Back to top

Miért éri meg kis üzletben árusítani a mézet? Kizárólagosság, vagy sem

A mézet egy kis üzletben árusítja. Egyik nap az üzletvezető azt mondja önnek, hogy egy másik mézszállítót is be fog vonni, hogy legyen választási lehetőség. Gyorsan át kell gondolnia a lehetőségeket, és bebizonyítani, hogy miért nem kellene ezt tennie, miért önnek kellene az egyetlen beszállítónak maradnod. De adunk ötletet arra is, ha be szeretne jutni egy kis üzletbe.

Mit mondjon, ha konkurenciát kap:

• A vásárló zavarodottsága. „Ha két termék van, a vásárló azon elmélkedik, hogy melyiket kellene választania. Mivel egyiket sem tudja megkóstolni, nem tudja megítélni az ízeket. Lehet, hogy az ár alapján dönt, de ebben valószínűleg nincs olyan nagy különbség. Emellett az eltérő árak csak összezavarják a vásárlót. Azon tűnődik, hogy az egyik méz miért kerül 50 centtel kevesebbe? Tehát egyszerűsítsük a dolgokat, és minimalizáljuk a vásárló zavarát.”

• Kisebb polchely. „2,4 m helyett 1,2 m polcszélességet használsz. Be lehet hozni más terméket, mint a juharszirup vagy a vörös áfonyás-csokoládés szeletek, és nagyobb forgalmat elérni.

Néhány vásárló mézet akar. Más vásárlók juharszirupot akarnak. Miért ne lenne hely mind a két termék számára?

A kiskereskedelem alapszabálya a hely megfelelő kihasználása. Emellett a választás akkor működik, ha igazi választékot tudunk nyújtani. A legtöbb vásárló számára a termelői méz üvegekben gyakorlatilag ugyanolyannak tűnik.”

Fotó: Kaposvári Egyetem

• A termék kifogy. „Ha azért hozol be új szállítót, mert tavaly egy pár hónapig nem volt a termékből, megígérem, hogy ez soha többet nem fog előfordulni. Megtettem a megfelelő lépéseket a folyamatos ellátás érdekében. Megnöveltem a kaptárok számát. Csökkentettem az ügyfeleim számát, hogy jobban tudjak koncentrálni. Vásároltam egy tárolótartályt, hogy legyen tartalék készlet. Végül pedig, te vagy az első számú ügyfelem, és sohasem foglak cserbenhagyni. Úgyhogy ne aggódj. Többet sosem fogsz kifogyni a mézből.”

• Egyéb méztermék. „Ha a másik beszállító olyan terméket ígér, ami nekem nincs – például lépes mézet –, tájékoztass erről, és mindent megteszek, hogy biztosítsam ezt a mézterméket is.

Tudod, mi (méhészek) mind barátok vagyunk. És mindig szoktunk termékeket cserélni. De őszintén, ezekből a méztermékekből kevesebbet lehet eladni. A folyékony méz az, amit a vásárlók akarnak.”

• Extra marketing ajánlat. „Ha beleegyezel abba, hogy nem vonsz be másik szállítót, extra szolgáltatást fogok garantálni. Egyszer egy hónapban, az általad kijelölt napon, bejövök egy-két órára és egy kis mézkóstolót és tájékoztatást fogok tartani. Beszélni fogok a méz egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Lehetőséget fogok adni az embereknek arra, hogy több üvegemből is mézet kóstoljanak. Válaszolni fogok a kérdésekre, mivel tudom, hogy a méhek fontos témának számítanak manapság. Megteszem ezt neked, mivel szeretném, ha én maradnék az egyetlen mézbeszállítód.”

Fotó: AM/Pelsőczy Csaba

Megkeres egy üzletvezetőt, hogy árulja a mézét. Ő odaviszi egy polchoz, és azt mondja, hogy már árul mézet. „Miért akarnék egy másik fajtát?” – kérdezi.

• Választék. „Ha kétféle mézed van, akkor választási lehetőséget kínálsz. A változatosság az élet sója. Ráadásul, ha több terméket kínálsz, az azt mutatja, hogy haladsz a korral, mivel manapság mindenki a választás lehetőségét akarja. Például, látom, hogy a beszállítód műanyag flakonokat használ. Én a mézet üvegben szállítom. Ez egy sokkal hagyományosabb termék. Néhány vásárlód, aki nem szereti a mézet műanyag flakonokban, biztosan nagyon örülne, ha üveges mézet vehetne. Ami a lényeg, a mézeladásod megnőne, és ez jó üzlet.”

• Igény a különleges mézre. „A vásárló tudja, hogy a mézek különböznek, attól függően, hogy hol tartották a méheket, és mikor pergették a mézet, így nagyobb választási lehetőséget kell nekik adni.

Sok vásárló kipróbálna egyet, majd egy másikat, vagy akár mindegyikből venne, és eldöntené, hogy melyiket szereti jobban. A választás biztosítása megéde­síti a terméket. Talán nem öt mézfajta, de kettő mindenképpen nagy különbséget jelentene. A változatosság biztosítása sokkal inkább tesz mézforgalmazóvá.”

• Nem fogy ki a termék. „Két beszállítóval sosem fogynál ki a készletből. Borzasztó azt mondani valakinek, aki bejön és mézet szeretne venni, hogy: »Sajnáljuk, de jelenleg nincs készleten. A beszállító azt mondta, hogy néhány héten belül lesz méz.« Egyetlen kereskedő sem szeret csalódást okozni a vásárlóknak, és két beszállítóval nem is fogsz. Nehéz idők járnak a méhészekre. A varroa atkával, a légcsőatkával, a nyúlós költésrothadással és a kaptárelhagyással küzdve, nehéz a méhcsaládokat életben tartani. Ha még nem történt meg, akkor a jövőben biztosan lesz olyan, hogy a beszállítód nem tud mézet adni.

Pár hónappal ezelőtt jártam itt és nem volt a félkilós üvegből a polcon, ami a legnépszerűbb termék. Miért ne biztosítanád be magad a folyamatos ellátással? Ha az egyik beszállító nem tud mézet szállítani, a másik majd tud.”

• Termékválaszték. „Látom, hogy a beszállítód nem kínál krémmézet. A krémméz kristályosodott állagú méz, mely selymes, krémes, amit egy különleges eljárással lehet elérni. Néhány vásárló az ilyet jobban kedveli a folyékony méznél az íz és a könnyebb kenhetőség miatt is. Én rendszeresen kínálok ilyen terméket. Észszerű többféle méztípust forgalmazni, mivel ez szélesebb választékot nyújt.”

• Extra szolgáltatás. „Ha behozod az én termékemet is, megígérem, hogy bármely hónapban bejövök, és kicserélem a kristályosodó mézet teljesen folyékony mézre. Mivel a méz kristályosodása természetes folyamat, rövid időn belül már láthatók a kis szemcsék, amelyek gyorsan nagy csomókká állnak össze. Nézd meg a polcon levő termékeket. Sokban vannak nagyobb csomók. Sok vásárló, lényegében a többség, teljesen folyékony mézet szeretne. A folyamatos ellen­őrzéssel biztosítani fogom, hogy az én folyékony mézemben sose alakuljanak ki nagy csomók.”

(Howard Scott ABJ-ben megjelent írását Hajtós Helén fordította)

Forrás: 
Méhészet

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A koronavírus átalakította a vásárlási szokásokat is, egyre tudatosabbak a vásárlók

Kevesebb időt töltenek az élelmiszerboltokban a vásárlók, és céltudatosabban vásárolnak. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) körképe azt mutatja, hogy ugyan valamelyest visszaalakultak a járvány megjelenése előtt megszokott vásárlási szokások, de bizonyos változások megmaradtak.

Újabb három sajátmárkás COOP-termék a legjobbak között

Idén újabb három termékkörben is Érték és Minőség Nagydíj védjegyhasználattal és kitüntető címmel ismerték el a COOP sajátmárkás termékeit. Az ezúttal harmadik alkalommal kiosztott elismeréseket a COOP Jót jó áron téliszalámi és paprikás téliszalámi, a bolognai mártás alappor és a Jó nekem natúr desszertrúd termékei kapták meg.

Méhészet - Ha jön a medve…

A nagyragadozók állományai változó mértékben ugyan, de növekvő tendenciát mutatnak Európa-szerte. A medvék védettek, de jelenlétük valós problémákat okozhat egy-egy érdekcsoport, így például a méhészek számára. A kártételek megelőzése együttműködést kíván a gazdálkodók és a természetvédelmi szakemberek között.

Teljes kiőrlésű „kenyerek” rangadója a Nébih terméktesztjén

A Szupermenta program legújabb tesztje 16 teljes kiőrlésű búzaliszt és 2 Graham-liszt felhasználásával készült péktermék – köztük toast, vekni és cipó – komplex vizsgálatával zajlott. Egy minőségi és számos jelölési hiba miatt 11 termék esetében indítottak hatósági eljárást a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.

A PENNY kész bővíteni a hazai beszállítói körét

A PENNY kiskereskedelmi áruházlánc nyitott arra, hogy 223 magyarországi üzletében növelje a hazai élelmiszerek arányát. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a PENNY Market Kft. vezetőivel egyebek között erről is egyeztetett.

A második koronavírus-segélyért folyamodhatnak az amerikai farmerek

Az USA agrárminisztériuma bejelentette második segélycsomagját a Covid-19 járvány miatt kieső bevételek, illetve megnövekedett marketingköltségek kompenzálására. Összesen 14 milliárd dollárt osztanak szét a farmerek közt, a korábbinál szélesebb körben.

Vigyázzunk magunkra a második hullámban: egy gyógyhatású mézes keverék és néhány jótanács

Előzze meg a betegséget! Ha immunrendszerünk rendben van, nem sok betegség tud leverni bennünket a lábunkról. Ősszel iskolakezdéskor, vagy a télvégén jelentkező megfázásos időszak próbára teszi az immunrendszerünket. A jelenlegi helyzetben különösen fontos, hogy ügyeljünk magunkra és másokra.

Csaknem 13 tonna húskészítményt vont ki a forgalomból a Nébih

Egy Csongrád-Csanád megyei húsüzemben tartottak élelmiszerhigiéniai és nyomonkövetési ellenőrzést 2020 szeptemberében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei. A létesítményben 12,6 tonnányi termék nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, ezért a hatóság kivonta azokat a forgalomból, valamint azonnali hatállyal felfüggesztette az egység tevékenységét.

Légkondicionált méhkas és precíziós öntözés a forróság ellen

A globális felmelegedés néhány észak-afrikai ország mezőgazdaságára komoly nyomást gyakorol. Negatív hatásainak ellensúlyozása érdekében Tunéziában a startupok a méhek megmentését és a vízmegtakarítást tűzték ki célul.

Elég egy kis lóbab, vagy annál azért több kell?

Pozitív-e a vadméhek szempontjából egy lóbabbal bevetett szántóföldi tábla? Német kutatók jártak utána a kérdésnek, és arra jutottak, hogy a poszméhek sokat profitáltak belőle, a többi vadméhfajnak viszont muszáj, hogy legyen a környéken valamennyi félig-meddig természetes élőhely is.