0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Nagy István: a méztermelés a jövőnket jelenti

A „mézes reggeli” programot 2007-ben indították el Szlovéniában, hogy felhívják a gyerekek figyelmét a mézfogyasztás fontosságára. Magyarország 2014-ben csatlakozott a kezdeményezéshez, melynek mostanra már ezernél is több hazai iskola ad otthont. Így történt ez a tolna megyei Tamásiban is, ahol a programot a „Legyen minden nap mézes nap” mézfogyasztás-ösztönző kampány részeként tartották meg.

A tamási Würtz Ádám Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában szervezett rendezvényen részt vett Nagy István agrárminiszter is, aki köszöntőjében elmondta: míg öt esztendővel ezelőtt hatvannégy magyarországi iskolában, addig idén már mintegy ezerkétszázban szervezték meg egy időben a Mézes reggeli elnevezésű programot.

Az egész országot lefedő kezdeményezés a húszezres hazai méhész közösség aktív részvételével zajlik; vállalkozó kedvű tagjaik ezen alkalmakkor beszélnek szakmájukról, a méhekről s a mézről, melyből természetesen kóstolóval is készülnek.

A tárcavezető a méz szervezetre gyakorolt jótékony hatásainak hangsúlyozását követően úgy fogalmazott: a méhek egyszersmind a jövőnket is jelentik, hiszen azok beporzásukkal tartják fenn, illetve teszik fenntarthatóvá a bennünket körülvevő világot. „Ha fogyasztjuk a mézet, biztosítjuk a méhek munkáját és a méhészek tevékenységét” – hangsúlyozta, felhívva a figyelmet elsősorban a magyar, kiváló minőségű méztermékekre.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke is beszédet mondott, melyben a többi közt a gyermekekkel, illetve családjaikkal történő kommunikációjuk fontosságát hangsúlyozta. Ennek részeként folytatnak például zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő kampányt, bemutatják, hogy készülnek az élelmiszerek, illetve a hazai termékekre is igyekszenek ráirányítani a figyelmet.

„A programokkal szeretnénk egyúttal az utánpótlást is biztosítani az ágazat számára: fontos, hogy a gyerekek kedvet kapjanak az agrárszakmákhoz, s egyáltalán lássák azt, hogy mi zajlik a mai vidéken” – hangsúlyozta a NAK-elnök.

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese elmondta, noha a magyar lakosság éves átlagfogyasztása emelkedik (jelenleg 1 kg/fő), még mindig jócskán elmarad az európai uniós átlagtól (1,7 kg/fő). Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, a további növekedéshez minden adott, annál is inkább, mivel Magyarország a termelést tekintve mondhatni méznagyhatalom.

Az évente 15-30 ezer tonna méznek azonban mindössze 20-25%-a kerül itthon értékesítésre, a többit főleg Németországból, Franciaországból és Olaszországból vásárolják, ugyanakkor már például Japánban is keresett a magyar méz.

„Az AMC nemzeti standjai ott vannak a világ legnagyobb nemzetközi kiállításain. Évente 12-15 ilyen rendezvényen veszünk részt, jellemzően a méztermelésben érdekelt cégek képviselőivel” – hangsúlyozta.

Mint mondta, a „Legyen minden nap mézes nap” kampány, mely az  Agrárminisztérium, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület, az Agrármarketing Centrum és a Nemzetközi Agrárgazdasági Kamara szervezésében jött létre, október 17-én kezdődött, és december 5-ig tart. Ennek részét képezik különféle rendezvények, kitelepülések vásárokon és fesztiválokon, illetve reklámkampányok – például az online térben és a rádióban. Hozzátette: az AMC internetes oldalán egyebek mellett összegyűjtötték azt is, hogy a különböző fajtájú mézeknek milyen gyógyító hatásuk van. A rendezvényen jelen volt többek közt Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke is, aki örömét fejezte ki, hogy az idei Mézes reggelivel mintegy 200 ezer gyermeket sikerült megszólítani.

 

Forrás: Magyar Mezőgazdaság