0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A baktériumoknak és a gombáknak köszönhetjük, hogy a Föld nem Mars

Mint egy precíz óramű, úgy dolgoznak össze a földben élő mikroszkopikus szervezetek. Pontos és szervezett együttműködésük nélkül sem tisztára szűrt ivóvizünk, sem életet adó talajunk nem lenne, vagyis gyakorlatilag nekik köszönhetjük, hogy nálunk nem olyan a táj, mint a Marson – mutattak rá svájci kutatók.

Érdekes tanulmányból közölt egy kis figyelemfelkeltő részletet a fruchthandel.de portál. Az Agroscope kutatóintézet, valamint a Zürichi Egyetem kutatói arra világítottak rá a közelmúltban megjelent publikációjukban, hogy a talajlakó baktérium- és gombafajok hálózatba szerveződve, egymással óraműszerű pontossággal együttműködve töltik be a rendkívül fontos feladataikat. Önmagában az nem újdonság, hogy termesztett növényfajainkat igen sokféleképpen támogathatják a talaj mikroszkopikus szervezetei.

„Azt viszont valószínűleg ez a tanulmány tárja fel elsőként, hogy a talajlakó baktériumok és gombák hatalmas hálózatba szerveződve dolgoznak együtt, és hogy minél komplexebb, megbonthatatlanabb ez a hálózat, annál értékesebb a talaj mezőgazdasági szempontból”

– nyilatkozta Marcel van der Heijden, az Agroscope és a Zürichi Egyetem agrárökológusa.

Kísérletükből kiderült, hogy minél több baktérium- és gombafaj élt a talajban, annál több tápanyagot tudtak felenni a növények, és annál többféle növény élt meg az adott közegben. Ugyanakkor

a mikroorganizmusokban szegény, vagy éppen azoktól teljesen mentes talajban csak a fűfélék éltek meg,

és azok is lényegesen kevesebb tápanyaghoz jutottak. De a talaj más funkcióira sem számíthatnánk a mikroszkopikus baktériumok és gombák nélkül: nem tudnának hasznosulni a tápanyagok, nem bomlanának le az elhalt növényi részek, és szenet sem sikerülne megkötni a légkörből. „Röviden szólva, baktériumok és gombák nélkül úgy nézne ki a Föld, mint a Mars” – szűrte le Cameron Wagg, a tanulmányt jegyző első számú szerző. Mint fogalmazott, a számtalan mikroszkopikus baktérium- és gombafaj

úgy működik együtt, mint ahogy egy hatalmas gyár dolgozói. „Az egyik intézi az áruátvételt, a másik a raktárt menedzseli, a harmadik a szállítószalagot helyezi üzembe, a negyedik hegeszt, az ötödik az üzemcsarnokot takarítja.”

És minden pozíciót be kell tölteni, hogy a gyár végül valami használhatót tudjon termelni. A baktérium- és gombafajok ráadásul minden „álláshelyet” többszörösen is betöltenek, hogy ha az egyikük valami miatt kiesik, rögtön átvehesse a munkáját a másik. Emiatt képesek a talajok akár hosszan tartó hőségben, nyomasztó aszálystresszben, illetve más nehezítő környezeti körülmény mellett is működni.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu