ezek csak ízelítők mindabból, ami a HÉTRÉTORSZÁG a Szerek és Porták Köztiválján vár minket.

Az ottlétünk pedig nem csak az élmény, hanem az élelmiszerek szempontjából is lényeges. Hiszen ahhoz,

hogy valóban egészséges legyen a táplálékunk, fontos, hogy ne az étel utazzon hozzánk sok száz, vagy ezer kilométert.

Ez esetben ugyanis a tartósításához gyakorta vegyszereket használnak. Persze vannak ezekre vonatkozó szigorú szabályok, határértékek, mintavételezés, ellenőrzés és a túllépők esetében bírság, vagy élelmiszer megsemmisítés is. Ám azt senki se vitatja, sőt a világban egyre inkább hangsúlyozott tény, hogy a helyben megtermelt és fogyasztott élelmiszer a legegészségesebb. Arról nem is beszélve, hogy környékünkön, régiónkban, országunkban élők, gazdálkodók megélhetését is segítjük, valamint a környezetünket se szennyezzük agyon, ha nem igen messziről szállított élelmiszert fogyasztunk.