Stabilak az árak, de a költségek, vagyis a termeléshez és feldolgozáshoz kapcsolódó bér-, energia jellegű kiadások mind jobban befolyásolják a hosszú távú eredményességet. Magasabb piaci árakat kellene beépíteni, de a fogyasztó ezt nem biztos, hogy tolerálja.
Lukács László, a termelőket tömörítő MTT Tej ügyvezető igazgatója szerint, ha majd ha nem lehet ráterhelni a vásárlókra ezeket a költségeket, akkor költségvetési támogatásra lenne szükség. Nem forint jellegű költségekre gondol elsősorban.
– Most egy szerencsés gazdaság környezetben vagyunk: növekszik a vásárlóerő, magasabbak a fizetések, s ezek ellensúlyozzák a termelési kiadásokat. Változott a kínálat, szélesebb a paletta, a hazai tejüzemek is próbálják felvenni a versenyt, de a másik oldalról ezt a sokszínűséget import alapanyagokból oldjuk meg, ezért
– fogalmazott az ügyvezető igazgató. A szövetség tagjai között a kisebb termelők is megtalálhatók, akik az egyediségükkel jól kiegészítik a választékot, de éppen a méretükből adódóan vannak nehéz piaci helyzetben: az áralku és a pozíciójuk sokkal kisebb, ezért nehezen érvényesíthetők a feltételeik. Lukács László szerint továbbra is a fogyasztó diktálja a tempót azzal, hogy amíg nem a hazait, hanem az importot választja, számukra nehezebb eladni a hazai gyártásút még akkor is, ha abban van egy minőségi javulás.
– A magyarországi tejfogyasztás alapja a folyadék tej, s amíg nem lesz igény jó minőségű hazai sajtokra, s nem azokat keresik, akkor ezzel a gondolkodással az ágazat nehezebben tart lépést. A tejtermék árérzékeny, tehát akciós termékként kezelik és kicsit indokolatlan, hogy vevőcsalogatóként használják az áruházláncok és nincs olyan hét, hogy valami ne lenne akcióban – tette hozzá. A hazai feldolgozók kezdenek lépést tartani a különböző elvárásokkal, például a laktózmentes termékek előállítása már beépült a technológiába. A következő hónapokon sok múlik, mivel sok szerződés lejár az év végén és kezdődnek a tárgyalások.
– mondta végül az MTT Tej ügyvezetője.
Külföldi igények
– A hazai környezetben stabil a tejár, a szabadpiacon is 32-36 eurocentes felvásárlási árak vannak, ami az ősz folyamán tovább is emelkedhet. Amire érdemes odafigyelni, hogy bár évek óta stabilak a tejárak – 90 és 110 forint köré tehető –, de az előállítási költségek – munkaerő, energia – nagymértékben emelkednek – nyilatkozta a szakember, majd hozzátette: érdekes átrendeződés figyelhető meg világszerte. Az elmúlt öt évben nem épült ötezer tehénnél kisebb telep és két-három család kezében kezdett el koncentrálódni a tejtermelés, ezért a kistermelők hagyják abba az előbb említett okok miatt a termelést. Mint mindennek, ennek is van egy másik oldala: 2030-ig nagy mennyiségű tej- és tejtermék igény jelentkezik és a kialakult időjárási körülmények miatt két-három olyan rész van a világon – ide tartozik Közép-Európa, vagy Brazília, USA – ahol a modern technológiák révén további lehetőségek vannak a termelés fokozására. Ez az indok az, ami miatt nem szabadna felhagyni a kisebbeknek a tejtermeléssel. Ázsia egyes részein az életszínvonal emelkedett, a középréteg erősödött és növekszik a jó minőségű tejtermékek iránti kereslet.
Amerikában és Európában az egy főre jutó tejtermékfogyasztás közel 260 kilogramm, viszont Brazíliában 175, Afrikában 48 kg, és ezeken a helyeken várható az egy főre jutó fogyasztás emelkedése.
Szigorúbb követelmények
Kampányt indít a Tej Terméktanács a magyar tej népszerűsítésére. A tejtermékek köztudottan kiváló minőségűek, a terméktanács számításai alapján mégis évente mintegy 12 000 kamionnyit importál Magyarország. Ennyi kamionnal akár a Balatont is körbe lehetne keríteni, miközben az általuk termelt szén-dioxid fölöslegesen károsítja a környezetet. A Tejszív emblémával ellátott tejtermékek minden esetben teljesítik a Magyar Élelmiszerkönyvben foglalt szigorú kritériumokat, sőt akár még meg is haladják. A magyar gazdák és a friss tej feldolgozásával foglalkozó szakemberek szívvel-lélekkel munkálkodnak azon, hogy az általuk előállított tejtermékek a legmagasabb minőségi elvárásoknak is megfeleljenek, biztonsággal fogyaszthatók, ízletesek legyenek és a kíméletes technológiáknak köszönhetően megőrizzék értékes összetevőiket.
Azzal pedig, hogy magyar tejet és tejterméket választunk, nemcsak kiváló minőségű terméket vihetünk haza, de az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért is sokat tehetünk.