Back to top

Miért éri meg kis üzletben árusítani a mézet? Kizárólagosság, vagy sem

A mézet egy kis üzletben árusítja. Egyik nap az üzletvezető azt mondja önnek, hogy egy másik mézszállítót is be fog vonni, hogy legyen választási lehetőség. Gyorsan át kell gondolnia a lehetőségeket, és bebizonyítani, hogy miért nem kellene ezt tennie, miért önnek kellene az egyetlen beszállítónak maradnod. De adunk ötletet arra is, ha be szeretne jutni egy kis üzletbe.

Mit mondjon, ha konkurenciát kap:

• A vásárló zavarodottsága. „Ha két termék van, a vásárló azon elmélkedik, hogy melyiket kellene választania. Mivel egyiket sem tudja megkóstolni, nem tudja megítélni az ízeket. Lehet, hogy az ár alapján dönt, de ebben valószínűleg nincs olyan nagy különbség. Emellett az eltérő árak csak összezavarják a vásárlót. Azon tűnődik, hogy az egyik méz miért kerül 50 centtel kevesebbe? Tehát egyszerűsítsük a dolgokat, és minimalizáljuk a vásárló zavarát.”

• Kisebb polchely. „2,4 m helyett 1,2 m polcszélességet használsz. Be lehet hozni más terméket, mint a juharszirup vagy a vörös áfonyás-csokoládés szeletek, és nagyobb forgalmat elérni.

Néhány vásárló mézet akar. Más vásárlók juharszirupot akarnak. Miért ne lenne hely mind a két termék számára?

A kiskereskedelem alapszabálya a hely megfelelő kihasználása. Emellett a választás akkor működik, ha igazi választékot tudunk nyújtani. A legtöbb vásárló számára a termelői méz üvegekben gyakorlatilag ugyanolyannak tűnik.”

Fotó: Kaposvári Egyetem

• A termék kifogy. „Ha azért hozol be új szállítót, mert tavaly egy pár hónapig nem volt a termékből, megígérem, hogy ez soha többet nem fog előfordulni. Megtettem a megfelelő lépéseket a folyamatos ellátás érdekében. Megnöveltem a kaptárok számát. Csökkentettem az ügyfeleim számát, hogy jobban tudjak koncentrálni. Vásároltam egy tárolótartályt, hogy legyen tartalék készlet. Végül pedig, te vagy az első számú ügyfelem, és sohasem foglak cserbenhagyni. Úgyhogy ne aggódj. Többet sosem fogsz kifogyni a mézből.”

• Egyéb méztermék. „Ha a másik beszállító olyan terméket ígér, ami nekem nincs – például lépes mézet –, tájékoztass erről, és mindent megteszek, hogy biztosítsam ezt a mézterméket is.

Tudod, mi (méhészek) mind barátok vagyunk. És mindig szoktunk termékeket cserélni. De őszintén, ezekből a méztermékekből kevesebbet lehet eladni. A folyékony méz az, amit a vásárlók akarnak.”

• Extra marketing ajánlat. „Ha beleegyezel abba, hogy nem vonsz be másik szállítót, extra szolgáltatást fogok garantálni. Egyszer egy hónapban, az általad kijelölt napon, bejövök egy-két órára és egy kis mézkóstolót és tájékoztatást fogok tartani. Beszélni fogok a méz egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Lehetőséget fogok adni az embereknek arra, hogy több üvegemből is mézet kóstoljanak. Válaszolni fogok a kérdésekre, mivel tudom, hogy a méhek fontos témának számítanak manapság. Megteszem ezt neked, mivel szeretném, ha én maradnék az egyetlen mézbeszállítód.”

Fotó: AM/Pelsőczy Csaba

Megkeres egy üzletvezetőt, hogy árulja a mézét. Ő odaviszi egy polchoz, és azt mondja, hogy már árul mézet. „Miért akarnék egy másik fajtát?” – kérdezi.

• Választék. „Ha kétféle mézed van, akkor választási lehetőséget kínálsz. A változatosság az élet sója. Ráadásul, ha több terméket kínálsz, az azt mutatja, hogy haladsz a korral, mivel manapság mindenki a választás lehetőségét akarja. Például, látom, hogy a beszállítód műanyag flakonokat használ. Én a mézet üvegben szállítom. Ez egy sokkal hagyományosabb termék. Néhány vásárlód, aki nem szereti a mézet műanyag flakonokban, biztosan nagyon örülne, ha üveges mézet vehetne. Ami a lényeg, a mézeladásod megnőne, és ez jó üzlet.”

• Igény a különleges mézre. „A vásárló tudja, hogy a mézek különböznek, attól függően, hogy hol tartották a méheket, és mikor pergették a mézet, így nagyobb választási lehetőséget kell nekik adni.

Sok vásárló kipróbálna egyet, majd egy másikat, vagy akár mindegyikből venne, és eldöntené, hogy melyiket szereti jobban. A választás biztosítása megéde­síti a terméket. Talán nem öt mézfajta, de kettő mindenképpen nagy különbséget jelentene. A változatosság biztosítása sokkal inkább tesz mézforgalmazóvá.”

• Nem fogy ki a termék. „Két beszállítóval sosem fogynál ki a készletből. Borzasztó azt mondani valakinek, aki bejön és mézet szeretne venni, hogy: »Sajnáljuk, de jelenleg nincs készleten. A beszállító azt mondta, hogy néhány héten belül lesz méz.« Egyetlen kereskedő sem szeret csalódást okozni a vásárlóknak, és két beszállítóval nem is fogsz. Nehéz idők járnak a méhészekre. A varroa atkával, a légcsőatkával, a nyúlós költésrothadással és a kaptárelhagyással küzdve, nehéz a méhcsaládokat életben tartani. Ha még nem történt meg, akkor a jövőben biztosan lesz olyan, hogy a beszállítód nem tud mézet adni.

Pár hónappal ezelőtt jártam itt és nem volt a félkilós üvegből a polcon, ami a legnépszerűbb termék. Miért ne biztosítanád be magad a folyamatos ellátással? Ha az egyik beszállító nem tud mézet szállítani, a másik majd tud.”

• Termékválaszték. „Látom, hogy a beszállítód nem kínál krémmézet. A krémméz kristályosodott állagú méz, mely selymes, krémes, amit egy különleges eljárással lehet elérni. Néhány vásárló az ilyet jobban kedveli a folyékony méznél az íz és a könnyebb kenhetőség miatt is. Én rendszeresen kínálok ilyen terméket. Észszerű többféle méztípust forgalmazni, mivel ez szélesebb választékot nyújt.”

• Extra szolgáltatás. „Ha behozod az én termékemet is, megígérem, hogy bármely hónapban bejövök, és kicserélem a kristályosodó mézet teljesen folyékony mézre. Mivel a méz kristályosodása természetes folyamat, rövid időn belül már láthatók a kis szemcsék, amelyek gyorsan nagy csomókká állnak össze. Nézd meg a polcon levő termékeket. Sokban vannak nagyobb csomók. Sok vásárló, lényegében a többség, teljesen folyékony mézet szeretne. A folyamatos ellen­őrzéssel biztosítani fogom, hogy az én folyékony mézemben sose alakuljanak ki nagy csomók.”

(Howard Scott ABJ-ben megjelent írását Hajtós Helén fordította)

Forrás: 
Méhészet

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Az anyacsere gyakorisága 2.

Az anyák minősége is évjáratfüggő, mint a boroké, az anyák nevelését legjobban befolyásoló tényező az időjárás - írja Buczkó Endre a Méhészet 2018. szeptemberi számában (10-11. old.). Ugyanakkor Ádám Gabriella méhészmesterrel (Tiszaszentimre) is egyet kell értsek, hogy „első éves vagy második éves, szezon eleji vagy szezon utáni, nem mindegy".

A méhek spiroplasmosisa

Sajnos, újra beszélni kell egy méhbetegségről, mivel ismét megjelent a hazai méhek kórtani vizsgálatai során. „A méhek spiroplasmosisa” címmel 11 évvel ezelőtt jelent meg írásom a Méhészetben. A jelen összefoglalás részben megismétli az ott leírtakat, részben kiegészíti újabb irodalmi ismeretekkel.

Atkakezelés anyazárkázással 2.

Mivel a vegyszerek egyre szaporodnak a környezetünkben, és „rejtélyes” módon pusztulnak méheink, fontos, hogy legalább a méhész használjon minél kevesebb vegyszert a méhek kezelésekor. Erre ad lehetőséget az őszi anyazárkázás, így az anya nem tud petét rakni, a fiasításban pedig nem tud az atkapopuláció tovább fejlődni.

Útmutató a méhekért

A világ vegyszertermelése 2004 és 2014 között megduplázódott. Az EU különféle hatóságai is mintegy 22 ezer vegyi anyag használatára adtak engedélyt.

Ne legyünk önmagunk ellenségei 2.

Legutóbbi írásomban (augusztusi szám 6-7. oldalak) felsoroltam mézünk árának 18 lehetséges összetevőjét. Ha valaki vette a fáradtságot és összeszámolta költségeit, akkor rá kellett jönnie, hogy még kevesebb pénzért dolgozik, mint eddig hitte. Ne zavarjon meg bennünket, hogy a felsoroltakból egy-egy tételre ténylegesen nem adunk ki pénzt, mert attól még nem oldódik meg a problémánk.

A mézhamisítás múltja

„A mézhamisítás Európa-szerte óriási méreteket öltött” – írta a Hazánk című folyóirat. A téma most időszerűbb, mint valaha! Az Európai Parlament (EP) 2018. március 1-jei állásfoglalása is súlyozottan foglalkozik a mézhamisítással. A fenti idézet viszont csaknem 120 éves...

Hazai méhlegelők 8. rész - Idegenhonos fás hordásnövények

Az elmúlt évtizedek/évszázadok során sok fa- és cserjefaj került be hazánkba távoli országokból, más kontinensekről. Ezeket többnyire kezdetben díszfaként, parkfaként telepítették, majd egyes kedvezőnek vélt tulajdonságaikat felismerve mindinkább elterjedtek.

Méhészet: kiállítás, kutatások Kanadában - ahogy én láttam

A világ méhészeinek (és méhészetben érdekeltjeinek) 46., legutóbbi kongresszusának rendező országát és - egymástól sajnos távoli - látnivalóit érdekesebbnek találtam annál, mintsem hogy a rendezvény mind az öt napját azon töltsem. Utóbbi (Api-Expo) engem, mint egykori méhészeti eszközimportőrt - az információs technológia kivételével - nem kényeztetett sok újdonsággal.

Gyümölcsös pezsgők a borok trendjét követve

A Magyarországon évente 14 millió palack bort értékesítő badacsonyörsi Varga Pincészet mostantól nem csak borokat, hanem prémium pezsgőket is készít. Több éves kísérletezés eredménye a Friss Aranymetszés Extra Dry gyümölcsös pezsgőcsalád, amit az elmúlt évek egyik legkedveltebb fajtája az Irsai Olivér, illetve a szintén népszerű Pinot noir rozé, valamint egy házasítás, azaz küvé alkot.

Ne legyünk önmagunk ellenségei

Hosszú évek óta él a közbeszédben az az elmélet, szükség van néha egy-egy rossz évjáratra, hogy legalább néhányunknak elvegye a kedvét a méhészkedéstől. Bár jómagam nem tapasztaltam annyira katasztrofálisnak az idei körülményeket, a beszélgetések, a panaszok és az eladó méhészetek növekvő száma alapján úgy érzem, hogy megkaptuk a „várva várt” rossz évjáratot.