Back to top

A piaci trend ellenére növekedésre számít a „család vizse”

Nemzetközi adatok szerint idén a II. negyedévben 7 százalékkal csökkent a palackozott ásványvizek forgalma az egy évvel korábbihoz képest. Mi magyarok azonban Európa élmezőnyében vagyunk. Ezt támasztják alá a Magyarvíz Kft. adatai is.

Balog Zoltán, kereskedelmi igazgató, Magyarvíz Kft.
Fotó: Magyarvíz Kft.
A Global Data nemzetközi piackutató szerint 2019. II. negyedévében a palackozott ásványvizek forgalma 7 százalékkal, 363,8 millió literre csökkent a tavaly bázisidőszakhoz mérten, ami elsősorban a szélsőséges időjárásnak tudható be. Ennek ellenére 2019. január-augusztus között a Magyarvíz Kft. 185,3 millió darab ásványvizet értékesített, ami 3 százalékkal magasabb az előző év első nyolc hónapjához képest. A július pedig rekord eredményt hozott, olyannyira, hogy ez lett a vállalat 19 éves működésének legsikeresebb hónapja.

„A Global Data piaci prognózisa éves szinten 2019-re mindössze 1 százalék forgalomnövekedésről szól, ám a Magyarvíz Kft. ez év végéig összesen 265 millió darab ásványvíztermék értékesítésével számol

– a tavalyi 250 millióshoz képest –, ami 6%-os növekedést hozna. E tekintetben a következő években (2020-2021-re) Magyarországon további növekedés várható a piackutató szerint, aminek oka a hazai turizmus, különösen a HORECA szegmens erős növekedési potenciálja. Valamint, mert a vásárlók szeretik gyorsan és könnyedén oltani a szomjukat, azaz a kényelmi termékek további térnyerése látható hosszú távon” – mondta Balog Zoltán, a cég kereskedelmi igazgatója.

A Magyarvíz Kft. 2000-ben alakult, az ásványvíz kitermelése és forgalmazása 2002-ben kezdődött Lajosmizsén. A cég kezdetben döntően sajátmárkás termékeket állított elő és forgalmazott, mára a Primavera mellett két másik márkát is felépített és sikeresen forgalmaz: a Mizse (szénsavas, mentes, enyhe, ízesített variációk) és a Zafír ásványvizeket. A folyamatos fejlesztések és bővítések eredményeként számos szakmai és fogyasztói elismerésben részesültek, mint például a Mizsével a fogyasztók szavazatai alapján 2018-ban ismét elnyerte Az Év Terméke Díjat, megismételve a 2012-es és 2013-as sikereket. A vállalat kiemelt figyelmet fordít az egészség megőrzése és a sportolás köré szerveződő megmozdulásokra, ezért természetes ásványvizeivel folyamatosan támogat országos és regionális (pl. futó, triatlon) rendezvényeket, kosárlabda és kerékpáros szervezeteket, valamint kórházakat és egészségügyi intézményeket. A társaság 2018-as árbevétele nettó 8,878 milliárd forint volt, ami 368 millió liter – 249,2 millió palack – ásványvizet jelent (saját adatok alapján).

A lajosmizsei cég a legnagyobb növekedést az 1 literes palackokból érte el, amelyekből másfélszer több fogyott, mint tavaly ilyenkor. Ugyanezen időszakokat vizsgálva a 0,5 literes kiszereléseknél 14, a legkedveltebb 1,5 litereseknél pedig 5 százalékos volt a növekedés, amelyek a teljes forgalom 66 százalékát tették ki idén január-augusztusban.

Továbbra is a „család vizse”-ként ismert Mizse márka a legkeresettebb, és jelenleg 45 százalékot képvisel az összeladásban.

Míg 2018-ban a május és az augusztus hónapokban teljesített a legjobban a Magyarvíz, addig 2019-ben a viharos, heves-esős időjárásnak köszönhetően épp ezen hónapok ásványvízértékesítési adatai lettek alacsonyabbak. Mindezek ellenére csúcsot döntött a cég idén júliusban, amikor 40 százalékos emelkedést ért el a 2018. júliusihoz képest, és ezzel működésének legnagyobb értékesített mennyiségét realizálta 1 hónap alatt.

A víz árának alakulása

A hazai ásványvizek árát ma három fő tényező befolyásolja: a forint árfolyama, a disztribúciós és a bérköltségek. Az ágazatban a költségek legnagyobb részét a külföldről származó alapanyagok teszik ki, a gyártók árbevétele pedig forintban realizálódik.

Vagyis a döntően euróban, dollárban jelentkező költségek tekintetében a forint mostani gyengülése nem várt mértékben növeli az alapanyagok árát, ami az ásványvizek drágulását eredményezi.

Ugyancsak árnövelő tényező a disztribúció, mivel nagy térfogatú, alacsony egységárú termékről van szó, így drága a szállítása, de jelentősek az adók és a környezetvédelmi termékdíj is. A bérköltségek alakulásában szerepe van annak is, hogy egy-egy cég mennyire automatizált. A Magyarvíznél például emberi kéz érintése nélkül kerül a palackba az ásványvíz.

Forrás: 
Magyarvíz Kft.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Réspiacra dolgoznak: a kínálatban feketegyökér és gyermekláncfű is szerepel

A zöldség-gyümölcs forgalomból mind nagyobb szeletet hasítanak ki az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok, folyamatos áruellátásuk csak a termelők összefogásával lehetséges. Franciaországban egyes termékekből, például paradicsomból és almából néhány termelői szervezet szinte lefedi az egész piacot, nehéz lenne velük versenyezni.

Nem, az ivóvíz nem pusztítja el a koronavírust

Az interneten és különböző közösségi média platformokon elterjedt egy olyan hír, mely szerint a rendszeres vízivás megóvhat minket a koronavírustól. Mítoszrombolás következik.

Vetésidő és kijárási tilalom Szerbiában

Alig néhány órával e sorok papírra vetése előtt Aleksandar Vučić szerb államfő kijárási tilalmat rendelt el Szerbiában este 8 és reggel 5 óra között. A 65 évesnél idősebbekre ennél is nagyobb szigorítás vár, ők csak 5 és 10 óra között hagyhatják el otthonukat. Pedig nagy munka vár a földművesekre, hiszen a szántóföldek 90 százalékát a következő hetekben kell bevetni.

Agrárexportunk kitettsége a járvány árnyékában

Agrár-külkereskedelmünk különleges évet zárt 2019-ben. Exportunk 8,2, importunk 8,1 százalékkal nőtt, de mivel az export az import másfélszeresét közelítette, így a külkereskedelmi szaldó, az export-import egyenleg is javult, mégpedig 8,4 százalékkal nőtt.

A méheket nem lehet karanténba zárni

Most, mikor e sorokat papírra vetem, kb. három hét telt el azóta, hogy elkezdődött az „őrület”, egy láthatatlan ellenség felforgatta a világ életét. Nézzük, mit tudunk, milyen hatással van eddig, ez a nem egész egy hónap a méhészekre, illetve a hazai méhészeti ágazatra.

A krízishelyzetben is biztosítják a takarmányellátást

Az UBM Csoport hazánk vezető takarmánygyártója, piacvezető gabona- és növényi fehérjekereskedő cégcsoportja hetekkel ezelőtt felállította operatív stábját, a vírus következményeire azonban már korábban megkezdte felkészülését. Varga Gábor vezérigazgató-helyettessel beszélgettünk a kialakult helyzetről és a kilátásokról.

Bezárt a McDonald's az Egyesült Királyságban és Írországban

Az Egyesült Királyságban és Írországban a McDonald's éttermeit határozatlan időre bezárták a koronavírus járvány miatt. A gazdaságok vezetői szerint a megtermelt árukat az élelmiszerlánc más részeire irányítják.

Egri borászok 1552 palack borral segítenek

Az egri egészségügyi dolgozókért fogott össze az Egri Borműhely. Az egyesület borászai összesen 1552 palack bort ajánlottak fel, aminek az árából támogatják a kórházakban és a mentőállomáson dolgozók étkezését a koronavírus-járvány idején.

Nem lesz hiány parmezánból

A koronavírus válsággal küzdő észak-olaszországi termelők könnyítést kaptak az eredetmegjelölési oltalom alatt álló termék előállítási szabályai alól. Ahogyan valamennyi földrajzi eredetmegjelöléssel óvott uniós élelmiszer esetében, úgy a Parmigiano Reggiano sajt esetében is szigorú leírás rögzíti a termék készítésének körülményeit.

Húsvét - A füstölt húsok piacán az ellátás zavartalan, de emelkedhetnek az árak

Nem várható ellátási zavar a húsvéti füstölt húskészítmények piacán, az ágazati vállalatok széles kínálattal készülnek, azonban a termékek tavalyhoz képest magasabb áron kaphatók majd - közölte a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) elnöke az MTI-vel.