0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Egy reklámon akadtak ki, traktorokkal állták el a multi központi raktárát

A hét elején mintegy 250 traktorral vették körbe az Edeka élelmiszer-kiskereskedelmi lánc központi raktárát német gazdálkodók, órákra megakadályozva az áru be- és kiszállítását. A spontán szerveződött éjszakai akciót az Edeka egy friss reklámja robbantotta ki.

Olyan paprikás a hangulat egy ideje a német gazdálkodók körében, hogy mostanában már nem kell sok, hogy traktorba szálljanak és az utcákon teremjenek. Legutóbb a múlt héten robbant ki egy spontán traktorfelvonulás, és az Edeka élelmiszerkereskedelmi lánc központi raktárát zárták el a külvilágtól a tüntetők.

Az ok egy vitatott megfogalmazású hirdetés volt, amelyet fennállásának 100. évfordulója alkalmából tett közzé az Edeka egyik regionális egysége

– számolt be róla a német média.

A hirdetésen egy német humorista látható öltönyben és csokornyakkendőben, illetve egy szöveg, amelyet elvileg – az utólagos magyarázkodások szerint legalábbis – nem annak szántak, gyakorlatilag azonban könnyen értelmezhető az élelmiszer értékét lebecsülő szóviccnek: „Essen hat einen Preis verdient: den niedrigsten. (Szabad fordításban: „Az élelmiszer megéri az árát: a legalacsonyabbat” – a szerk.)

Ahogy a Spiegel felidézi, a német gazdálkodók hónapok óta lényegében folyamatosan azért vannak az utcán, mert a megélhetésüket érzik veszélyeztetve a szigorodó talaj-, víz- és levegővédelmi előírások miatt, és azt szeretnék elérni, hogy az ezzel kapcsolatos kiadásaikat legalább a termékeik méltányos árával ismerje el a társadalom.

Szégyen, hogy ebben a légkörben még mindig nem tudnak mást kitalálni az élelmiszerkereskedelmi láncok, mint az olcsóságukkal kampányolni – reagáltak a reklámra az agrárszervezetek képviselői.

„Fel nem fogjuk, hogy miért nem jut eszébe semmi egyéb az Edekának a 100. évforduló alkalmából, mint az alacsony árak. A reklám egyszerűen lebecsüli a minőségi élelmiszer értékét”

– fogalmazott Joachim Ruckwied, a német gazdaszövetség elnöke.

Julia Klöckner agrárminiszter is a gazdák mellett foglalt állást, és megígérte, hogy a kancellári hivatalban rövidesen egy találkozót hív össze a dömpingáras élelmiszerek témájában. „A gazdák és az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok úgy viszonyulnak egymáshoz, mint Dávid Góliáthoz” – fogalmazott.

Az Edeka ugyanakkor úgy kommentálta az eseményeket, hogy

félreértették a plakátot a felbőszült tüntetők.

A kereskedelmi lánc szóvivője szerint a reklámszövegben az „Essen” szó nem az ételt, hanem egy település nevét jelenti (nem a jól ismert Ruhr-vidéki nagyvárosét, hanem egy másik Essenét Alsó-szászországban, ahol a regionális Edeka-szervezet éppen a 100. jubileumát ünnepli, és ahol az erre utaló plakátokat kitették – ezt alátámasztja, hogy nemcsak „Essen-verzióban” létezik a plakát, hanem más környéki városok nevével is). A plakáton szereplő humoristát is meglepte a felháborodás – a menedzsere úgy nyilatkozott, ha bármi sejtésük lett volna róla, hogy hova fajul ez az egész, akkor nem írják alá a szerződést, olvasható a német gazdaszövetség Facebook-oldalán is hivatkozott hírben.

A gazdák a plakátok azonnali eltávolítását követelték, de végül hosszas tárgyalások után a hét közepén abban egyezett meg a két fél, hogy a plakátok maradnak, de a vitatott szlogent átragasztják.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu