Back to top

A McDonald's nem kis tételben vásárol magyar alapanyagokat

A KPMG hatástanulmánya szerint a magyarországi McDonald's teljes GDP-hatása 2014 és 2018 között elérte a 153,4 milliárd forintot. Különböző adók és járulékok formájában 2009 és 2018 között a vállalat és franchise partnerei 82,6 milliárd forintot fizettek be a magyar államháztartásba, miközben több mint 27 milliárd forint értékben végeztek beruházásokat - közölte az étteremlánc az MTI-vel.

A McDonald's a magyarországi egységeiben felhasznált termékek és alapanyagok harmadát, elsősorban a csirkehúst, tojást, mézet, hagymát, salátát, paradicsomot, ketchupot, továbbá a marhahús és a csomagolóanyagok egy részét hazai beszállítóktól vásárolja.

A tanulmány szerint a 11 legnagyobb hazai beszállító öt év alatt közel megháromszorozta a cég számára értékesített termékek értékét, ami 2018-ban már 12,2 milliárd forintot tett ki. Az MTI kérdésére a cég közölte, hogy a hazai alapanyagok aránya 2019-ben 33-35 százalék volt.

A vállalat 2018-ban összesen 39,5 ezer tonna mezőgazdasági és feldolgozott alapanyagot szerzett be hazai és külföldi beszállítóktól, ami 38 százalékos növekedést jelent 2014-hez képest.

A KPMG tanulmánya szerint a hazai vállalkozások számára a McDonald's Kft.-vel való üzleti kapcsolat a külföldi terjeszkedés, a cég beszállítói hálózatába való bekapcsolódás lehetőségét is jelentette: a 2014-2018 közötti időszakban a magyar beszállítók összesen 113,6 milliárd forint értékben értékesítettek termékeket a külföldi McDonald's vállalatok számára.

A hálózat munkáltatóként is jelentős; a teljes magyar vendéglátó szektor munkavállalóinak 2,6 százaléka a cég éttermeiben és irodájában dolgozik, 2018 végén ez összesen több mint ötezer dolgozót jelentett.

A lánc legnagyobb 16 hazai beszállítója összesen további közel 1450 embert foglalkoztatott 2018-ban a McDonald's rendszerének kiszolgálása érdekében.

Tavaly a társaságnál dolgozók létszáma tovább nőtt, 2019 végén közel 6800 munkatárs dolgozott a McDonald's magyarországi éttermeiben és irodájában.

Tavaly februárban a McDonald's Corporation üzletrész-adásvételi szerződést írt alá Scheer Sándor vállalkozóval, és a magyarországi vállalatban meglévő tulajdoni érdekeltségét teljeskörűen rá ruházta át. Scheer Sándor Developmental Licensee (franchise) partnerként fejleszti és üzemelteti a hazai McDonald's éttermeket, a tranzakció pénzügyi feltételeit nem hozták nyilvánosságra. Az akkori közleményben a cég felidézte: 2015 májusában a McDonald's hosszú távú céljaként tűzte ki, hogy globálisan 95 százalékos franchise-arányt valósít meg rendszerében, azóta több mint 4000 éttermet adtak franchise-üzemeltetésbe világszerte.

A McDonald's a világ vezető étteremhálózata, 120 országban több mint 37 ezer egységgel van jelen, a Forbes legértékesebb márkákat rangsoroló 100-as listáján a tizedik helyen állt tavaly 43,8 milliárd dollár márkaértékkel. A társaság 2019 harmadik negyedévében globálisan 5,43 milliárd dolláros forgalmat ért el.

A magyarországi McDonald's a nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint 2018-ban 33,97 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 4,685 milliárd forintos üzemi eredményt ért el az előző évi 27,63 milliárd forintos bevétel és 2,882 milliárd forintos profit után. A cég adózott eredménye 2018-ban 4,448 milliárd, 2017-ben 2,945 milliárd forint volt.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Biztonságos vásárlás koronavírus idején

A koronavírus járvány megváltoztatja a vásárlási szokásokat is. Ahhoz, hogy minél kevesebb fertőzésforrás legyen a bevásárlás, be kell tartanunk néhány fontos szabályt.

Nyílt levél a hazai dísznövényágazat megmentéséért

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete közös nyílt levelét változtatás nélkül közöljük.

A pékek spájzolnának

A búza árának emelkedése hamarosan a kenyér akár 15–20 százalékkal történő drágulásához vezet, közölte az ukrán malomipari szövetség, és felkérte a hatóságokat, hogy a jelenlegi árak fenntartása érdekében ideiglenesen csökkentsék a gabonafélék exportját.

Nem csak a tartós zöldség fogyott

Németországban különösen előszeretettel viszik túlzásba a bespájzolást a vevők mostanában, és bár a tartósított zöldség kétségtelenül jobban jött ki a helyzetből, mint a frissáru, azért utóbbiból is szépen fogyott a polcokról.

A hét legegészségesebb tartós élelmiszer

A hosszú élettartamú élelmiszerek praktikusak, nem kell hűtőszekrényben tárolni őket, sokáig elállnak. Vannak, akik tartanak tőlük a bennük lévő tartósítószerek és egyéb egészségtelen adalékanyagok miatt. Nézzük, melyek a legegészségesebbek.

Húsipar: két potenciális kockázat látható

Átmeneti lehet az elmúlt hetekben tapasztalt élősertés ár csökkenés, Kína újraindulásával ismét emelkedhetnek az árak - mondta az InfoRádiónak Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke. A hazai boltokban helyreállt az ellátás, az ágazat számára inkább a importtakarmányok érkezésének akadozása, és egy esetleges tömeges megbetegedés okozhat gondot.

Agrárminiszter: nyissák ki a bezárt piacokat!

A koronavírus-járvány miatt bezárt piacoknak a szabályok szigorú betartása mellett történő újranyitására szólította fel az érintett települések polgármesterét az agrárminiszter.

Nincs, aki leszedje, de ha lenne, akkor sem vennék meg

Ahogy már itt is számtalanszor szó esett róla, a járvány egyik legsúlyosabb járulékos hatása az agráriumban, hogy a határzár elvágja a dolgozni akaró idénymunkásokat a foglalkoztatóiktól. Komoly pácban van Németország spárgatermesztése, amely szinte kizárólag külföldi szedőkre épül, de ha le tudnák szedni, akkor az eladással lenne bajuk, hiszen nem tipikusan a spárgával kezdődik mostanában a lakosság bevásárlólistája…

A legváratlanabb helyzetekre is felkészült az Eisberg

A konyhakész saláták előállításában piacvezető Eisberg Hungary Kft. január végétől készült a koronavírus-járványra: dolgozói chatbot-on keresztül kapják a naprakész információkat a vezetőségtől, melynek váratlan helyzetek terén szerzett nem kevés tapasztalatára most minden eddiginél nagyobb szükség van.

Réspiacra dolgoznak: a kínálatban feketegyökér és gyermekláncfű is szerepel

A zöldség-gyümölcs forgalomból mind nagyobb szeletet hasítanak ki az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok, folyamatos áruellátásuk csak a termelők összefogásával lehetséges. Franciaországban egyes termékekből, például paradicsomból és almából néhány termelői szervezet szinte lefedi az egész piacot, nehéz lenne velük versenyezni.