Back to top

Miért éri meg kis üzletben árusítani a mézet? Kizárólagosság, vagy sem

A mézet egy kis üzletben árusítja. Egyik nap az üzletvezető azt mondja önnek, hogy egy másik mézszállítót is be fog vonni, hogy legyen választási lehetőség. Gyorsan át kell gondolnia a lehetőségeket, és bebizonyítani, hogy miért nem kellene ezt tennie, miért önnek kellene az egyetlen beszállítónak maradnod. De adunk ötletet arra is, ha be szeretne jutni egy kis üzletbe.

Mit mondjon, ha konkurenciát kap:

• A vásárló zavarodottsága. „Ha két termék van, a vásárló azon elmélkedik, hogy melyiket kellene választania. Mivel egyiket sem tudja megkóstolni, nem tudja megítélni az ízeket. Lehet, hogy az ár alapján dönt, de ebben valószínűleg nincs olyan nagy különbség. Emellett az eltérő árak csak összezavarják a vásárlót. Azon tűnődik, hogy az egyik méz miért kerül 50 centtel kevesebbe? Tehát egyszerűsítsük a dolgokat, és minimalizáljuk a vásárló zavarát.”

• Kisebb polchely. „2,4 m helyett 1,2 m polcszélességet használsz. Be lehet hozni más terméket, mint a juharszirup vagy a vörös áfonyás-csokoládés szeletek, és nagyobb forgalmat elérni.

Néhány vásárló mézet akar. Más vásárlók juharszirupot akarnak. Miért ne lenne hely mind a két termék számára?

A kiskereskedelem alapszabálya a hely megfelelő kihasználása. Emellett a választás akkor működik, ha igazi választékot tudunk nyújtani. A legtöbb vásárló számára a termelői méz üvegekben gyakorlatilag ugyanolyannak tűnik.”

Fotó: Kaposvári Egyetem

• A termék kifogy. „Ha azért hozol be új szállítót, mert tavaly egy pár hónapig nem volt a termékből, megígérem, hogy ez soha többet nem fog előfordulni. Megtettem a megfelelő lépéseket a folyamatos ellátás érdekében. Megnöveltem a kaptárok számát. Csökkentettem az ügyfeleim számát, hogy jobban tudjak koncentrálni. Vásároltam egy tárolótartályt, hogy legyen tartalék készlet. Végül pedig, te vagy az első számú ügyfelem, és sohasem foglak cserbenhagyni. Úgyhogy ne aggódj. Többet sosem fogsz kifogyni a mézből.”

• Egyéb méztermék. „Ha a másik beszállító olyan terméket ígér, ami nekem nincs – például lépes mézet –, tájékoztass erről, és mindent megteszek, hogy biztosítsam ezt a mézterméket is.

Tudod, mi (méhészek) mind barátok vagyunk. És mindig szoktunk termékeket cserélni. De őszintén, ezekből a méztermékekből kevesebbet lehet eladni. A folyékony méz az, amit a vásárlók akarnak.”

• Extra marketing ajánlat. „Ha beleegyezel abba, hogy nem vonsz be másik szállítót, extra szolgáltatást fogok garantálni. Egyszer egy hónapban, az általad kijelölt napon, bejövök egy-két órára és egy kis mézkóstolót és tájékoztatást fogok tartani. Beszélni fogok a méz egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Lehetőséget fogok adni az embereknek arra, hogy több üvegemből is mézet kóstoljanak. Válaszolni fogok a kérdésekre, mivel tudom, hogy a méhek fontos témának számítanak manapság. Megteszem ezt neked, mivel szeretném, ha én maradnék az egyetlen mézbeszállítód.”

Fotó: AM/Pelsőczy Csaba

Megkeres egy üzletvezetőt, hogy árulja a mézét. Ő odaviszi egy polchoz, és azt mondja, hogy már árul mézet. „Miért akarnék egy másik fajtát?” – kérdezi.

• Választék. „Ha kétféle mézed van, akkor választási lehetőséget kínálsz. A változatosság az élet sója. Ráadásul, ha több terméket kínálsz, az azt mutatja, hogy haladsz a korral, mivel manapság mindenki a választás lehetőségét akarja. Például, látom, hogy a beszállítód műanyag flakonokat használ. Én a mézet üvegben szállítom. Ez egy sokkal hagyományosabb termék. Néhány vásárlód, aki nem szereti a mézet műanyag flakonokban, biztosan nagyon örülne, ha üveges mézet vehetne. Ami a lényeg, a mézeladásod megnőne, és ez jó üzlet.”

• Igény a különleges mézre. „A vásárló tudja, hogy a mézek különböznek, attól függően, hogy hol tartották a méheket, és mikor pergették a mézet, így nagyobb választási lehetőséget kell nekik adni.

Sok vásárló kipróbálna egyet, majd egy másikat, vagy akár mindegyikből venne, és eldöntené, hogy melyiket szereti jobban. A választás biztosítása megéde­síti a terméket. Talán nem öt mézfajta, de kettő mindenképpen nagy különbséget jelentene. A változatosság biztosítása sokkal inkább tesz mézforgalmazóvá.”

• Nem fogy ki a termék. „Két beszállítóval sosem fogynál ki a készletből. Borzasztó azt mondani valakinek, aki bejön és mézet szeretne venni, hogy: »Sajnáljuk, de jelenleg nincs készleten. A beszállító azt mondta, hogy néhány héten belül lesz méz.« Egyetlen kereskedő sem szeret csalódást okozni a vásárlóknak, és két beszállítóval nem is fogsz. Nehéz idők járnak a méhészekre. A varroa atkával, a légcsőatkával, a nyúlós költésrothadással és a kaptárelhagyással küzdve, nehéz a méhcsaládokat életben tartani. Ha még nem történt meg, akkor a jövőben biztosan lesz olyan, hogy a beszállítód nem tud mézet adni.

Pár hónappal ezelőtt jártam itt és nem volt a félkilós üvegből a polcon, ami a legnépszerűbb termék. Miért ne biztosítanád be magad a folyamatos ellátással? Ha az egyik beszállító nem tud mézet szállítani, a másik majd tud.”

• Termékválaszték. „Látom, hogy a beszállítód nem kínál krémmézet. A krémméz kristályosodott állagú méz, mely selymes, krémes, amit egy különleges eljárással lehet elérni. Néhány vásárló az ilyet jobban kedveli a folyékony méznél az íz és a könnyebb kenhetőség miatt is. Én rendszeresen kínálok ilyen terméket. Észszerű többféle méztípust forgalmazni, mivel ez szélesebb választékot nyújt.”

• Extra szolgáltatás. „Ha behozod az én termékemet is, megígérem, hogy bármely hónapban bejövök, és kicserélem a kristályosodó mézet teljesen folyékony mézre. Mivel a méz kristályosodása természetes folyamat, rövid időn belül már láthatók a kis szemcsék, amelyek gyorsan nagy csomókká állnak össze. Nézd meg a polcon levő termékeket. Sokban vannak nagyobb csomók. Sok vásárló, lényegében a többség, teljesen folyékony mézet szeretne. A folyamatos ellen­őrzéssel biztosítani fogom, hogy az én folyékony mézemben sose alakuljanak ki nagy csomók.”

(Howard Scott ABJ-ben megjelent írását Hajtós Helén fordította)

Forrás: 
Méhészet

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Milyen a kínai vásárló – avagy miért vesznek egyre több külföldi terméket?

A digitális nemzedék költekezik, és köreikben menő külföldi, drága terméket vásárolni. Az idősek meggondoltabbak, de ők is kedvelik a külföldi árut, viszont fontos az ár. Aki Kínába exportál jó, ha tisztában van a trendekkel.

Újabb találgatások a Tesco jövőjéről: marad vagy megy?

A londoni tőzsde szakértői továbbgombolyították a Tesco áruházlánc kelet-közép-európai vállalkozásainak jövőjével kapcsolatos találgatásokat. Úgy gondolják, hogy a kiskereskedő távozik a régióból.

Indul a 25 milliárd forintos válságkezelő támogatási csomag második üteme

Hétfőn, július 13-ától indul a kormány által a Gazdaságvédelmi Alapból az agrártárca részére rendelkezésre bocsátott, többletforrás terhére meghirdetett Nemzeti Élelmiszergazdasági Válságkezelő Program (NÉV Program) második üteme – közölte Nagy István agrárminiszter.

Méhzárlatot rendeltek el Pécsen

Méhbetegség megjelenése miatt azonnali zárlatot rendeltek el Pécsen - közölte a baranyai megyeszékhely önkormányzata csütörtökön az MTI-vel.

Egyre több helyen kínálnak magyar görögdinnyét

Ha nyár, akkor dinnye. Az idén azonban lassan köszönt ránk a nyári meleg, és a hűvös, csapdékos idő miatt a dinnyeszezon is később indul. A folytatás remélhetően jobb lesz, és úgy tűnik, importnyomásra is kevésbé kell számítaniuk a termelőknek. Horváth Vivientől, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete titkáráról kértünk helyzetjelentést.

Repceméz gyomorpanaszok ellen - Miért egészségesebb a méz a cukornál (3. rész)

A repce- és a gesztenyeméz remek választás gyomorpanaszokra. Az okok teljes kiküszöböléséhez propolisz-kúra és életmódváltás is szükséges.

Gyümölcsöskertbe várják a gyerekeket a Minipoliszban

Gyerekkorban lenne fontos megalapozni az egészséges táplálkozást azzal, hogy friss zöldség és gyümölcs kerül a kicsik elé. Ezt szolgálja az iskolagyümölcs program, most pedig két tész közreműködésével a Minipoliszban nyílt új, gyümölcsös játszóhely, ahol madárcsicsergés mellett követhetik végig a gyümölcs útját az ültetvénytől az árusítóhelyig.

Hazai méhlegelők 14. rész - Idegenhonos fás hordásnövények VI.

Európa nagy részének és így hazánknak is a mindmáig egyik legelterjedtebb parkfája, díszfája a közönséges vadgesztenye (Aesculus hippocastanum), vagy más nevén a fehér bokrétafa. Napjainkban sok veszélyes károsítója van, melyek - különösen az idősebb példányait - erősen tizedelik. Méhészeti értékét sokan vitatják, kétségbe vonják a magas szaponintartalmú, méhekre mérgezőnek vélt virágpora miatt.

Előretört a Lidl a kiskereskedelmi láncok rangsorában

Két helyet előreugorva második a Lidl Magyarország a hazai FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) piacon érdekelt kiskereskedelmi láncok üzleti rangsorában, amelyet a Trade Magazin közölt.

Felhívás a méhek védelmében

Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület és a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara felhívták minden növényvédelmi szakirányító figyelmét arra, hogy a napraforgó virágzásának idején a méhek a csemegekukoricát, és esetleg más növényeket (kabakosokat, magnak vetett hagymát stb-t) is aktívan látogatják.