A baktériumoknak és a gombáknak köszönhetjük, hogy a Föld nem Mars

Mint egy precíz óramű, úgy dolgoznak össze a földben élő mikroszkopikus szervezetek. Pontos és szervezett együttműködésük nélkül sem tisztára szűrt ivóvizünk, sem életet adó talajunk nem lenne, vagyis gyakorlatilag nekik köszönhetjük, hogy nálunk nem olyan a táj, mint a Marson – mutattak rá svájci kutatók.

Fotó: WikiImages / Pixabay
Érdekes tanulmányból közölt egy kis figyelemfelkeltő részletet a fruchthandel.de portál. Az Agroscope kutatóintézet, valamint a Zürichi Egyetem kutatói arra világítottak rá a közelmúltban megjelent publikációjukban, hogy a talajlakó baktérium- és gombafajok hálózatba szerveződve, egymással óraműszerű pontossággal együttműködve töltik be a rendkívül fontos feladataikat. Önmagában az nem újdonság, hogy termesztett növényfajainkat igen sokféleképpen támogathatják a talaj mikroszkopikus szervezetei.

„Azt viszont valószínűleg ez a tanulmány tárja fel elsőként, hogy a talajlakó baktériumok és gombák hatalmas hálózatba szerveződve dolgoznak együtt, és hogy minél komplexebb, megbonthatatlanabb ez a hálózat, annál értékesebb a talaj mezőgazdasági szempontból”

– nyilatkozta Marcel van der Heijden, az Agroscope és a Zürichi Egyetem agrárökológusa.

Fotó: walkersalmanac / Pixabay
Kísérletükből kiderült, hogy minél több baktérium- és gombafaj élt a talajban, annál több tápanyagot tudtak felenni a növények, és annál többféle növény élt meg az adott közegben. Ugyanakkor

a mikroorganizmusokban szegény, vagy éppen azoktól teljesen mentes talajban csak a fűfélék éltek meg,

és azok is lényegesen kevesebb tápanyaghoz jutottak. De a talaj más funkcióira sem számíthatnánk a mikroszkopikus baktériumok és gombák nélkül: nem tudnának hasznosulni a tápanyagok, nem bomlanának le az elhalt növényi részek, és szenet sem sikerülne megkötni a légkörből. „Röviden szólva, baktériumok és gombák nélkül úgy nézne ki a Föld, mint a Mars” – szűrte le Cameron Wagg, a tanulmányt jegyző első számú szerző. Mint fogalmazott, a számtalan mikroszkopikus baktérium- és gombafaj

úgy működik együtt, mint ahogy egy hatalmas gyár dolgozói. „Az egyik intézi az áruátvételt, a másik a raktárt menedzseli, a harmadik a szállítószalagot helyezi üzembe, a negyedik hegeszt, az ötödik az üzemcsarnokot takarítja.”

És minden pozíciót be kell tölteni, hogy a gyár végül valami használhatót tudjon termelni. A baktérium- és gombafajok ráadásul minden „álláshelyet” többszörösen is betöltenek, hogy ha az egyikük valami miatt kiesik, rögtön átvehesse a munkáját a másik. Emiatt képesek a talajok akár hosszan tartó hőségben, nyomasztó aszálystresszben, illetve más nehezítő környezeti körülmény mellett is működni.

magyarmezogazdasag.hu

Egymás képességeinek figyelembevételével képesek az együttes mozgásra

A madarak együttes mozgása lenyűgöző látványt nyújt, viszont ennek a harmóniában történő repülésnek az elvét nem igazán tudták mindeddig megfejteni. AZ ELTE fizikusai erre rájöttek, és ezt a megoldást el is lesték a természettől, hogy minden eddiginél több drón gyors reakcióidejű, ugyanakkor harmonikus együttmozgását tudják koordinálni.

Hajnövesztő spenót

A spenót az egyik legnépszerűbb levélzöldség. Nemcsak finom, de az egészségre gyakorolt hatása is kiemelkedő. Vitaminokban és an­tioxidánsokban gazdag, például A-, B1-, K-, C-, E-vitamint, továbbá omega-3-zsírsavakat és ásványi anyagokat, például cinket, vasat és mangánt is tartalmaz.

KSH: májusban 2,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi üzletek forgalma

Az idén májusban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 2,8 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 2,1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn az MTI-vel.

A növénytermesztés két alaptörvénye

A Liebig-féle minimum elv és a pentozán hatás a kertészeti iskolák tananyagában az első szabályok között szerepelnek. Érdemes ezeket megismerni és alkalmazni, mivel a termés mennyisége, minősége és ezáltal sok pénz múlhat rajtuk. Egy kis kertben pont olyan hasznos az ismeretük, mint óriási területeken gazdálkodva.

Forgalomba hozatali engedélyt kapott egy rovaralapú trágya

Egy francia rovartenyésztő cég az első olyan vállalkozás, amelynek természetes, rovaralapú műtrágyája tanúsítványt és forgalomba hozatali engedélyt kapott.

Ez a titka a zöldmunkának a szőlőben

A nagyszerű minőségű, optimális mennyiségű termés és a hatékony növényvédelem titka a szakszerű zöldmunka elvégzése. Erre évente akár 4-5 alkalommal is szükség van a szőlőben. Most megmutatjuk mi a titka mindennek.

A gazdák folyamatosan a társadalom célkeresztjében vannak

A német és a francia farmerek harmada veszített a motivációjából a folytonos szekálás miatt, vagyis amiatt, hogy a növényvédőszer-használattól kezdve az állatjóléten át egy csomó témában ők váltak a társadalom céltáblájává. A magyar és az olasz gazdák viszont mindebből alig érzékelnek valamit – derült ki a Copa Cogeca friss felméréséből.

Új sertésinfluenza-törzset azonosítottak Kínában

A kutatók szerint egy új sertésinfluenza-vírus törzset fedeztek fel Kínában, amely újabb járványhoz vezethet.

Száraz idő és kánikula

Már elkezdődtek az idei betakarítási munkák, és a csütörtöki és pénteki zivataros, változékony időjárás után jó hír a földeken dolgozóknak, hogy szombattól csökken a csapadékhajlam, csak elszórtan fordulhat elő csapadék, ugyanakkor a jellemzően napos, gyakran szeles időben száradni tudnak a talajok.

Levélanalízis-szolgáltatást indított el a NAK

2020. július 1-től új, a falugazdászok segítségével igénybe vehető szolgáltatással segíti tagjait a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.