Back to top

Tiltakozás az áruházi almaakciók miatt

Felháborodtak az almatermelők azon, hogy a hazai gyümölcsöt az egyik áruházlánc mélyen a piaci ár alatt kínálta akciójában. Szerintük a piaci helyzet nem indokolja az alacsony árakat.

A szüreti és a feldolgozási szezon lassan zárul, és bár pontos szám még nincs, az biztos, hogy gyenge lett az idei termés étkezési almából, és minden bizonnyal 400 ezer tonna alatt marad a mennyiség – mondta a Világgazdaságnak Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke.

Magyarországon általában kétharmad-egyharmad az ipari és az étkezési alma kihozatali aránya, miközben a fordított lenne kívánatos, de az idén ennél is rosszabb a helyzet, mert az étkezési minőség a termés egyharmadát sem éri el.

Ennek az az oka, hogy sok volt a tavalyi fagyok miatti minőségi sérülés, több volt az apró alma, és a nyári aszály is ártott, például színeződési problémákat okozott.

Ennek megfelelően viszonylag magas termelői árak alakultak ki: az első osztályú tartályládás lédig áruért – amelyet nem tároltak, nem csomagoltak és semmilyen egyéb költség sem terhelte – kilónként nettó 100-110 forintot adtak a szüreti időszakban. Ez a tavalyi ár duplája – mondta Apáti Ferenc.

Ha nem egyből a fa alól adják el az almát, még a tárolás, válogatás, csomagolás, árumozgatás, szállítás és egyebek költségeivel is számolni kell, ami az alelnök szerint kilónként további nettó 60–100 forint közötti tétel.

Ebbe a helyzetbe „rondított bele” az egyik áruházlánc akciója, amelynek keretében 158 forintos fogyasztói áron – vagyis az áfát levonva nettó 124 forintért – árulták az almát.

Apáti Ferenc szerint az áruházláncba nem tartályládás alma került, amelyet a beszerzési ár alatti értékesítés tilalma miatt maximum 158 forintért vehetett az áruházlánc, ebbe az árba pedig a tárolás és a kapcsolódó költségek már nem férnek bele. Normál esetben, ha a termékpályán senki nem akar veszteséget lenyelni, nem mehet 250–300 forint alá a fogyasztói ár – mutatott rá a 158 forintos ár irreális voltára Apáti Ferenc.

Forrás: 
Világgazdaság

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Elértük a nyugati árakat, de még drágulhatnak az élelmiszerek

Nem a magyar belföldi kereslet-kínálat határozza meg az agrártermékek árait, hanem a nyugati felvásárlási árak - mondta az InfoRádiónak Raskó György agrárközgazdász, aki szerint a nyugati élelmiszerárszint elérése miatt komolyabb drágulást már csak az árfolyamgyengülés okozhat.

Az Aldi 250 új munkahelyet hoz létre Magyarországon

Az Aldi magyarországi vállalatai az év végéig 250 új, kereskedelmi, logisztikai és informatikai munkahelyet hoznak létre Magyarországon – közölték az áruházlánc pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten.

Akik nyertesen kerültek ki a pandémiából

Magyarországon a liszt értékesítési volumene 168%-kal nőtt márciusban, áprilisban pedig 200 online webshop nyílt naponta. Nem minden felfutás ilyen evidens azonban - a PwC Magyarország tanácsadói elemzést készítettek arról, hogy mely iparágak, termékek, illetve szolgáltatások kerültek ki nyertesen a több hónapig tartó járványügyi helyzetből.

Sok a feketerothadás

Az idén sok szőlőtermesztőt nehéz helyzet elé állító betegség, a feketerothadás volt a BASF Lakiteleken rendezett növényvédelmi tanácskozása középpontjában. A betegséget éppen azon a környéken, Kecskemét mellett találták meg hazánkban először, 1999-ben.

A vártnál erősebben emelkedtek a termelői árak az Egyesült Államokban júliusban

A vártnál nagyobb mértékben emelkedtek a termelői árak az Egyesült Államokban júliusban az előző hónaphoz képest, de a termelői infláció így is nyomott maradt, miközben a jelek szerint a gazdaság a korábban gondoltnál lassabban lábal ki a koronavírus-járvány által okozott recesszióból.

Üdítőital szövetség: csökkent az ásványvíz, a gyümölcslé és az üdítőital forgalom az első fél évben

Mintegy 8 százalékkal 1177 millió literre csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége az első fél évben a tavalyi év hasonló időszakához képest - közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára az MTI-vel.

Lengyelország: borkereskedelem a koronavírus után

A krakkói vásár szervezői által kezdeményezett Enoexpo Online Konferencia kapcsán összefoglaló készült a rendezvényen elhangzottakból. A vásár szervezőinek célja az volt, hogy a koronavírus által érintett borászati ágazatnak platformot biztosítsanak és egy nemzetközi körképben tekinthessék át az ágazati szakértők a helyzetet, ezzel mintegy előkészítve a novemberi szakvásárt.

Változó fogyasztói szokások Ázsiában

Amint várható volt, az ázsiai lakosok koronavírussal kapcsolatos aggodalmaik fogyasztási szokásukra is jelentős hatást gyakorol. Az Innova Market Insight piackutató cég 2020 márciusában végzett felmérése alapján Kínában, Indiában és Indonéziában az egészséggel, a jövedelemmel, az egészségügyi ellátással és a termékek elérhetőségével kapcsolatos aggodalmak állnak a középpontban.

Alkoholos italok újragondolva

Annak ellenére, hogy az alkoholos italok kereskedelmi eladása kimagasló volt a koronavírus ideje alatt, az éttermek és bárok bezárása kétszámjegyű csökkenést eredményez az idei eladásokban.

Megkezdődött a szüret

A legkorábbi érésű szőlőfajta, a Csabagyöngye szedésével szombaton megkezdődött a szüret Magyarországon - mondta a Varga Pincészet Kft. társtulajdonos-ügyvezetője a Somogy megyei Ordacsehiben.