Back to top

A non-food szegmens húzta a kiskereskedelmet

Bár a 6,9 százalékos júliusi adathoz képest elmaradt a kiskereskedelem augusztusi bővülése, az 5,3 százalékos nyár végi növekedés azt jelzi, hogy tovább tart a lakosság vásárlási kedve.

Augusztusban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 5,3, naptárhatástól megtisztítva pedig 5,8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit – közölte gyorstájékoztatójában a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), amely az utolsó nyári hónapban az élelmiszerüzletekben és a szegmenshez tartozó vegyesboltokban 3,4, a non-food kategóriában 9,8, az üzemanyag-értékesítés terén pedig 4,3 százalékos bővülést mért. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy a január-augusztusi időszakban a naptárhatástól megtisztított kiskereskedelmi forgalom éves alapon 5,8 százalékkal nőtt - írja a Világgazdaság.

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 1076 milliárd forint volt augusztusban, amiből

46 százalékkal részesedtek az élelmiszerek, 37 százalékkal a non-food termékek, a fennmaradó 17 százalékért pedig az üzemanyag-értékesítés felelt.

A csaknem 10 százalékos növekedést produkáló nem-élelmiszer kiskereskedelmen belül növekedtek az eladások az iparcikk jellegű vegyes (12 százalék), a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk- (5,4), a bútor-, műszakicikk- és a textil-, ruházati és lábbeli- (egyaránt 4,3), valamint a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben (3,8).

Így a bővülés augusztusi mértéke elmaradt a 6,9 százalékos júliusi adattól, ugyanakkor jócskán meghaladta a 4,3 százalékos júniusi, illetve a 3 százalékos májusi növekedést. A forgalom emelkedését a háztartások jövedelmének dinamikus bővülése alapozza meg, ami a foglalkoztatottság és a bérek növekedésére vezethető vissza. Ahogy arra előzetesen a szakértők is számítottak, a lendület a nyár végig kitartott, és az ősz elejére is megmaradhat. Ebben az időszakban hagyományosan évről évre megélénkül a kiskereskedelem, ami részben az iskolakezdéssel függ össze. Ilyenkor az iskolaszerek mellett jobban fogynak a sportcipők, a mobiltelefonok és a laptopok is, a ruházati üzleteknél pedig a szezonváltás hozza meg a többletet.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Az agrárminiszter több ország vezetőjével tárgyalt, mely összesen 1,5 milliárdos piacot fedett le

Nagy István hivatalában fogadta a Török Köztársaság mezőgazdasági és erdészeti miniszterét, India vízügyi miniszterét, valamint az Iráni Iszlám Köztársaság nagykövetét. A keleti országok vezetőivel folytatott kétoldalú tárgyalások során érintették a kereskedelmi lehetőségek bővítését és az öntözés potenciális együttműködési területeit, valamint azok fejlesztésének lehetséges irányait.

Felrobban a bio növényvédő szerek piaca – évi 21,3 százalékos növekedést jósolnak

A támogató szabályozás, az ökológiai élelmiszerek iránti fokozott fogyasztói igény és a következő generációs DNS-szekvenálás új növekedési lehetőségeket biztosít - 21,3 éves növekedési ráta várható.

Menő "Máltai Szeretetszolgálatos" táska a Spar-nál

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat tiszaburai varrodájában készülő vászontáskákat értékesítenek mostantól az INTERSPAR hálózatában. Az eladások a hátrányos helyzetű település varróüzemében dolgozó lányokat és édesanyákat segítik, miközben környezetbarát alternatívát nyújtanak a bevásárlás során.

A hobbi virágvetőmagokat vizsgált a Nébih

Számos hibát feltárt a Nébih tavaszi hobbi virágvetőmag ellenőrzés-sorozata. Az 50 megvizsgált vetőmagtétel közül 11-gyel volt probléma, többek között 6 tétel csírázóképességével, egynek pedig a tisztaságával voltak gondok. A nem megfelelő csírázóképesség miatt két kis- és középvállalkozással szemben figyelmeztetést, míg két áruházlánc esetében minőségvédelmi bírságot szabott ki a hatóság.

A magyarok után a francia gazdák is az olcsó lengyel alma miatt panaszkodnak

Európa legnagyobb agrárgazdaságában sem tudják lassan felvenni a versenyt az almatermesztők Lengyelországgal, mely immár a világ második legnagyobb almatermesztő ország lett. Már csak Kína előzi meg, az Egyesült Államokat leszorította a harmadik helyre.

Még több marokkói paradicsom

Az Euroestacom (Icex-Eurostat) statisztikai szolgálat adatai szerint az elmúlt nyolc évet figyelembe véve Hollandia és Spanyolország is kevesebb paradicsomot értékesített az EU-n belül, ugyanakkor a marokkói import folyamatosan nőtt.

Három év óta a legnagyobb mértékben estek vissza a termelői árak Kínában szeptemberben

Három év óta a legnagyobb mértékben estek vissza a termelői árak Kínában szeptemberben, egyre szítva azokat az aggodalmakat, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi háború és a gyengülő belső kereslet hatásait nyögő feldolgozóipar lassulása tovább fékezi a világ második legnagyobb gazdaságának növekedését.

Csökkenteni kell az élelmiszer-veszteséget és pazarlást

Világszerte 820 millió ember éhezik, és kétmilliárd fő szenved az alultápláltságtól. Az éhezők számának csökkentéséhez először az élelmiszer-veszteséget és pazarlást kell mérsékelni, amellyel ráadásul a természeti erőforrásokkal való felelős gazdálkodáshoz is hozzájárulunk - hangsúlyozta Zsigó Róbert Az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár a Világ Élelmezés Biztonsági Bizottság 46. ülésén Rómában.

Erős keresletre támaszkodhat a faipar

Kreatív iparág lett a faipar Magyarországon, de az olcsó ázsiai import nagy kihívás. Az európai fogyasztókhoz hasonlóan a magyarok is gyakran vásárolnak drágább nyugat-európai termékek helyett például kínait.

Vitaminbomba élesztő, nem csak pékeknek

Élesztőt nem csak akkor érdemes otthon tartani, ha sütni szeretnék valamit, hanem mindig. Ha minden nap csipegetünk kicsit belőle, megtapasztaljuk, hogy igazi vitaminbomba és még szépít is.