Back to top

Szép élet a juhé: a juh- és kecskehús nem csak finom, egészséges is

„A birka sokoldalú jószág, nem csak finom a húsa és egészséges a teje, de legelőink karbantartását is elvégzik”- magyarázta „A JUH Ász. Mindenünk a birka” szlogen alatt futó kampány megnyitóján Feldman Zsolt, mezőgazdaságért felelős államtitkár. A budaörsi Auchan áruházban tartott rendezvényen Liptai Zoltán mesterszakácsnak köszönhetően juh- és kecskehúsból készült ételeket is megkóstolhattunk.

Fotó: AMC

A 2020 húsvétjáig futó kampány a juh- és kecskehús fogyasztásának ösztönzését tűzte ki célul, amelyet 2019. december 11-én indított el az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség.

A szervezők elsődleges célja, hogy az egészséges táplálkozásba könnyedén beilleszthető juh- és kecskehús kedveltségét növeljék és a kampányidőszak végére fogyasztásuk emelkedjen.

Feldman Zsolt, Ondré Péter, Hajduk Péter és Yann Oudeard
Fotó: viniczai

Magyarországon a juh- és kecsketenyésztés évezredes múltra tekint vissza, ennek ellenére a lakosság juh- és kecskehús fogyasztása elenyésző, ezen húsfélék ismertsége is igen alacsony. Szakemberek szerint a török hódoltsághoz köthető a csökkenő fogyasztás, mivel a muszlimok csak ezt ehették, az őslakos magyaroknak maradt a sertés és a könnyen elrejthető baromfi. Néhány nemzedék kiesett, amit nem lehet pótolni.

Pedig a juh- és kecskehúsból készült ételek akár a diétázók étrendjébe is könnyedén beilleszthetőek, hiszen zsírtartalmuk alacsony, tápanyagtartalmuk viszont magas.

A mezőgazdaságért felelős államtitkár elmondta: a juh- és a kecskehús a tradicionális magyar konyha része, ráadásul olyan egészséges ételek készíthetőek belőle, amelyek megfelelnek a legújabb fogyasztói elvárásoknak is. „A magyar juh és kecske ágazat alapvetően exportorientált, hosszú évek óta bizonyítja, hogy jó minőségű és egészséges termékek előállítására képes, ezt mindenképp szeretnénk a magyar fogyasztókban is tudatosítani” – emelte ki.

A 2019. december és 2020. április között zajló kampány során országszerte 10 Auchan áruházban tartanak kóstoltatásokat, az Agrármarketing Centrum pedig számos rendezvényen és külföldi kiállításon – például a márciusi FOODEX Japan élelmiszeripari expón – népszerűsíti a juh- és kecskehúst. A Társaság ügyvezetője, Ondré Péter közölte: a fogyasztók juh- és kecskehússal kapcsolatos ismereteinek bővítésére szórólap is készül, amelyben receptekkel is igyekeznek ötleteket adni e vörös húsfélék minél változatosabb elkészítésére.

„A célunk az, hogy mire elérkezünk a húsvéti időszakhoz, a kampánnyal elérjük, hogy már a tudatos táplálkozás jegyében és a tévhitek terhei nélkül vághassunk bele a húsvéti bárányos étkek elkészítésébe” – tette hozzá Ondré Péter.

Fotó: AMC
Az EU egy főre jutó éves juhhús fogyasztása átlagosan évi 2,3 kilogramm fejenként, de a tagországok között nagy a szórás, a 10 dkg-os nagyságrendtől közel 13 kilogrammig lehet adatokat találni. A hazai fogyasztás azonban a becslések szerint mindössze 30-35 deka. Kecskehúsból pedig még ennél is kevesebb, gyakorlatilag nem áll rendelkezésre mérhető adat. A Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség ügyvezetője, Hajduk Péter szerint a Húsvétig tartó kampány célkitűzése, hogy a juh- és kecskehús fogyasztása növekedjen a jövőben.

„A bárányhústól sajnos nagyon sokan azért ódzkodnak, mert egyszer az életükben megkóstoltak egy rosszul elkészített birkapörköltet.

Mégis arra biztatnám őket is, hogy tegyenek újabb próbált, hiszen ma már valamennyi áruházláncban elérhető a friss vagy félkész, megfelelően előkészített, csomagolt juhhús, amelyet számtalan változatos formában készíthetnek el.” Hajduk Péter hozzátette: sok embernek van problémája a tehéntej emészthetőségével, nekik az ágazat másik zászlóshajója, a kecsketej ajánlható. Ennek összetétele ugyanis nagyban különbözik a tehéntejtől, gyakorlatilag az anyatejjel egyenértékű, így számukra sem okozhat problémát. Ma már a legtöbb áruházban árulnak kecsketejet is.

Liptai Zoltán és Feldman Zsolt
Fotó: viniczai
Az ország több pontján, összesen 10 Auchan áruházban ízlelhetik meg kóstoltatások alkalmával a vásárlók a juh- és kecske termékeket. A promócióval kapcsolatban Yann Oudeard, az Auchan Magyarország Kft. Termék univerzum vezetője arról beszélt: „örömmel csatlakoztunk a kampányhoz, hiszen széles húsválasztékunk célja is az, hogy lehetőséget biztosítsunk az egészséges és változatos táplálkozáshoz. A juhhús népszerűsítése érdekében a közelmúltban új termékekkel bővítettük a „Gazdától az asztalig” programunkat, melynek keretében közvetlen beszállítói kapcsolatban állunk magyar tenyésztőkkel, és szigorú előírásokkal garantáljuk a kiváló minőséget.”

Fotó: viniczai
A juhhús egészséges, alacsony koleszterin tartamú élelmiszer, az állat a legelés során csak természetes táplálékot, többek között számos gyógynövényt fogyaszt. A bárányhús gyorsítja a lép és vese működését és segíti a fogyókúrát. A hús zsírtartalma alacsony, magas telítetlen zsírsav-aránnyal (omega-3, konjugált linolsav-CLA). A kecskehús szintén jó választásnak számít élettani szempontból, hiszen tápértéke magas, ugyanakkor harmadannyi kalóriát tartalmaz, mint a marhahús, és negyedannyit, mint a csirke.

A juhtejből készült termékek ízletesek és egészségesek. Magas fehérje és zsírtartalmuk lehetővé teszi sokrétű felhasználásukat.

A kecske ágazat fő terméke a tej, a tejtermelés becsült mennyisége hazánkban mintegy 3-5 millió liter kecsketej évente, de ebből mindössze 0,6 millió liter tejet dolgoznak fel a tejüzemeink, hiszen nagy részüket a kecsketartók maguk értékesítik.

Forrás: 
AMC

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Az Öko (bio) tejtermelés feltételei

Ahhoz, hogy az elmúlt évek európai „élelmiszer botrányai” ne ismétlőd­jenek meg, nagyobb hangsúlyt kell fordítani a termelő állatok egészségének megőrzésére, továbbá a mezőgazdaságban alkalmazott nagy mennyiségű kémiai anyagok felhasználásának vissza­szorítására. Egyebek mellett ezen okok vezettek oda, hogy ismét előtérbe került az évezredek óta folytatott tradicionális (öko)gazdálkodás szükségessége.

A mudi története és használata

Terelő pásztorkutya fajtáink közül talán a mudi kialakulásának története ismert a legkevésbé. Egykor szinte csak fekete színben előforduló, hegyesfülű, villámlábú és pengeagyú terelőkutya-fajtánk hosszú időn át méltatlanul mellőzött, szinte jelentéktelen vidéki kutyaként volt ismert.

Júliusban is emelkedtek a világpiaci élelmiszerárak

Júliusban már a második egymást követő hónapban emelkedtek a világpiaci élelmiszerárak, főleg a növényi olaj- és zsírfélék, valamint a tejtermékek drágultak.

Szerencsés, aki le tudta aratni a gabonát

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) adatai alapján az őszi búza aratása 97 százalékos készültségen áll, a közel 900 ezer hektár vetésterületből mintegy 2000 hektáron áll még a gabona. A búza országos termésátlaga hektáronként 5,28 tonna, a termés 60-70 százaléka takarmánybúza.

A paradicsom íze

Többen úgy vélik, hogy a kertjükben termett paradicsom sokkal jobb, kellemesebb ízű, mint a kereskedelmi forgalomban kapható. Ennek hallatán leginkább az a válasz, hogy mindenkinek más ízlik, ezért nem lehet egységes véleményt alkotni a paradicsom ízéről sem.

Bővült a magyar agrároktatás Erdélyben

Az erdélyi magyar agrároktatás iránti érdeklődés is megnőtt, mi több, a 2020-2021-es tanévben új szak indul.

Pizza, hamburger - házhoz rendelve tesztelt a Nébih

Öt termékkategóriában összesen 26 készételt rendelt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) termékteszt programja. Pizzák, tészták, frissensültek, hamburgerek és a távol-keleti konyha levesei kerültek a Szupermenta virtuális kosarába.

Varsó turisztikai atombombát robbantott

A kelet-közép-európai országok fővárosai irigyelhetik Varsót, amely augusztusban új turisztikai látványosságot kapott, ami ráadásul egy fillérjébe sem került a lengyel főváros önkormányzatának.

Az ellés öröme és bánata - kecsketartás

Városiként költöztünk pár éve faluba, az első pillanattól kezdve az önellátás szándékával, állatokat tartva, növényeket nevelve. A Kistermelők Lapja júniusi számában kecsketartókká válásunk históriájáról meséltem, és az igyekezetünkről, hogy gidákkal gyarapodjon az állományunk. Több hónapnyi kudarc után, egy új baktól, Mihálytól vártuk a sikert…

Újabb találmány COVID-járvány idején, a kenyérautomata

A biztonságos vásárlás jegyében kenyérautomatákat állított fel egy lengyel pékség.