Back to top

Közel 200 millió euró jut az uniós élelmiszerek promóciójára

Az Európai Bizottság 2020-ban 200,9 millió eurót fog fordítani az európai agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítésének finanszírozására, az Unión belül és kívül egyaránt.

A Bizottság elfogadta a 2020. évi promóciós munkaprogramját, mely a támogatandó fő prioritásokat határozza meg – írja a nak.hu. Az agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára vonatkozó uniós szakpolitika célja, hogy segítsen az ágazatnak kihasználni a bővülő és egyre dinamikusabb globális agrár-élelmiszeripari piacot, felhívja a figyelmet – többek között a biogazdálkodásban is alkalmazott – minőségrendszerekre, valamint segítsen a termelőknek, akik piaci zavarokkal néznek szembe.

Phil Hogan, a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős uniós biztos szerint

Európa jó hírneve páratlan az agrár-élelmiszeripari termékek piacán, nem véletlenül az Európai Unió a világ vezető agrár-élelmiszeripari exportőre.

– A megnövelt költségvetéssel rendelkező promóciós politikánk támogatja az uniós termelőket abban, hogy termékeiket megismerjék az EU-n belül és kívül egyaránt, valamint, hogy a figyelemfelkeltés révén könnyebben megküzdhessenek a piaci nehézségekkel. A fennálló kereskedelmi megállapodások megteremtik a feltételeket ahhoz, hogy a gyorsan növekvő piacokhoz alkalmazkodva növeljék exportjukat. Az EU és Kína között nemrégiben megkötött, földrajzi jelzésekről szóló kétoldalú megállapodás újabb példa arra, hogy a Bizottság igyekszik lehetőségeket teremteni a termelőknek, csakúgy, mint a minőségi uniós termékeknek – mondta.

2020-ban a költségvetés több mint felét (118 millió euró) olyan kampányokra fordítják, amelyek Unión kívüli, nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokat céloznak, mint az Egyesült Államok, Japán, Kanada, Kína, Korea és Mexikó.

A támogatható ágazatok közé tartozik a sajt és a tejtermékek, az étkezési olajbogyó és az olívaolaj, valamint a borok szektora. A kampányok várhatóan fokozzák az uniós agrár-élelmiszeripari termékek versenyképességét és fogyasztását, növelik azok ismertségét és piaci részesedését a célországokban.

A kampányok emellett tájékoztatják az uniós és a globális fogyasztókat a különböző uniós minőségrendszerekről és címkékről, például a földrajzi jelzésekről vagy a biotermékekről. A kampányok továbbá hangsúlyt fektetnek a magas szintű biztonsági és minőségi szabványokra, valamint az uniós agrár-élelmiszeripari termékek sokszínűségére és hagyományos sajátosságaira. Végezetül

az EU-n belül a hangsúlyt az egészséges táplálkozás előmozdítására és a kiegyensúlyozott étrendek részét képező friss gyümölcs és zöldség fogyasztásának növelésére helyezik.

A 2020-as kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat a Bizottság 2020 januárjában teszi közzé. Kereskedelmi szervezetek, termelői szervezetek és promóciós tevékenységeket folytató agrár-élelmiszeripari szervek széles köre jogosult a támogatás megpályázására és programjavaslatok benyújtására.

Úgynevezett „egyszerű programokat” nyújthat be egy vagy több, ugyanazon tagállamban székhellyel rendelkező szervezet; „összetett programmal” legalább két tagállamból legalább két pályázó szervezet vagy egy vagy több európai szervezet pályázhat. 2020-ra 100 millió eurót különítettek el egyszerű programokra és 91,4 milliót összetett programokra.

További 9,5 millió euró fordítható a Bizottság saját kezdeményezéseire.

Ebből finanszírozhatók a vásárokon és kommunikációs kampányokban való részvételek, valamint a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős biztos ágazati delegációk kíséretében tett diplomáciai erőfeszítései.

Ezekre a kezdeményezésekre további 17,2 millió euró – a 2019-es promóciós programból fennmaradt összeg – fordítható. Ez további támogatást jelent a sajt,- a vaj-, az étkezésiolajbogyó- és az olívaolaj-ágazatnak a kihívásokkal teli világpiacon.

Forrás: 
nak.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kinek a húsos, kinek a zsíros: házias ízekkel jövedelmezőbb a vállalkozás

Horváth Zoltán szerint a hozzáadott munka jelenti az igazi értéket, és úgy találta, hogy ez a sertésfeldolgozásra is igaz. Ugyanis amikor különböző termékeket készített a húsból, jövedelmezőbbnek bizonyult a vállalkozás.

Bálint gazda tanácsai

Kertünkben kinyílt az első hóvirág. De ez csak előőrse a március elején időszerű fehér virágszőnyegnek. Nem is olyan régen még a tölgy- és bükkerdőkben gyűjtötték ezeket a virágokat, amelyek ma már védelmet kaptak, és megszűnt a kis hóvirágcsokrok utcai árusítása.

Megkíméli a kezet a hámozástól és a ragacsoktól

A „Peel-A-Ton” nevű hámozógép több mint húsz féle terméktípushoz alkalmazható, legyen az gyümölcs, úgy mint narancs, grépfrút, citrom és kivi, vagy épp zöldség, mint például paradicsom, burgonya és répa.

Határ menti szőlőhegyek várják a turistákat

Elnéptelenedő, funkcióját vesztett kis présházak, pincék, szőlők turisztikai hasznosításán dolgoznak a Weinidylle bor élményrégió osztrák és magyar résztvevői. Uniós segítséggel igyekeznek megmutatni a szőlőhegyek békés világát, hagyományait. Az Interreg Ausztria-Magyarország együttműködési program keretében közel egymillió euróból lehet turisztikai célú fejlesztésbe vonni a két határ menti régió tradicionális borospincéit.

Az öntözés és a digitalizáció is a versenyképességet növeli

A magyar gazdatársadalomnak el kell ismertetnie azt a munkát, amelyet gyümölcs-, zöldség-, gabonatermelőként, állattartóként csak ők tudnak elvégezni. Ki kell vívniuk a megbecsülést, amelyet megérdemelnek. Ez mindannyiunk felelőssége – fogalmazott az Agrárminisztérium miniszterhelyettese a Jászapátiban tartott gazdafórumon.

Májusra várható a végrehajtási rendelet az öntözésfejlesztésről

A közös agrárpolitika stratégiai tervezésének jelenlegi helyzetéről, a támogatások várható változásáról, a vásárlási szokásokról, valamint a mezőgazdasági adózásban, az öntözésfejlesztésben és a növényvédelemben tervezett lépésekről is hallhattak a résztvevők a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács Változások 2020 címmel rendezett évnyitó konferenciáján.

A koronavírus első gazdasági „áldozatai” a kisebb vállalkozások

A személyes, családi tragédiák árnyékában nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a mostani koronavírus járvány hosszú távú gazdasági következményekkel is járhat. Kínában a kis- és középvállalkozások már most a fennmaradásért küzdenek.

Nagy erőkkel segítik a fiatal gazdák boldogulását

„Egy új korszak küszöbén” – e címmel szervezte meg a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (Agrya) 2020-as Fiatal Gazda Konferenciáját, mely előadásainak témáit tekintve az agráriumot érintő gazdasági és a technológiai változásokra fókuszált, szem előtt tartva a tényt, hogy az EU támogatási ciklusának utolsó évében járunk.

Hatalmas fejlődési potenciál rejlik a kertészeti ágazatban

A magyar kertészeti ágazatban nagyon komoly fejlődési lehetőség rejlik, teljesítőképességének évek óta csak a 30-40 százalékát éri el. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara – a stratégiai partner szakmai szervezetekkel közösen – nagy erőkkel dolgozik a fejlődést hátráltató tényezők kezelésén.

Hasít az uniós tejipar

Jó évet zártak az Európai Unió tejfeldolgozói és az európai tejipari exportőrök többsége, hiszen 2019-ben több árut tudtak eladni harmadik országokban, mint az előző évben. A legkeresettebb a sovány tejpor és a sajt.