Back to top

Öt évre kellene kiszámítható szerződéseket kötni – Tejpiaci körkép

Jelenleg nyugodtak a körülmények a hazai tejpiacon, de nem volt ez elmondható négy, vagy akár öt évvel ezelőtt. Mindez annak köszönhető, hogy kevesebb az olyan kirívó piaci jelenség, ami évekkel ezelőtt minden napos volt. De már látszódnak olyan jelek is, melyek aggodalomra adnak okot. Nem a keresleti oldalról vannak félelmek, mert azt látni, hogy kínálat – kereslet egyensúlyban van.

Stabilak az árak, de a költségek, vagyis a termeléshez és feldolgozáshoz kapcsolódó bér-, energia jellegű kiadások mind jobban befolyásolják a hosszú távú eredményességet. Magasabb piaci árakat kellene beépíteni, de a fogyasztó ezt nem biztos, hogy tolerálja.

Lukács László, a termelőket tömörítő MTT Tej ügyvezető igazgatója szerint, ha majd ha nem lehet ráterhelni a vásárlókra ezeket a költségeket, akkor költségvetési támogatásra lenne szükség. Nem forint jellegű költségekre gondol elsősorban.

– Most egy szerencsés gazdaság környezetben vagyunk: növekszik a vásárlóerő, magasabbak a fizetések, s ezek ellensúlyozzák a termelési kiadásokat. Változott a kínálat, szélesebb a paletta, a hazai tejüzemek is próbálják felvenni a versenyt, de a másik oldalról ezt a sokszínűséget import alapanyagokból oldjuk meg, ezért

a magyar feldolgozóiparra ráférne egy alapos megújulás, hogy olyan termékeket tegyen a polcra, mint amilyeneket a konkurencia kínál

– fogalmazott az ügyvezető igazgató. A szövetség tagjai között a kisebb termelők is megtalálhatók, akik az egyediségükkel jól kiegészítik a választékot, de éppen a méretükből adódóan vannak nehéz piaci helyzetben: az áralku és a pozíciójuk sokkal kisebb, ezért nehezen érvényesíthetők a feltételeik. Lukács László szerint továbbra is a fogyasztó diktálja a tempót azzal, hogy amíg nem a hazait, hanem az importot választja, számukra nehezebb eladni a hazai gyártásút még akkor is, ha abban van egy minőségi javulás.

– A magyarországi tejfogyasztás alapja a folyadék tej, s amíg nem lesz igény jó minőségű hazai sajtokra, s nem azokat keresik, akkor ezzel a gondolkodással az ágazat nehezebben tart lépést. A tejtermék árérzékeny, tehát akciós termékként kezelik és kicsit indokolatlan, hogy vevőcsalogatóként használják az áruházláncok és nincs olyan hét, hogy valami ne lenne akcióban – tette hozzá. A hazai feldolgozók kezdenek lépést tartani a különböző elvárásokkal, például a laktózmentes termékek előállítása már beépült a technológiába. A következő hónapokon sok múlik, mivel sok szerződés lejár az év végén és kezdődnek a tárgyalások.

A termelők átlagosan öt évre szeretnének kiszámítható szerződéseket kötni. A most éppen nyugodt tejpiac ad mindehhez stabil környezetet az ártárgyalások során. – Csak akkor van nyertes, ha mindkét fél nyertes, érdemes olyan szerződést kötni, melyet mindkét fél képes teljesíteni

– mondta végül az MTT Tej ügyvezetője.

Külföldi igények

– A hazai környezetben stabil a tejár, a szabadpiacon is 32-36 eurocentes felvásárlási árak vannak, ami az ősz folyamán tovább is emelkedhet. Amire érdemes odafigyelni, hogy bár évek óta stabilak a tejárak – 90 és 110 forint köré tehető –, de az előállítási költségek – munkaerő, energia – nagymértékben emelkednek – nyilatkozta a szakember, majd hozzátette: érdekes átrendeződés figyelhető meg világszerte. Az elmúlt öt évben nem épült ötezer tehénnél kisebb telep és két-három család kezében kezdett el koncentrálódni a tejtermelés, ezért a kistermelők hagyják abba az előbb említett okok miatt a termelést. Mint mindennek, ennek is van egy másik oldala: 2030-ig nagy mennyi­ségű tej- és tejtermék igény jelentkezik és a kialakult időjárási körülmények miatt két-három olyan rész van a világon – ide tartozik Közép-Európa, vagy Brazília, USA – ahol a modern technológiák révén további lehetőségek vannak a termelés fokozására. Ez az indok az, ami miatt nem szabadna felhagyni a kisebbeknek a tejtermeléssel. Ázsia egyes részein az életszínvonal emelkedett, a középréteg erősödött és növekszik a jó minőségű tejtermékek iránti kereslet.

Statisztika van arról, hogy 2030-ra kilenc milliárd ember él majd a Földön, és a kereslet ott lesz nagy, ahol a legrosszabbak a környezeti tényezők, tehát Ázsia, Kína Szaúd-Arábia.

Ame­ri­kában és Európában az egy főre jutó tejtermékfogyasztás közel 260 kilogramm, viszont Brazíliában 175, Afrikában 48 kg, és ezeken a helyeken várható az egy főre jutó fogyasztás emelkedése.

Szigorúbb követelmények

Kampányt indít a Tej Terméktanács a magyar tej népszerűsítésére. A tejtermékek köztudottan kiváló minőségűek, a terméktanács számításai alapján mégis évente mintegy 12 000 kamionnyit importál Magyarország. Ennyi kamionnal akár a Balatont is körbe lehetne keríteni, miközben az általuk termelt szén-dioxid fölöslegesen károsítja a környezetet. A Tejszív emblémával ellátott tejtermékek minden esetben teljesítik a Magyar Élelmiszerkönyvben foglalt szigorú kritériumokat, sőt akár még meg is haladják. A magyar gazdák és a friss tej feldolgozásával foglalkozó szakemberek szívvel-lélekkel munkálkodnak azon, hogy az általuk előállított tejtermékek a legmagasabb minőségi elvárásoknak is megfeleljenek, biztonsággal fogyaszthatók, ízletesek legyenek és a kíméletes technológiáknak köszönhetően megőrizzék értékes összetevőiket.

Mivel a magyar élelmiszerbiztonságot garantáló szabályozások a kontinens egyik legszigorúbb rendelkezéseit írják elő, hazánkban ezeket a termékeket is sokkal szigorúbban ellenőrzik, mint az unió más tagországaiban.

Azzal pedig, hogy magyar tejet és tejterméket választunk, nemcsak kiváló minőségű terméket vihetünk haza, de az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért is sokat tehetünk.

Forrás: 
Kistermelők Lapja
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kistermelők Lapja 2019/12 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Megugrott a cukor ára

A fehér cukor ára a tőzsdén három év legmagasabb szintjére emelkedett, utoljára 2017. júliusában voltak ilyen magasak. A londoni tőzsdén az árfolyamok meghaladták a 400 USD/tonna összeget. New Yorkban is ugyanolyan gyors az emelkedés, mint Európában.

A McDonald's nem kis tételben vásárol magyar alapanyagokat

A KPMG hatástanulmánya szerint a magyarországi McDonald's teljes GDP-hatása 2014 és 2018 között elérte a 153,4 milliárd forintot. Különböző adók és járulékok formájában 2009 és 2018 között a vállalat és franchise partnerei 82,6 milliárd forintot fizettek be a magyar államháztartásba, miközben több mint 27 milliárd forint értékben végeztek beruházásokat - közölte az étteremlánc az MTI-vel.

Nagy, téli Nébih ellenőrzés: jól vizsgáztak az ünnepi vásárok

A téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés – a korábbi évekhez hasonlóan –decemberben zajlott az ország teljes területén. A kormányhivatalok és a Nébih szakemberei csaknem 2.600 létesítményt és több mint 13.800 élelmiszert vizsgáltak.

Idén is félmillió gyermek jut friss zöldséghez, gyümölcshöz és tejtermékhez az iskolaprogramokban

Több százezer gyermek jut friss zöldséghez, gyümölcshöz, valamint tejtermékhez az iskolatej-, valamint az iskolagyümölcs- és iskolazöldség programokon keresztül, amelyre a kormány ebben a tanévben összesen 7,81 milliárd forintot fordít. Az iskolagyümölcs- és iskolazöldség programban 2309 általános iskola 536 ezer tanulója, az iskolatej programban pedig 2678 iskola 435 ezer diákja vesz részt.

Kecskesajt sült dióval, áfonyával

Tusz Emese élete alapjaiban megváltozott, amikor otthagyta tanári állását, és kecskesajtkészítéssel kezdett foglalkozni. Azt mondja, nem bánta meg a döntést, imádja a szabadságot és a kreativitást, amit az új munkája nyújt.

Már dolgoznak a "vegán csirkén"

Az Egyesült Királyság legnagyobb pékséglánca már dolgozik egy csirkehúst helyettesíteni kívánó vegán terméken. A vásárlók imádták a növényi "kolbásszal" töltött péksüteményüket, ezért tovább bővítik az izgalmas ízvilágú vegán menüt.

KSH: a sertés- és a gyümölcsárak felpörgették a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedését

Tavaly novemberben elsősorban a gyümölcsök és a sertés felvásárlási árának jelentős emelkedése miatt az októberi 2,3 százalékosról 5,2 százalékosra ugrott a mezőgazdasági termelői árak éves növekedése - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataiból.

A Nestlé csaknem 2 milliárd svájci frankot ruház be a csomagolási megoldások fejlesztésébe

Csaknem 2 milliárd svájci frankot ruház be a Nestlé, hogy áttérjen az újonnan gyártott műanyagokról az élelmiszeripari minőségű újrahasznosított műanyagok használatára és felgyorsítsa az innovatív fenntartható csomagolási megoldások fejlesztését - közölte a svájci élelmiszeripari vállalat csütörtökön.

Ismét útnak indította iskolai edukációs roadshowját a Tej Terméktanács

„Van itthon tej” elnevezéssel ismét útnak indította iskolai edukációs kampányát a Tej Terméktanács, amelynek célja a tejfogyasztás népszerűsítése, valamint a tej pozitív élettani hatásainak bemutatása a gyermekek számára.

Jobb árakért tüntettek az ír gazdák

Magasabb húsmarha-átvételi árak nélkül nem lehet fenntartani a vidéki életet Írországban – állítják a termelők, akik csütörtökön lezárták Dublin legfontosabb útjait.