Back to top

Méhészjáték az oktatásban - interjú egy méhész tanárral

Hevesi Mihályról és az (osztrák) iskolákban zajló méhészet-oktatási módszeréről szaklapunk 2016. áprilisi-májusi számaiban olvashattunk. Az azóta eltelt időszakban több újdonságot, többek között olyan játékokat vezetett be a tanításába, melyeknek a méhészek is hasznát láthatják, akár a Mézes reggeli keretein belül, tanfolyamokon, vagy a gyerekeikkel, unokákkal való játék során.

A Méhészetben megjelent cikk hatással volt további munkájára, voltak megkeresések a leírtakkal kapcsolatban?

Határozottan igen a válaszom! Egyértelmű, hogy anno főleg az osztrák iskolákban szerzett tapasztalataimról tudtam beszámolni, ezért örültem nagyon annak, hogy a cikk megjelenése után magyar iskolák is felkértek. Illetve méhészek kértek tanácsot, hogy a Mézes reggeli során vagy táboroztatáskor milyen tevékenységet érdemes végezni a gyerekekkel. Olyan egyesületek és magániskolák voltak persze a megkeresők között, ahol már eleve benne van a tanrendben a méhészetoktatás és a méhek életének megismertetése. Remélem, hogy előbb-utóbb belekerül a nemzeti tantervbe is, és a közoktatásban is megvalósul a méhekkel kapcsolatos alaptudás átadása.

A méhek ugyanis a természet és a másik ember tiszteletére tanítanak. És nem utolsó sorban tudatossá tesznek, akár abban is, hogy inkább fogyasszunk egészséges mézet a finomított cukor helyett.
(Egy videót a gyerekekkel megfigyelhető méhészeti jelenségekről lásd itt: idekatt)

Méhészet oktatás gyerekeknek
Fotó: Hevesi Mihály

Tudott-e segíteni abban, hogy milyen formában, konkrétan milyen társasjátékok alkalmazásával léphetnek előrébb a munkában az aktív méhészek, az iskolák pedagógusai?

A játék fontos. Mivel gyerekekről van szó, sokszor kicsikről, lényeges, hogy a tanítás mellett, a változatosság jegyében játsszunk is. Sajnos nem találtam az oktatásban jól használható méhész társasjátékot. Ezért magam fotóztam, fejlesztettem, melyeket használok. Az egyik új társasjátékom, egy méhész kártyapakli, melynek neve: „Keresd az anyát!”. Ráadásul, ezzel 11-12 évestől 99 éves korig lehet játszani.

A kártyák tulajdonképpen a méhek legjellemzőbb tevékenységeit, tulajdonságait mutatják be.

Van kártya pl. az anyáról, a fiasítás fejlődési stádiumairól, rajzásról, méhbetegségekről.

Valójában nem más, mint egy erős bevezetés a méhészetbe, a méhek életébe. Persze az általános iskolásokból nem feltétlenül kell méhészt faragni, nem ez a cél.

Méhészpakli
Fotó: Hevesi Mihály
Tetszik a gyerekeknek a kártya?

A méhészpaklival a három év során többféle játékot kipróbáltunk. Az egyik jól bevált játékban anyát és bölcsőt kell keresni (gyűjteni), és a gyerekek a méhészet alapszókincsét gyakorolhatják. A hagyományos sorozatjel mellett a kártya „méhész” jelei épp erre a sajátos szókincsre utalnak, van nyílt fias, fedett fias, mézes és virágporos sorozatjelű kártya. Ezek ugye azok az alapinformációk, melyeket a méhész is figyel, amikor kaptárt bont.  Persze nem erőltetem, hogy a méhész színek alapján játszanak, csak elmondom, hogy melyik szín, mire utal. Ha akarják, hagyományos színek elnevezéseivel játszhatják, az is rajta van, és az is jó. A játék befejeztével többnyire nagyon kíváncsiak, hogy mi is történik a képen. Ilyenkor az „oktatás” máris folytatódhat, mert nyilvánvaló, hogy órákig lehet ezekről beszélni.

Akár a Mézes reggeli során alkalmazható játéka is van?

Igen, a kicsikkel (3-tól 10 éves korig) egy puzzle kalandjátékot játszunk, aminek az elnevezése „A kaptárban”. Ebben meg kell küzdeni a kaptárba beáramló kór- és károkozókkal (sőt, még a vegyszerekkel is!), és közben kirakni a 6 feladat egyikét. Ebben a játékban nem egymás ellen játszanak a gyerekek, hanem a károkozók ellen, és a siker közös.

Ha a felnőtt jól vezeti a játékot, a gyerekek nagyon tudják élvezni. És már óvodásként vagy kisiskolásként rengeteg dolgot megtanulnak a méhekről.

Otthon is érdemes játszani a családnak. Öröm mindenkinek, és sokkal jobb, hasznosabb foglalkozás, mint a képernyőnézés akár a TV, akár a számítógép előtt.

Azt gondolom, hogy sok méhészt érdekelnek ezek a remek játékok. Csak magának készített ezekből, vagy másnak is hozzáférhetőek?

Egyelőre saját példányaim vannak mindkét játékból. De mivel többen jelezték, hogy szívesen vásárolnának ezekből a játékokból, számtalanszor adtam már kölcsönbe, a méhészpakli már nyomdában van, és a puzzle játék is előkészítés alatt áll. De egyelőre a méhészpaklit lehet előrendelni (itt).

Művészet az oktatásban
Fotó: Hevesi Mihály
Térjünk vissza az oktatáshoz, említette már, hogy fontos lenne a közoktatásban is többet foglalkozni a méhekkel, kifejtené kicsit bővebben is?

Az biztos, hogy azok a gyerekek, akiknek eddig méhészetet oktattam, nem mennek el egy virágot látogató méhecske mellett úgy, hogy félnének tőle, vagy ne figyelnének fel rá. De a méhtermékeket, illetve pl. az akác és a repceméz közötti különbséget is ismerik. Vagyis nagyon tudatosak ezen méhtermékekkel kapcsolatban.

A másik ok, amiért fontos, hogy nagyon komoly válság van a méhészetben ma Magyarországon...

(Az interjú teljes egészét a Méhészet 2019/decemberi számában olvashatják el.)

Ajánljuk még: Igazságok és tévhitek a csípésekről

Forrás: 
Méhészet

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Állattitkok, emberkalandok

Szegeden egy szép, 45 hektáros tölgyerdő rejti Magyarország legnagyobb vadasparkját. A hely nevezetessége, hogy több kontinens ritka, jobbára veszélyeztetett állatfajait mutatja be természetes körülmények között. E fajok génmegőrzése, tenyésztése az intézmény fő feladata, de emellett fontos szerepet kap a természetvédelem, az oktatás, a kutatás és a szórakoztatás is.

Eljött a felelősségteljes kikapcsolódás ideje

Magyarország szinte teljes egészét lefedik a vendég-, kulcsos- és turistaházak nyújtotta szolgáltatások, így nem szükséges külföldre utazniuk vagy az ország forgalmas turistacélpontjait felkeresniük a kikapcsolódásra vágyóknak - jelentette ki Nagy István agrárminiszter pénteken a Baranya megyei Szaporcán.

A Csömödéri Állami Erdei Vasút júniusi menetrendje

A Csömödéri Állami Erdei Vasút júniusi menetrendje a járványügyi előírásokat betartva a következőképpen alakul.

Torma, a gyógyító zöldség

Tormabor és tormapor, koktél, krém, pép, főzelék. E növény sokkal kreatívabban is használható, mint gondolnánk. Néhány tormakészítmény egész évben megtalálható az üzletek polcain, na nem túl sokféle. Intenzív fogyasztása idényjellegű, Karácsony és Húsvét idejére korlátozódik. Pedig sok lehetőség van az ecetes tormán túl is...

Bor, rend, katonásan

A szőlő- és borágazatban korán megkongatták a vészharangot. A koronavírus okozta korlátozások, a vendéglátó egységek bezárása, az idegenforgalom drasztikus visszaesése, a turizmus megállása mind-mind a borfogyasztás ellen hatott.

Oktatási honlapot indított a Nébih

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elindította oktatási honlapját az Élelmiszerbiztonsági Világnap alkalmából. A nebihoktatas.hu egy olyan platform, ahol a hivatal összegyűjtötte élelmiszerbiztonsági és fenntartható élelmiszerfogyasztás témájú, sokszínű és az elmúlt években folyamatosan gyarapodó szemléletformálási eszköztárának valamennyi elemét.

Környezetvédelmi világnap a Budakeszi Vadasparkban

Játékos formában, interaktív foglalkozásokon mutatja be a Budakeszi Vadaspark gyerekeknek szóló programja a környezetvédelem fontosságát az óvodás korosztálynak. A Vadaspark a környezetvédelmi világnap kapcsán a környezettudatos nevelés jelentőségére kívánja ráirányítani a figyelmet.

A gyógynövények termesztése turisztikai célpont is

A gyógyturizmus hazánkban főként a gazdag termálvízkészletünket hasznosító fürdőkultúrára épül. Kialakulóban van ugyanakkor egy másik ága is, amely a gyógynövényekre alapoz. E fajok termesztése, feldolgozása kifejezetten látványos, így az könnyen összekapcsolható a turizmussal.

Gyuricza Csaba: rendkívül szétaprózódott a magyar agrár–felsőoktatás

A magyar agrár–felsőoktatás a képzési helyek, a képzések szintjei és a szakok számát illetően is rendkívül szétaprózódott – mondta Gyuricza Csaba, a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ főigazgatója szerdán az M1 aktuális csatornán.

Mezőgazdaságunk és Trianon

A történeti Magyarország 100 évvel ezelőtti felbomlása túlmutat a közismert számadatokon. A Kárpát-medence évszázadok során folyamatosan fejlődő, egyre összetettebb és hatékonyabban működő gazdasági és társadalomszerkezete széthullott, ami nemcsak mennyiségi, de minőségi veszteségként is nagyon súlyos terhet rótt a trianoni Magyarországra.