Back to top

Körbeutazza Európát egy üvegház

Európában biztonságosan, fenntarthatóan, a környezetet tiszteletben tartva, és nyomon követhetően termesztik a zöldséget – így szól az üzenet, és bár nem folytatódik azzal, hogy „nem úgy, mint…”, mégis mintha benne lenne a mondatban, hogy mindenki gondolja tovább tetszése szerint.

Fotó: www.eucofel.eu
Nagyjából ez a fő üzenete a CuTE (cultivating the taste of Europe) nevű roadshow-nak, amelynek keretében egy rögtönzött kis növényházat utaztatnak körbe Európa számos országán azzal a céllal, hogy

közelebb vigyék a fogyasztókhoz az üvegházi/fóliás zöldségtermesztés olykor misztikusnak vélt világát.

A szeptemberben kezdődött roadshow még több mint egy évig tart, és sajnos Magyarországot nem érinti, pedig egy csomó érdekességet mutatnak be a növényházi zöldségtermesztésről. Egyebek között azt, hogy az európai növényházakban általánosan elterjedt a biológiai növényvédelem, és poszméhek porozzák be a virágokat, vagyis – a köztudatból sajnos még mindig ki nem kopott sztereotípiával szemben –

egyáltalán nem úsznak a növényvédő szerben az üvegházi zöldségek, sőt.

A mobil növényház hat európai országot jár be – Belgiumot, valamint Német-, Görög-, Francia-, Lengyel- és Spanyolországot –, és tizenegy gyümölcs- és zöldségfaj termesztésére fókuszál. Ezek a szamóca, az alma, a görög- és sárgadinnye, a szőlő, a kivi, a paradicsom, a paprika, az uborka, a padlizsán és a cukkini (bár növényházról van szó, a szabadföldön termeszthető fajokról sem feledkeznek meg).

Fotó: www.eucofel.eu
A roadshow az uniós FruitVegetablesEUROPE szövetség, illetve öt, hasonló tevékenységű nemzeti szövetség közös munkája révén jöhetett létre. A fruchthandel.de portál Manuel Galdeanót, a spanyol APROA szövetség elnökét idézte, aki így fogalmazott:

„Büszkék vagyunk rá, hogy megmutathatjuk, mennyire fenntartható és innovatív dolog a növényházi zöldségtermesztés.
Hogy a növényházban kevesebb erőforrásból mennyivel többet tudunk kihozni, hogy mennyire takarékosan bánunk a vízzel, és hogy miként oldjuk meg a károsítók elleni védekezést biológiai módszerekkel.”
Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Közel 200 millió euró jut az uniós élelmiszerek promóciójára

Az Európai Bizottság 2020-ban 200,9 millió eurót fog fordítani az európai agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítésének finanszírozására, az Unión belül és kívül egyaránt.

Melegedés miatt fajtaváltás: klímaváltozás és a szőlőtermesztés

A klímaváltozásnak a szőlőtermesztésre és a borászati technológiára gyakorolt hatását boncolgatták az idei, immár harmadik Szőlész-Borász Konferencia előadói a Szent István Egyetem budai campusán.

Olyan kevés gyümölcsöt eszünk, hogy a nemzetgazdaság és az egészségünk is megsínyli

Megalapozó kutatásokat folytattak a zöldségek és gyümölcsök földrajzi eredetének megállapítására a beltartalmuk, illetve a mikrobionjuk alapján, kíméletes minőségellenőrző mérések kifejlesztésére, a fogyasztói értékítélet pontosítására. Mindezekről és további eredményekről számoltak be a SZIE Élelmiszertudományi Karán, a november végén záruló, 390 millió forintos fejlesztést lehetővé tevő VEKOP pályázat zárókonferenciáján.

Védtelenek vagyunk? - Véget ért a szezon, de van mit elemezni

Véget ért a növényvédelmi szezon, de nem múlt el nyomtalanul: amelyik károsítókból sok volt az idén, arra a következő évben is bizton számíthatunk, pláne, ha szinte semmilyen hatékony növényvédő szer nincs a kezünkben a megfékezésükre. A talajlakó kártevőkkel sajnos ez a helyzet, mégsem vagyunk azonban teljesen védtelenek.

Csökkenő hazai pálinkafogyasztás

Januártól a népegészségügyi termékadó – a neta - is utólérte a pálinkát, a szőlő- és borágazatban ugyancsak komoly változásoknak lehettünk tanui. Ezeket a területeket járta körbe a közelmúltban a Parlament Mezőgazdasági bizottság Szőlő-, bor-, pálinka albizottsága.

Dél-Tirol zsongító hangjai

A dél-tiroli VOG konzorcium almamárkája, a Marlene új marketingötlettel állt elő: a termőhelyen fölvett természeti hangokat hallgathatják azok, akik rákattintanak a homeofmarlene.com oldalra. Dél-Tirol hegyei és völgyei mágnesként vonzzák a természet szerelmeseit és a kikapcsolódásra, megnyugvásra vágyókat, nem csoda, hogy az Alpok lányaként kínált Marlene-fajták marketingjét is erre alapozták.

A növénynemesítés jó üzlet

Minden termékcsoportban nettó növekedést ért el a KWS, a világ egyik vezető növénynemesítő vállalata. A napokban nyilvánosságra hozott éves pénzügyi jelentés szerint 2018/19-ben a vállalat éves nettó jövedelme elérte a 104 millió eurót.

A gyümölcslevektől a gyógyszirupokig

Azt gondoltuk, hogy a gyógyhatásuk miatt isszák majd a szirupjainkat, de aztán kiderült, hogy elsősorban azért, mert finomak – mondta Fatér Balázs István, a csáfordi Natúr Ízek Szociális Szövetkezet egyik alapítója és szakmai vezetője, aki azt is elárulta, hogy miként jutottak el a gyógyteáktól a gyógynövényszirupokig, illetve, hogy miért tartja fontosnak, hogy óvodásoknak szervezzenek programot.

Veszélyben a tőzeglápok – védeni kell a vizes élőhelyeket

A tudósok több mint 30 tőzegláp történetét tanulmányozták Európa különböző részein. Kiderült, hogy többségük fokozatosan kiszárad. Ez rossz jel, mert a tőzeglápok természetes víztározók és széntározó raktárak.

Zöldségbemutató 4 méterrel a tenger szintje alatt

Egy kiváló zöldségbemutatón, jó 4 méterrel a tenger szintje alatt mi sem jut az ember eszébe, mint hogy ezen a helyen 400 éve még bálnavadászok hajtották a ladikjukat. Vajon újabb 400 év múlva mi lesz a holland polderekből? Szeptember utolsó hetében évek óta megnyitja kapuit a Bejo Zaden. A vetőmag-nemesítő és -előállító cég warmenhuizeni kísérleti központja ilyenkor négy napra átjáróházzá válik.