Back to top

Családi titok: sajtcsoda Svájcból

Ha Svájc, akkor finom csokoládék és gyönyörű hegyvidékek. A Gruyère nevű sajt azonban csakugyan fontos részét képezi a svájci kultúrának, a svájci identitásnak. Vannak helyi családok, akiknél a sajtkészítés mestersége generációról generációra hagyományozódik át.

Alexandre Murith családja már 5. generáció óta foglalkozik a Gruyère d’Alpage nevű sajt készítésével, a fiatal gazdát az apja tanította meg a mesterségre – tudjuk meg a Great Big Story riportjából.

A Gruyère d’Alpage abban a tekintetben különleges, hogy csupán a májustól októberig tartó időszakban készítik, szemben például a normál Gruyère-vel, amit egész évben.

A Gruyère d’Alpage speciális előállítása a tehenek táplálkozásával áll összefüggésben, egészen pontosan azzal, hogy a tehenek csupán az említett időszakban legelnek a hegyekben. A sajt készítése pedig ehhez igazodik.

A hegyekben lévő gyep gazdag a vadvirágokban, így a tehenek válogathatnak, azt esznek, ami kedvükre való. Alexandre szerint ez hozzájárul a sajt minőségéhez. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy a termék hagyományos módon készül, ami véleménye szerint a sajt ízében is szerepet játszik.

Making Gruyère in the Swiss Alps for Centuries

A gazda azt is elárulta, hogy a munkafolyamatot reggel 5 órakor kezdik a tehenek fejésével. A frissen kapott tej így közvetlenül a forralóba megy. A tejet ezután megalvasztják, felmelegítik, majd amikor elérte 56 Celsius fokot, kiveszik sajtolásra. Ezt követően 24 órára a pincébe teszik, majd végül, egy tárolóba helyezik, ahol körülbelül 6 hónapon át érlelik.

„A Gruyère sokféleképpen fogyasztható, de számomra egy szelet kenyérrel a legjobb. Így jön ki a leginkább a sajtnak az íze”

– mondta Alexandre, aki azt is hozzátette, hogy fontosnak tartja a tradíció folytatását, hiszen a családja már évek óta sajtkészítéssel foglalkozik, egy ilyen hagyományt fenntartani pedig csodálatos.

Forrás: 
Great Big Story

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Változó fogyasztói szokások Ázsiában

Amint várható volt, az ázsiai lakosok koronavírussal kapcsolatos aggodalmaik fogyasztási szokásukra is jelentős hatást gyakorol. Az Innova Market Insight piackutató cég 2020 márciusában végzett felmérése alapján Kínában, Indiában és Indonéziában az egészséggel, a jövedelemmel, az egészségügyi ellátással és a termékek elérhetőségével kapcsolatos aggodalmak állnak a középpontban.

Alkoholos italok újragondolva

Annak ellenére, hogy az alkoholos italok kereskedelmi eladása kimagasló volt a koronavírus ideje alatt, az éttermek és bárok bezárása kétszámjegyű csökkenést eredményez az idei eladásokban.

Az Öko (bio) tejtermelés feltételei

Ahhoz, hogy az elmúlt évek európai „élelmiszer botrányai” ne ismétlőd­jenek meg, nagyobb hangsúlyt kell fordítani a termelő állatok egészségének megőrzésére, továbbá a mezőgazdaságban alkalmazott nagy mennyiségű kémiai anyagok felhasználásának vissza­szorítására. Egyebek mellett ezen okok vezettek oda, hogy ismét előtérbe került az évezredek óta folytatott tradicionális (öko)gazdálkodás szükségessége.

Mindent helyben - fellendült a házi szörp- és lekvárkészítés

Újra fellendült a házi szörp- és lekvárkészítés. A hobbiból pedig akár mellékjövedelem is képződhet, mert mind nagyobb az érdeklődés a házi készítésű termékek iránt, a családi szükségletet meghaladó fölösleg könnyen értékesíthető.

A mudi története és használata

Terelő pásztorkutya fajtáink közül talán a mudi kialakulásának története ismert a legkevésbé. Egykor szinte csak fekete színben előforduló, hegyesfülű, villámlábú és pengeagyú terelőkutya-fajtánk hosszú időn át méltatlanul mellőzött, szinte jelentéktelen vidéki kutyaként volt ismert.

Júliusban is emelkedtek a világpiaci élelmiszerárak

Júliusban már a második egymást követő hónapban emelkedtek a világpiaci élelmiszerárak, főleg a növényi olaj- és zsírfélék, valamint a tejtermékek drágultak.

Nagyvállalatok kihívásaira válaszolnak a hazai agrár startupok

Folytatódik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara inkubációs programja; 2020 szeptemberében indul a második NAK TechLab inkubátor, amely egyedülálló lehetőség arra, hogy a startupok vezető nagyvállalati partnerekkel dolgozzanak a piacot meghódító megoldásaikon. A programba 2020. augusztus 30-ig lehet jelentkezni.

A paradicsom íze

Többen úgy vélik, hogy a kertjükben termett paradicsom sokkal jobb, kellemesebb ízű, mint a kereskedelmi forgalomban kapható. Ennek hallatán leginkább az a válasz, hogy mindenkinek más ízlik, ezért nem lehet egységes véleményt alkotni a paradicsom ízéről sem.

A bejrúti robbanás megsemmisítette az ország gabonatartalékát

Bejrút kikötőjében történt keddi robbanás többek között megsemmisítette a libanoni központi gabonaraktárat is és az ott tárolt összes gabonafélét. A jelenlegi készletek kevesebb, mint egy hónapra elegendők, a biztonságos élelmiszerellátáshoz legalább három hónapnyi mennyiségnek kellene rendelkezésre állni.

Pizza, hamburger - házhoz rendelve tesztelt a Nébih

Öt termékkategóriában összesen 26 készételt rendelt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) termékteszt programja. Pizzák, tészták, frissensültek, hamburgerek és a távol-keleti konyha levesei kerültek a Szupermenta virtuális kosarába.