Back to top

Miért éri meg kis üzletben árusítani a mézet? Kizárólagosság, vagy sem

A mézet egy kis üzletben árusítja. Egyik nap az üzletvezető azt mondja önnek, hogy egy másik mézszállítót is be fog vonni, hogy legyen választási lehetőség. Gyorsan át kell gondolnia a lehetőségeket, és bebizonyítani, hogy miért nem kellene ezt tennie, miért önnek kellene az egyetlen beszállítónak maradnod. De adunk ötletet arra is, ha be szeretne jutni egy kis üzletbe.

Mit mondjon, ha konkurenciát kap:

• A vásárló zavarodottsága. „Ha két termék van, a vásárló azon elmélkedik, hogy melyiket kellene választania. Mivel egyiket sem tudja megkóstolni, nem tudja megítélni az ízeket. Lehet, hogy az ár alapján dönt, de ebben valószínűleg nincs olyan nagy különbség. Emellett az eltérő árak csak összezavarják a vásárlót. Azon tűnődik, hogy az egyik méz miért kerül 50 centtel kevesebbe? Tehát egyszerűsítsük a dolgokat, és minimalizáljuk a vásárló zavarát.”

• Kisebb polchely. „2,4 m helyett 1,2 m polcszélességet használsz. Be lehet hozni más terméket, mint a juharszirup vagy a vörös áfonyás-csokoládés szeletek, és nagyobb forgalmat elérni.

Néhány vásárló mézet akar. Más vásárlók juharszirupot akarnak. Miért ne lenne hely mind a két termék számára?

A kiskereskedelem alapszabálya a hely megfelelő kihasználása. Emellett a választás akkor működik, ha igazi választékot tudunk nyújtani. A legtöbb vásárló számára a termelői méz üvegekben gyakorlatilag ugyanolyannak tűnik.”

Fotó: Kaposvári Egyetem

• A termék kifogy. „Ha azért hozol be új szállítót, mert tavaly egy pár hónapig nem volt a termékből, megígérem, hogy ez soha többet nem fog előfordulni. Megtettem a megfelelő lépéseket a folyamatos ellátás érdekében. Megnöveltem a kaptárok számát. Csökkentettem az ügyfeleim számát, hogy jobban tudjak koncentrálni. Vásároltam egy tárolótartályt, hogy legyen tartalék készlet. Végül pedig, te vagy az első számú ügyfelem, és sohasem foglak cserbenhagyni. Úgyhogy ne aggódj. Többet sosem fogsz kifogyni a mézből.”

• Egyéb méztermék. „Ha a másik beszállító olyan terméket ígér, ami nekem nincs – például lépes mézet –, tájékoztass erről, és mindent megteszek, hogy biztosítsam ezt a mézterméket is.

Tudod, mi (méhészek) mind barátok vagyunk. És mindig szoktunk termékeket cserélni. De őszintén, ezekből a méztermékekből kevesebbet lehet eladni. A folyékony méz az, amit a vásárlók akarnak.”

• Extra marketing ajánlat. „Ha beleegyezel abba, hogy nem vonsz be másik szállítót, extra szolgáltatást fogok garantálni. Egyszer egy hónapban, az általad kijelölt napon, bejövök egy-két órára és egy kis mézkóstolót és tájékoztatást fogok tartani. Beszélni fogok a méz egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Lehetőséget fogok adni az embereknek arra, hogy több üvegemből is mézet kóstoljanak. Válaszolni fogok a kérdésekre, mivel tudom, hogy a méhek fontos témának számítanak manapság. Megteszem ezt neked, mivel szeretném, ha én maradnék az egyetlen mézbeszállítód.”

Fotó: AM/Pelsőczy Csaba

Megkeres egy üzletvezetőt, hogy árulja a mézét. Ő odaviszi egy polchoz, és azt mondja, hogy már árul mézet. „Miért akarnék egy másik fajtát?” – kérdezi.

• Választék. „Ha kétféle mézed van, akkor választási lehetőséget kínálsz. A változatosság az élet sója. Ráadásul, ha több terméket kínálsz, az azt mutatja, hogy haladsz a korral, mivel manapság mindenki a választás lehetőségét akarja. Például, látom, hogy a beszállítód műanyag flakonokat használ. Én a mézet üvegben szállítom. Ez egy sokkal hagyományosabb termék. Néhány vásárlód, aki nem szereti a mézet műanyag flakonokban, biztosan nagyon örülne, ha üveges mézet vehetne. Ami a lényeg, a mézeladásod megnőne, és ez jó üzlet.”

• Igény a különleges mézre. „A vásárló tudja, hogy a mézek különböznek, attól függően, hogy hol tartották a méheket, és mikor pergették a mézet, így nagyobb választási lehetőséget kell nekik adni.

Sok vásárló kipróbálna egyet, majd egy másikat, vagy akár mindegyikből venne, és eldöntené, hogy melyiket szereti jobban. A választás biztosítása megéde­síti a terméket. Talán nem öt mézfajta, de kettő mindenképpen nagy különbséget jelentene. A változatosság biztosítása sokkal inkább tesz mézforgalmazóvá.”

• Nem fogy ki a termék. „Két beszállítóval sosem fogynál ki a készletből. Borzasztó azt mondani valakinek, aki bejön és mézet szeretne venni, hogy: »Sajnáljuk, de jelenleg nincs készleten. A beszállító azt mondta, hogy néhány héten belül lesz méz.« Egyetlen kereskedő sem szeret csalódást okozni a vásárlóknak, és két beszállítóval nem is fogsz. Nehéz idők járnak a méhészekre. A varroa atkával, a légcsőatkával, a nyúlós költésrothadással és a kaptárelhagyással küzdve, nehéz a méhcsaládokat életben tartani. Ha még nem történt meg, akkor a jövőben biztosan lesz olyan, hogy a beszállítód nem tud mézet adni.

Pár hónappal ezelőtt jártam itt és nem volt a félkilós üvegből a polcon, ami a legnépszerűbb termék. Miért ne biztosítanád be magad a folyamatos ellátással? Ha az egyik beszállító nem tud mézet szállítani, a másik majd tud.”

• Termékválaszték. „Látom, hogy a beszállítód nem kínál krémmézet. A krémméz kristályosodott állagú méz, mely selymes, krémes, amit egy különleges eljárással lehet elérni. Néhány vásárló az ilyet jobban kedveli a folyékony méznél az íz és a könnyebb kenhetőség miatt is. Én rendszeresen kínálok ilyen terméket. Észszerű többféle méztípust forgalmazni, mivel ez szélesebb választékot nyújt.”

• Extra szolgáltatás. „Ha behozod az én termékemet is, megígérem, hogy bármely hónapban bejövök, és kicserélem a kristályosodó mézet teljesen folyékony mézre. Mivel a méz kristályosodása természetes folyamat, rövid időn belül már láthatók a kis szemcsék, amelyek gyorsan nagy csomókká állnak össze. Nézd meg a polcon levő termékeket. Sokban vannak nagyobb csomók. Sok vásárló, lényegében a többség, teljesen folyékony mézet szeretne. A folyamatos ellen­őrzéssel biztosítani fogom, hogy az én folyékony mézemben sose alakuljanak ki nagy csomók.”

(Howard Scott ABJ-ben megjelent írását Hajtós Helén fordította)

Forrás: 
Méhészet

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Mitől lesz egy borászat sikeres turisztikai helyszín?

Mi a turisztikai sikerek titka egy borászat számára, és mi kell ahhoz, hogy ne csak saját szakterületén legyen elismert, de a turizmusban is népszerű úti céllá tudjon válni? Erre kereste a választ a Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából készült tanulmány, amely hazai és külföldi borászatok jó gyakorlatain keresztül mutatja be, hogyan váltak eredményessé.

Sikeres kampányok a pandémia idején: aranyat és ezüstöt is elhozott a Magyar Termék a 2020-as promócióversenyről

A Magyar Termék Nonprofit Kft. két 2020-as kampánya is díjat nyert „Az év legsikeresebb promóciója 2020" pályázaton.

Napraforgó tányérdeformációi és torzképződményei

Egyes évjáratokban visszatérő jelenség a napraforgótányér élettani eredetű deformációja, torzulása. A tányérvirágzat kaszat felőli oldalán megjelenő „tumorszerű” pikkelylevél-kinövések, a tányér hasadása, a hasadás közelében gyakran előforduló nyelvesvirág-tömörülés, stb.

COVID-19: eljött a 6 hozzávalóból készült receptek ideje

Leáldozott az ételbloggereknek? Ágazati szakértők szerint a nemzetközi baromfiiparnak a hús mellé egyszerű, könnyen és gyorsan elkészíthető recepteket is célszerű kínálniuk – adja hírül a wattagnet.com. A koronavírus járvány idején ugyanis a közösségi médiát elárasztották a 60 másodpercbe sűrített húsétel-receptek – ez pedig hosszú távra megváltoztatta a főzési szokásokat is.

Beperelték a legnagyobb mézimportőröket

Az amerikai méhészek utolsó reménye a most indított per, melyet kiszerelők, importörök és egy mézvizsgáló szervezet ellen kezdeményeztek.

Havonta átlagosan 3 ezer forintot költenek otthoni kávézásra a magyarok

Az otthoni kávézásra havonta átlagosan 3 ezer forintot költenek a magyarok a Costa Coffee és a GKI Digital közös, kávézási szokásokat felmérő kutatásában, amelyben 2700 embert kérdeztek meg, közülük több mint kétezren rendszeres kávéfogyasztók. A válaszadók 28 százaléka ennél is többet, 3-5 ezer forint költ kávézásra, míg 5 ezer forint feletti összeget csak minden tizedik válaszadó.

Koronavírus idején hogyan erősítsük immunrendszerünket?

Az immunrendszer a sejtek, folyamatok és vegyi anyagok összetett gyűjteményéből áll, amely folyamatosan védi a szervezetet a betolakodó kórokozókkal szemben, beleértve a vírusokat, toxinokat és baktériumokat.

Mit várnak a méhészek a repcétől?

Még korai jóslatokba bocsátkozni, de várhatóan a repce sem hoz megváltást a méhészeknek – az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke gyenge méztermésre számít.

Recept: gyógynövényes méz és üdítőital alap

Ha gyógynövényeket, fűszernövényeket frissen vagy szárítottan mézhez adunk, a méz magába szívja az adott növény hatóanyagait és aromáját. Amellett, hogy ízletes és különleges keverékhez jutunk, a méz gyógyhatása kiegészül az adott növény gyógyhatásával.

Megsemmisített repcetáblák Baranyában - meg kell előzni a tömeges méhpusztulást

Az előző héten több Baranya megyei virágzó vagy virágzás előtt álló repcetáblából mintát vettek a megyei kormányhivatal növényvédelmi szakemberei a méhészek jelzésinek következményeképpen. Az állami laborvizsgálatból kiderült, hogy a növényállományok kockázatot jelentettek a beporzókra, különös tekintettel a méhekre. Bross Pétert, az OMME elnökét kérdeztük az eset kapcsán.