0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 16.

Mire elég külföldön a magyar traktorjogsi?

A kérdés nem életszerűtlen: aki mezőgazdasági idénymunkát vállal külföldön, annak az ottani gazdaság traktoraira is fel kell olykor ülnie. De vigyázat, van egy buktató: a T kategória úgynevezett nemzeti kategória, vagyis nem érvényes automatikusan az EU többi tagállamában.

Érdekes tájékoztatót tett közzé ezzel kapcsolatban a német agrarheute.com portál. Mint írták, egyes mezőgazdasági termesztőkörzetekben többször is

amiatt végződött bírságolással a mező- és erdőgazdasági gépek közúti ellenőrzése, mert a külföldi idénymunkás otthon szerzett traktorvezetői engedélyét nem fogadták el.

Ezért érdemes áttekinteni a témát.

Németországban L, illetve T az elnevezésük azoknak a vezetőiengedély-kategóriáknak, amelyek birtokában mező-, illetve erdőgazdasági gépeket lehet vezetni. A traktorra utaló T megnevezés egy sor másik országban is létezik, egyebek között Magyarországon is, viszont – szemben például az A, B vagy C kategóriákkal – ennek nincs EU-szerte egységesen definiált követelményrendszere, minden tagállam maga állapítja meg a kategória megszerzésének feltételeit. Ezt jelenti az úgynevezett „nemzeti kategória” megnevezés (a magyar jogszabály szerint nemzetközi jogosíványkategóriák az A, A1, B, C, C1, D, D1 és E; nemzetiek pedig a K, T, M, TR és V).

Aki Németországban vállal idénymunkát, annak jó tudnia, hogy az ottani szabályozás szerint a lakóhely határozza meg, elfogadják-e a külföldi vezetői engedélyt.

Aki alapvetően nem Németországban lakik, az vezethet a saját hazájában szerzett T kategóriás jogosítványával, aki viszont ott él (a jogszabály szerint akár személyes, akár munkaügyből kifolyólag évi legalább 185 napot tartózkodik az országban, akkor is, ha nincs ott lakcíme), az csak az ott (is) elfogadott papírok birtokában vezethet.

A jogosítványtulajdonos állampolgársága ebből a szempontból nem számít.

Lássunk pár példát, ugyancsak az agrarheute.com gyűjtése nyomán.

• Ha valaki a spárgaszedés idejére vállal idénymunkát, összesen 90 napig tartózkodik Németországban, majd utána hazamegy, és csak a következő évi spárgaszezonban érkezik újra, az nyugodtan vezethet a saját országában szerzett T-s jogosítvánnyal.

• Aki tavasszal spárgát szed Alsó-Szászországban, majd átköltözik Hessenbe szamócát szedni, utána hazamegy, de az év végén a karácsonyfa-kivágások idejére még visszatér Bajorországba, és így 12 hónapon belül összesen 200 napot tartózkodik Németországban, annak nem érvényes a hazai hatóság által kiállított T kategóriás jogosítványa.

• Akit pedig nem idénymunkásként, hanem állandó, bejelentett munkaviszonyban foglalkoztatnak, annak ugyancsak nem érvényes a hazai T kategóriája, mivel ilyen esetben abból indul ki a hatóság, hogy egy fix munkavállaló életvitelszerűen Németországban él, évi több mint 180 napot tartózkodik ott.

Mit tegyünk, ha biztosra akarunk menni?

Abszolút biztos az lehet a dolgában, akinek megvan a nemzetközi C+E kategóriás vezetői engedélye

(ez a C kategóriába sorolt, vagyis 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó gépkocsiból, illetve nehéz pótkocsiból álló járműszerelvényre érvényes). A „normál” B kategóriás jogosítvánnyal pedig olyan traktort vezethetünk – legalábbis Németországban –, amelynek 40 km/h a megengedett legmagasabb sebessége (pótkocsival 25 km/h). Vagy pedig le kell tenni a német T kategória elméleti és gyakorlati vizsgáját, amihez annyi könnyítést kapnak a valamely EU-tagállam T kategóriájával már rendelkező vizsgázók, hogy tanfolyamon nem muszáj részt venniük előtte.

 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu