Back to top

Kiváló minőségű hal karácsonyra: már megkezdődött az őszi lehalászás

Advent mindenképpen kiemelt időszaka a hazai halfogyasztásnak, az éves mennyiség 38-40 százaléka ebben az időszakban kerül az asztalokra. A „Kapj rá!” halfogyasztást népszerűsítő marketingkampány látványkonyhával, receptes kiadványokkal, kvízjátékokkal, gyerekfoglalkoztatóval és természetfotó-kiállítással várja a látogatókat decemberben az „Adventi Ünnep a Bazilikánál” elnevezésű rendezvényen.

Fotó: Agrármarketing Centrum
„A magyarok a karácsonyi ünnepek alatt fogyasztják a legtöbb halat, ezért ez az időszak kiemelten fontos a halfogyasztás népszerűsítése szempontjából”- hangsúlyozta Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője. A vásári megjelenést beharangozó sajtótájékoztatón többek között az is elhangzott, hogy mire érdemes figyelni a halvásárlás során és hol érdemes halat vásárolni az ünnepi asztalra.

A karácsonyhoz közeledve Magyarországon jelentősen megugrik a halak iránti kereslet, az egy főre jutó halfogyasztásunk azonban még így is alig haladja meg a 6,5 kg-ot, amivel Európában sereghajtónak számítunk.

A „Kapj rá!” kampány elsődleges célja, hogy a 7 éves kampány végére, 2023-ra éves halfogyasztási átlagunk - 20 százalékos növekedéssel - meghaladja fejenként az évi 7 kilót. A hal népszerűsítésére kiváló alkalmat jelent az „Adventi Ünnep a Bazilikánál” rendezvény, amelyen a kampány már harmadik alkalommal várja az érdeklődőket.

„A Szent István Bazilika előtti téren 2020. január 1-ig a „Kapj rá!” faházához látogatók nem csak ínycsiklandó halas falatokat kóstolhatnak, de hasznos és változatos recepteket tartalmazó kiadványokat is gyűjthetnek. Hétvégenként, szombaton és vasárnap látványkonyha várja a vendégeket, ahol professzionális séf mutatja be a kóstoltatásra kínált friss és könnyű halfogások elkészítésének módját. Emellett a halgazdálkodást és a halak életét bemutató fotókiállítással, helyszíni kvízjáték ajándékokkal és gyermekfoglalkoztatóval várja a „Kapj rá!” stand a látogatókattette hozzá Ondré Péter.

Fotó: Agrármarketing Centrum

Az ügyvezető szerint a nyár végétől elérhető „Kapj rá!” mobil applikáció rendkívüli népszerűségnek örvend, ráadásul november végéig tart az a nyereményjáték, amellyel az applikációt letöltő játékosok hal tematikájú élményfőzést nyerhetnek.

„A halfogyasztás nem csak gasztronómiai kérdés, hiszen a halhús olyan vitaminokat és tápanyagokat tartalmaz, amivel megelőzhetők a szív és érrendszeri megbetegedések, a mozgásszervi, vagy az időskori mentális problémák is.”

– tette hozzá, hogy népegészségügyi vetülete is van.

A szakember kiemelte, kiváló ágazatról van szó, ám akkor lesz igazán sikeres, ha nagyobb szerepet kap az étkezésben. Napjainkban a húsfogyasztásból alig 5 százalékával részesedik, ám minden alap megvan hozzá, hogy ez növekedhessen.

Fotó: Agrármarketing Centrum
Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MAHAL) elnökségi tagja és szóvivője felhívta a figyelmet arra, hogy az őszi lehalászás már megkezdődött és a

karácsonyi időszakra kiváló minőségben, nagy választékban lehet majd friss halhoz jutni az üzletekben és a piacokon is.

„Azt javaslom a háziasszonyoknak, hogy ne hagyják az utolsó pillanatra a halvásárlást, mert a haltermék még 2-3 hétig tartó mélyhűtés esetén is kiválóan megőrzi ízét és állagát. A „Kapj rá!” honlap oldalán a halbolt kereső funkció használatával is megtalálhatják, melyik üzletben vehetnek halat a lakóhelyükhöz legközelebb”- mutatott rá a szakember, hogy a hal nem csak az ünnepek étele, hiszen a hétköznapokban számos kreatív és ötletes elkészítési módja létezik, amelyekhez többek között a „Kapj rá!” receptfüzetei is tippeket adnak.

Az uniós 22 kiló illetve a világ 20 kilós átlagfogyasztástól mi magyarok nagyon elmaradtunk. Pártolnunk kellene a kiváló minőségű magyar halat.

A szakember megosztotta álmát is közönségével. Mint elmondta, egy évszázaddal ezelőtt péntekenként minden polgári háznál hal került a tányérra. Jó lenne bevezetni a „halpéntek” mozgalmat.

Csesznegi István séf várja az érdeklődőket
Fotó: viniczai
A természetes vizek kivonásával sem csökkent az előállított halmennyiség. Hazánkban 20-24 ezer hektárnyi vízfelületen 3000-3200 tonna halat termelünk meg. Mindezt 16 üzem dolgozza fel, s a piac bővülése az ellátóláncokat is csak erősítené.

A szakember véleménye szerint a fiatalok körében úgy lehetne népszerűsíteni, ha beemelnék a halat a prémium termékek közé. Azt is tudatosítani kell, hogy a legkisebb ökológiai lábnyommal előállítható élelmiszerünk.

Az „Adventi Ünnep a Bazilikánál” rendezvényen a „Kapj rá!” faháza minden nap várja az érdeklődőket. A hétvégenként üzemelő látványkonyhában a halételek szerelmesei és a hallal még csak ismerkedők Csesznegi István séf közreműködésével többek között füstölt busapástétomot, zöldfűszeres halgolyókat és pontyropogóst kóstolhatnak.

Fotó: Agrármarketing Centrum

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Magyarország természeti öröksége Európában is egyedülálló

Egyre nagyobb a társadalmi igény hazánk természeti kincseinek bemutatására és a szemléletformálásra - jelentette ki dr. Rácz András, az Agrárminisztérium környezetügyért felelős államtitkára a Harkály Ház látogató- és oktatóközpont átadási ünnepségén, szerdán, Mátrafüreden.

Ősszel tárgyalhatja a parlament az új bortörvényt

Ősszel az Országgyűlés elé kerülhet az új bortörvény, amelynek szükségességét a Világgazdaságnak az agrárminiszter azzal indokolta, hogy az ePincekönyv-rendszer bevezetése az összes hatósági eljárás felülvizsgálatát magával vonja, így alapjaiban változik meg a szőlő-bor ágazat adminisztrációja.

Üdítőital szövetség: csökkent az ásványvíz, a gyümölcslé és az üdítőital forgalom az első fél évben

Mintegy 8 százalékkal 1177 millió literre csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége az első fél évben a tavalyi év hasonló időszakához képest - közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára az MTI-vel.

A karcsúság természetes titka

Akár fogyni szeretne, akár megőrizné a karcsúságodat, az Európai Friss Kalandok program elárulja, melyik az a hazai gyümölcs, amely mindkét esetben segít, hogy elérje a célját!

Lengyelország: borkereskedelem a koronavírus után

A krakkói vásár szervezői által kezdeményezett Enoexpo Online Konferencia kapcsán összefoglaló készült a rendezvényen elhangzottakból. A vásár szervezőinek célja az volt, hogy a koronavírus által érintett borászati ágazatnak platformot biztosítsanak és egy nemzetközi körképben tekinthessék át az ágazati szakértők a helyzetet, ezzel mintegy előkészítve a novemberi szakvásárt.

Környezeti vészhelyzetet hirdettek Mauritiuson

Mauritius miniszterelnöke, Pravind Jugnauth környezeti vészhelyzetet hirdetett az országban a japán tengerjáró hajó, az MV Wakashio megfeneklése miatt – írja a The Guardian. A hajóból folyamatosan olaj szivárog az Indiai-óceánba.

Változó fogyasztói szokások Ázsiában

Amint várható volt, az ázsiai lakosok koronavírussal kapcsolatos aggodalmaik fogyasztási szokásukra is jelentős hatást gyakorol. Az Innova Market Insight piackutató cég 2020 márciusában végzett felmérése alapján Kínában, Indiában és Indonéziában az egészséggel, a jövedelemmel, az egészségügyi ellátással és a termékek elérhetőségével kapcsolatos aggodalmak állnak a középpontban.

Megnyitották a balatonfüredi borheteket

Megnyitották a balatonfüredi borheteket, a rendezvényen a borászok támogatását célzó 1,8 milliárd forintos támogatási csomagot jelentett be Nagy István agrárminiszter.

Az Öko (bio) tejtermelés feltételei

Ahhoz, hogy az elmúlt évek európai „élelmiszer botrányai” ne ismétlőd­jenek meg, nagyobb hangsúlyt kell fordítani a termelő állatok egészségének megőrzésére, továbbá a mezőgazdaságban alkalmazott nagy mennyiségű kémiai anyagok felhasználásának vissza­szorítására. Egyebek mellett ezen okok vezettek oda, hogy ismét előtérbe került az évezredek óta folytatott tradicionális (öko)gazdálkodás szükségessége.

Mindent helyben - fellendült a házi szörp- és lekvárkészítés

Újra fellendült a házi szörp- és lekvárkészítés. A hobbiból pedig akár mellékjövedelem is képződhet, mert mind nagyobb az érdeklődés a házi készítésű termékek iránt, a családi szükségletet meghaladó fölösleg könnyen értékesíthető.