0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A lefékező Európában is hasít a hazai kisker

Értékben 7,7 százalékkal bővült a napi fogyasztási cikkek magyarországi piaca 2019 második negyedévében.

A Brexit okozta bizonytalanság kontinens szerte éreztette hatását a kiskereskedelemben is, ennek dacára Európában 3,4%-kal bővült a kiskereskedelem forgalma 2019 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest.

Magyarországon ennek több mint kétszerese volt a bővülés mértéke: 7,7%, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma ezüstérmes a kontinensen.

Európában továbbra is Törökország vezet: 19,2%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Az európai gazdaság a lassulás jeleit mutatja, mely a gyenge gazdasági kilátásokból és a Brexit körüli bizonytalanságból ered, és a következő félévre várhatóan tartós trendnek bizonyul. Ennek dacára a második negyedévben nominálisan 3,4 százalékkal bővült a kontinens, Magyarország pedig kifejezetten lendületben van 7,7%-os bővüléssel. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos árszínvonal-növekedés hatása a vizsgált időszakban 5,6 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,9% volt. A Nielsen által mért kiskereskedelem Európában regisztrált 0,5%-os mennyiségi növekedése (Magyarországon ez a mutató 2,1%) a húsvéti szezonnak tulajdonítható, átmeneti bővülés, éves szinten volumenben stagnál a piac.

A hazai élelmiszerpiac, tovább gyorsulva az előző év végi 5% alatti teljesítmény után, értékben 8,1 százalékkal bővült.

A vegyi áruk piaca, alulmúlva a korábbi stabil trendet, 5,8%-os növekedési ütemet tudhatott magáénak a második negyedévben.

„Továbbra is kitart a napi fogyasztási cikkek piacának erős dinamikája, a szektor kiemelkedően teljesít. Ha nem számítjuk a kiugró infláció miatt magas török adatot, listavezetők vagyunk európai összevetésben.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A növekvő áraktól való félelem szignifikánsan erőteljesebb a vásárlók körében, mint akárcsak egy évvel ezelőtt, a piaci trendekben ugyanakkor ennek nem érződik a hatása. Az első féléves FMCG-növekedés szinte megegyezik a 2018-as adattal, a különbség az idei kisebb volumen- és nagyobb árszínvonalnövekedés-hatásban látható. ”

Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen.

A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+19,4%), őt követi Magyarország (+7,7%) és Lengyelország (+7,1%). A lista további alakulása: Csehország (+6,6%), Szlovákia (+4,6%) és Portugália (+4,2%). A lista végén sereghajtókként Finnország (0,3%), Svájc (0,7%), Egyesült Királyság (0,7%) és Belgium (1,0%) áll.

Forrás: Nielsen