Back to top

Miért éri meg kis üzletben árusítani a mézet? Kizárólagosság, vagy sem

A mézet egy kis üzletben árusítja. Egyik nap az üzletvezető azt mondja önnek, hogy egy másik mézszállítót is be fog vonni, hogy legyen választási lehetőség. Gyorsan át kell gondolnia a lehetőségeket, és bebizonyítani, hogy miért nem kellene ezt tennie, miért önnek kellene az egyetlen beszállítónak maradnod. De adunk ötletet arra is, ha be szeretne jutni egy kis üzletbe.

Mit mondjon, ha konkurenciát kap:

• A vásárló zavarodottsága. „Ha két termék van, a vásárló azon elmélkedik, hogy melyiket kellene választania. Mivel egyiket sem tudja megkóstolni, nem tudja megítélni az ízeket. Lehet, hogy az ár alapján dönt, de ebben valószínűleg nincs olyan nagy különbség. Emellett az eltérő árak csak összezavarják a vásárlót. Azon tűnődik, hogy az egyik méz miért kerül 50 centtel kevesebbe? Tehát egyszerűsítsük a dolgokat, és minimalizáljuk a vásárló zavarát.”

• Kisebb polchely. „2,4 m helyett 1,2 m polcszélességet használsz. Be lehet hozni más terméket, mint a juharszirup vagy a vörös áfonyás-csokoládés szeletek, és nagyobb forgalmat elérni.

Néhány vásárló mézet akar. Más vásárlók juharszirupot akarnak. Miért ne lenne hely mind a két termék számára?

A kiskereskedelem alapszabálya a hely megfelelő kihasználása. Emellett a választás akkor működik, ha igazi választékot tudunk nyújtani. A legtöbb vásárló számára a termelői méz üvegekben gyakorlatilag ugyanolyannak tűnik.”

Fotó: Kaposvári Egyetem

• A termék kifogy. „Ha azért hozol be új szállítót, mert tavaly egy pár hónapig nem volt a termékből, megígérem, hogy ez soha többet nem fog előfordulni. Megtettem a megfelelő lépéseket a folyamatos ellátás érdekében. Megnöveltem a kaptárok számát. Csökkentettem az ügyfeleim számát, hogy jobban tudjak koncentrálni. Vásároltam egy tárolótartályt, hogy legyen tartalék készlet. Végül pedig, te vagy az első számú ügyfelem, és sohasem foglak cserbenhagyni. Úgyhogy ne aggódj. Többet sosem fogsz kifogyni a mézből.”

• Egyéb méztermék. „Ha a másik beszállító olyan terméket ígér, ami nekem nincs – például lépes mézet –, tájékoztass erről, és mindent megteszek, hogy biztosítsam ezt a mézterméket is.

Tudod, mi (méhészek) mind barátok vagyunk. És mindig szoktunk termékeket cserélni. De őszintén, ezekből a méztermékekből kevesebbet lehet eladni. A folyékony méz az, amit a vásárlók akarnak.”

• Extra marketing ajánlat. „Ha beleegyezel abba, hogy nem vonsz be másik szállítót, extra szolgáltatást fogok garantálni. Egyszer egy hónapban, az általad kijelölt napon, bejövök egy-két órára és egy kis mézkóstolót és tájékoztatást fogok tartani. Beszélni fogok a méz egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Lehetőséget fogok adni az embereknek arra, hogy több üvegemből is mézet kóstoljanak. Válaszolni fogok a kérdésekre, mivel tudom, hogy a méhek fontos témának számítanak manapság. Megteszem ezt neked, mivel szeretném, ha én maradnék az egyetlen mézbeszállítód.”

Fotó: AM/Pelsőczy Csaba

Megkeres egy üzletvezetőt, hogy árulja a mézét. Ő odaviszi egy polchoz, és azt mondja, hogy már árul mézet. „Miért akarnék egy másik fajtát?” – kérdezi.

• Választék. „Ha kétféle mézed van, akkor választási lehetőséget kínálsz. A változatosság az élet sója. Ráadásul, ha több terméket kínálsz, az azt mutatja, hogy haladsz a korral, mivel manapság mindenki a választás lehetőségét akarja. Például, látom, hogy a beszállítód műanyag flakonokat használ. Én a mézet üvegben szállítom. Ez egy sokkal hagyományosabb termék. Néhány vásárlód, aki nem szereti a mézet műanyag flakonokban, biztosan nagyon örülne, ha üveges mézet vehetne. Ami a lényeg, a mézeladásod megnőne, és ez jó üzlet.”

• Igény a különleges mézre. „A vásárló tudja, hogy a mézek különböznek, attól függően, hogy hol tartották a méheket, és mikor pergették a mézet, így nagyobb választási lehetőséget kell nekik adni.

Sok vásárló kipróbálna egyet, majd egy másikat, vagy akár mindegyikből venne, és eldöntené, hogy melyiket szereti jobban. A választás biztosítása megéde­síti a terméket. Talán nem öt mézfajta, de kettő mindenképpen nagy különbséget jelentene. A változatosság biztosítása sokkal inkább tesz mézforgalmazóvá.”

• Nem fogy ki a termék. „Két beszállítóval sosem fogynál ki a készletből. Borzasztó azt mondani valakinek, aki bejön és mézet szeretne venni, hogy: »Sajnáljuk, de jelenleg nincs készleten. A beszállító azt mondta, hogy néhány héten belül lesz méz.« Egyetlen kereskedő sem szeret csalódást okozni a vásárlóknak, és két beszállítóval nem is fogsz. Nehéz idők járnak a méhészekre. A varroa atkával, a légcsőatkával, a nyúlós költésrothadással és a kaptárelhagyással küzdve, nehéz a méhcsaládokat életben tartani. Ha még nem történt meg, akkor a jövőben biztosan lesz olyan, hogy a beszállítód nem tud mézet adni.

Pár hónappal ezelőtt jártam itt és nem volt a félkilós üvegből a polcon, ami a legnépszerűbb termék. Miért ne biztosítanád be magad a folyamatos ellátással? Ha az egyik beszállító nem tud mézet szállítani, a másik majd tud.”

• Termékválaszték. „Látom, hogy a beszállítód nem kínál krémmézet. A krémméz kristályosodott állagú méz, mely selymes, krémes, amit egy különleges eljárással lehet elérni. Néhány vásárló az ilyet jobban kedveli a folyékony méznél az íz és a könnyebb kenhetőség miatt is. Én rendszeresen kínálok ilyen terméket. Észszerű többféle méztípust forgalmazni, mivel ez szélesebb választékot nyújt.”

• Extra szolgáltatás. „Ha behozod az én termékemet is, megígérem, hogy bármely hónapban bejövök, és kicserélem a kristályosodó mézet teljesen folyékony mézre. Mivel a méz kristályosodása természetes folyamat, rövid időn belül már láthatók a kis szemcsék, amelyek gyorsan nagy csomókká állnak össze. Nézd meg a polcon levő termékeket. Sokban vannak nagyobb csomók. Sok vásárló, lényegében a többség, teljesen folyékony mézet szeretne. A folyamatos ellen­őrzéssel biztosítani fogom, hogy az én folyékony mézemben sose alakuljanak ki nagy csomók.”

(Howard Scott ABJ-ben megjelent írását Hajtós Helén fordította)

Forrás: 
Méhészet

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Fenntartható méhegészségügyi jó gyakorlat folytatása

Elkészült egy érdekes tanulmány az Európai Unió Horizon 2020 elnevezésű kutatás és fejlesztés programjából támogatva, mely a fenntartható méhegészségügyi jó gyakorlatról szól. 5 ország 6 egyeteme vett részt a munkában, melyet most közreadunk.

A Strabucks kínálata növényalapú termékekkel bővül

A kávélánc csapata elhatározta, hogy szembeszáll a lehetetlennel és egyre több terméket készít vegetáriánusok és vegánok számára. A vállalat növényalapú italokkal és ételekkel egészíti ki jelenlegi kínálatát, az eddig megszokott íz világgal új szendvicsek és kávék érkeznek üzleteikbe.

A méhészkedés nem más, mint csapatjáték

A szakmában elismert méhész, marketinges, megyei egyesületi vezető és boldog családanya. Simonné Venter Éva egy olyan sokoldalú személyiség, aki nem riad vissza a nehéz fizikai munkától sem, és büszkén mutatja a C és E kategóriára is alkalmas vezetői engedélyét. Derűs egyénisége és barátságos természete hozzájárul, hogy könnyen kapcsolatot teremtsen bármilyen korosztállyal.

Sorsfordító év lehet az idei a magyar vidék életében

Sorsfordító év lehet az idei a magyar vidék életében, és nemcsak a koronavírus okozta nehézségek miatt, hanem mert „a vírus megmutatta, hol a helyünk: sok magyar hazatért az anyaföldhöz fordulva” – hangzott el a IV. Földművesek Napja ünnepségén.

Megkezdődött a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került agárvállalkozások átmeneti támogatásainak kifizetése

A Magyar Államkincstár (Kincstár) a múlt héten megkezdte a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került agárvállalkozások átmeneti támogatásainak kifizetését. Első körben 3,12 milliárd Ft-ot utaltak ki összesen 13000 kertészeti tevékenységet végző, méhész gazdálkodó, valamint tejhasznú-tehéntartó számára.

Elindult a Wines of Hungary – Personally, a magyar bor hivatalos közösségi média oldala

Az Agrármarketing Centrum (AMC) szorosan együttműködve a Magyar Turisztikai Ügynökséggel (MTÜ) Wines of Hungary - Personally név alatt indította el bormarketing tevékenységét a közösségi média felületeken, melynek célja a magyar borok népszerűsítése az európai és a kontinensen túli piacokon.

Afrikai sertéspestis: Németország elveszítette „mentes” státuszát, sorra mondják le a húsimportot a vevők

Már régóta a levegőben volt, és a múlt héten meg is történt: a német–lengyel határnak ezúttal a német oldalán találtak egy vaddisznótetemet, és bebizonyosodott, hogy az állat afrikai sertéspestisben hullott el. A sertéságazatot érintő következmények fatálisak, napok óta ez a német agrármédia vezető híre, nem ok nélkül.

Méhészeti dendrológia 16. rész Záró gondolatok

Lászka István Attila tematikus írássorozatát azzal a céllal kezdte meg, hogy átfogó képet nyújtson a legfontosabb hordást biztosító hazai fa- és cserjefajokról, valamint az erdőgazdasági termesztésbe vont exóta fás növényekről, azok morfológiai, termőhelyi sajátosságaival, természetvédelmi és erdőgazdálkodási vonatkozásaikkal, ültetési/ápolási igényükkel - és természetesen méhészeti értékükkel.

Okostelefonos alkalmazással ösztönzik a mézfogyasztást

A Bábolnai Gazdanapok kiállítói között járva találkoztunk Az Elit Méhészeti Szövetkezet képviselőivel, akik az MNVH standjánál hívták fel a látogatók figyelmét egyebek közt egy iskolásoknak szóló, mézfogyasztást ösztönző, újszerű kezdeményezésükre.

Beindult a 33. Bábolnai Gazdanapok, ahol a gépek színre lépnek - Videók

Sokszínű programkínálattal indult idén is a Bábolnai Gazdanapok, ahol a gépeké a főszerep, de ezenkívül kukorica-fajtabemutatóval, erdei játszóházzal, interaktív talajszelvénnyel, traktor tesztvezetéssel, lovasbemutatóval, és még sok más érdekességgel várják az érdeklődőket. Az eseményekről érdekes videókat láthatnak a nézők a Magyar Mezőgazdaság folyamatosan frissülő Youtube csatornáján.