Back to top

Maggal, mag nélkül - mi lesz a magyar dinnyével?

A Magyarországon nagy felületen görögdinnyét termesztőket és a termékláncban érdekelt szakembereket hívta össze a BASF Vegetable Seeds Nunhems Hungary Kft. A cég továbbra is velük együtt építené a dinnyeágazat jövőjét, a közös gondolkodást szorgalmazza, hogy a résztvevők megőrizzék versenyképességüket és a vásárlók kiváló árut kapjanak.

Sándor László: A márkázás is hozzájárult a fogyasztás növekedéséhez
Sándor László: A márkázás is hozzájárult a fogyasztás növekedéséhez
A fogyasztói elégedettség elengedhetetlen a sikerhez, ahhoz pedig nélkülözhetetlen az együttműködés a nemesítők, termelők és kereskedők között.

Hazánkban a Nunhems vezette be elsőként a zöldségfajokra szakosodott értékesítési rendszert, hogy munkatársai a lehető legtöbb termesztési és piaci információval lássák el az ugyancsak szakosodó gazdálkodókat. A vállalaton belül külön részleg figyeli a fogyasztók elvárásait, vásárlási szokásaikat, hogy ahhoz igazítsák a nemesítést, és ezáltal piacos fajtákat kínáljanak a termelőknek. A dinnye-termékfejlesztés irányait Sándor László témafelelős foglalta össze.

Értékesebb

Bár a világ összes dinnyeterületének csak kevesebb mint a 15 százalékán termesztenek mag nélküli görögdinnyét, a termékértékesítés bevételének már a felét adja ez a típus. Emellett 4 százalék származik a dinnyealanyok eladásából, a többi az értékesített magvas dinnyék bevétele. Érték alapján a mag nélküli, Crimson típusú csíkos termések aránya 26, a fekete magszegény fajtáké 14, a tigriscsíkos, úgynevezett Jubilee típusé 7, a mini mag nélkülié pedig 4 százalék.

A magos termésekből a csíkos héjúakat keresik leginkább, azok részesedése 17, a mini fajtáké 9 százalék, a többi típusból jóval kisebb a bevétel.

A dinnyeágazat jövője a tét
A dinnyeágazat jövője a tét

Európában (amely a vetőmag-forgalmazás esetében a Közel-Keletet és Afrikát is magában foglalja) még napjainkban is a magvas dinnyék eladásából származik a nagyobb bevétel (közel 65 százalék), a mag nélküliek részesedése 24, a dinnyealanyoké pedig 10,7 százalék. A magvasak közül a legkeresettebb Crimson típusú csíkos dinnyék adják a bevétel 23 százalékát, 14 százalék a hosszúkás dinnyék részesedése. A mag nélküliek közül a gömbölyű fekete termések a legpiacosabbak, 13 százalékkal részesednek az eladási értékből. Részletesebb kimutatás szerint a magvas dinnyékből 39 százalék a gömbölyű (Crimson), 19 százalék a hosszúkás csíkos termések aránya. A mag nélküli termések 53 százaléka fekete, gömbölyű, 34 százaléka Jubilee típus és 8 százaléka Crimson-csíkos.

Mi várható?

Az előző évet a dinnyések többsége valószínűleg fekete betűvel írta be a naptárba, hiszen a kiváló minőségű dinnye sem volt mindig eladható. Az utóbbi 40 év legcsapadékosabb májusa után két hetet késett az érés, a kötések egybeértek. A túlkínálat miatt július 25. után összeomlott a piac egész Európában. Emiatt sok dinnye a földön maradt, és változó minősége miatt a fogyasztók bizalma is elszállt. Az export visszaszorult, egyedül a nagyon korai és mag nélküli dinnyét termesztők jártak jobban. A vetőmageladások alapján tavaly közel azonos területen (4880 ha) termesztettek dinnyét, mint egy évvel korábban, a helyrevetett konstans fajták területe nőtt, főként a kelet-magyarországi termőtájban aránya megközelítette a 40 százalékot. Az intenzív termesztés ugyanakkor 5 százalékkal visszaszorult.

A rossz év hatására a termőterület az idén várhatóan tovább csökken, akár 10-15 százalékkal is. Az előző év tapasztalatai alapján a korai dinnyéből több lesz, a mag nélküli típus tartja a helyét, de a nagy testű és a konstans dinnyékből kevesebbet termesztenek. Mivel mind több kereskedő kiköti a fajtákat, minden bizonnyal egységesebb lesz az árualap, és ez talán az exportpiacok visszaszerzését is segíti. A vásárlók megtartásához azonban bővebb kínálatra van szükség, és föl kell készülni arra is, hogy néhány lánc már csak mag nélküli fajtákat vásárol. A skandináv piacokon már szinte csak mini vagy baby méretű dinnyékre van kereslet. A lengyel, cseh és szlovák piacokon is a kisebb méretű dinnyéket részesítik előnyben, és a mag nélküli termések népszerűsége is nő. Néhány év késéssel várhatóan ugyanez következik a Baltikumban is. A fajtaváltás, technológiai fejlesztés mellett újabb piacok meghódítása is javíthat a hazai termesztők helyzetén, érdemes Horvátország, Szlovénia és Románia fogyasztóit is megcélozni a hazai dinnyével.

Piacvezető márkák

A mag nélküli dinnyék térhódítása bő negyed százada kezdődött, elterjedésüknek nagy lendületet adott a márkázás. Legelőször a Bouquet márkát vezette be Spanyolországban az Anecoop másodlagos termelői szervezet 1992-ben.

A fajták egyeztetése után a gazdák egymástól függetlenül termeltek, de az évi 120 ezer tonna egyöntetű méretű dinnyére közös marketinget építettek és közösen értékesítettek.

Még szorosabb együttműködés eredménye, amelybe már a Nunhems is bekapcsolódott, a Fashion márka létrehozása 2002-ben. Ennél a kezdeményezésnél még nagyobb hangsúlyt helyeztek a minőségre, ez kellett ugyanis ahhoz, hogy az akkor éppen lankadó görögdinnye-fogyasztást föllendítsék Spanyolországban. A hatás mérhető volt, a spanyol fogyasztók megkedvelték a 4-7 kilogrammos sötét héjú, kiváló minőségű mag nélküli dinnyét.

Ezzel a márkanévvel jelenleg csak a Fashion F1, a Style F1 és a Stellar F1 fekete héjú fajtákat értékesíthetik a termelők, és az eltelt 17 év alatt mindössze egy fajtával bővítették a választékot.

A Fashion csoportot alkotó 16 termelő cég egy technológiai partnerrel, a Nunhems-el karöltve jelent meg a piacon a Fashion márkájú dinnyével. Bár kezdetben olcsóbban adták, mint a magos terméseket, ma már többet fizetnek érte a fogyasztók, mint bármelyik dinnyéért, mert nem csalódtak a minőségében. A legnagyobb európai zöldség-gyümölcs konzorcium, az AGF csoport (Associacio Grupo Fashion) évente mintegy 80 millió kilogramm dinnyét értékesít Fashion márkanévvel, amit a gyümölcsök magas likopin- és citrullintartalmának köszönhetően az évek során összekötöttek az egészséggel is. Erős marketing kapcsolódik hozzá, a konzorcium minden alkalmat megragad, hogy erősítse a Fashion dinnyék imázsát. A közösségi oldalakon is rendre feltűnik, mint ahogy a szakmai kiállításokon is, így az idei Fruit Logisticán is feltűnő standon hirdették.

A sorban következő, Icebox márkanévvel 2006 óta a kisebb mennyiséget fogyasztó háztartásoknak kínálnak prémium minőségű (mikromagvas), 2-4 kilogrammos görögdinnyét.

A spanyol siker után a Nunhems hazai munkatársai a magyar dinnyetermelők figyelmét is ráirányították a mag nélküli fajtákban rejlő piaci lehetőségekre. Ezt megerősítették a 2008-ban Valenciában, az I. Nemzetközi Dinnyekonferencián hallottak, ahol a Nunhems szervezésében egy magyar termelői csoport is részt vett.

A mag nélküli dinnyék fogyasztását népszerűsítő hazai kampányba is bekapcsolódott a cég, a termelőkkel közös marketinggel ez a típus is bekerült az élelmiszer-áruházak választékába.

Megnőtt a fogyasztás

A minidinnyék kereslete folyamatosan nő
A minidinnyék kereslete folyamatosan nő
Alkalmazkodva a vásárlási szokásokhoz, a közelmúltban Kisy márkanéven kínálnak legföljebb 1,2 kilogrammos sötét héjú mag nélküli úgynevezett egyszemélyes görögdinnyét, amelynek termesztésére a Nunhems két spanyol termelővel kötött exkluzív szerződést. A mag nélküli termések térnyerésére jó példa az olasz Perla Nera márkanév bevezetése is. Három, korábban kizárólag sárgadinnyét és magvas görögdinnyét termesztő olasz gazda három év múlva 1000 hektárra növeli a 3-6 kilogrammos, 11-14 Brix-értékű, sötét héjú, mag nélküli Nunhems-fajták termesztőterületét. A tavaly termett 1,6 millió kilogramm dinnyét májustól szeptemberig elsősorban az olasz piacra szállították. Sokat költenek marketingre, a növekvő kereslet kielégítéséhez pedig már Szenegálban is termeltetnek.

A hatalmas fölvevőpiaccal rendelkező Oroszországban is elkezdték a mag nélküli dinnye forgalmazását, öt éven belül 1000 hektárra tervezik növelni a területét. A kiváló minőség és kezelhető méret miatt Izraelben is mindinkább ragaszkodnak a fekete héjú (Sugar Baby típusú) mag nélküli termésekhez. A tervek szerint a dinnyék 15 százalékát fekete mag nélküli hibridekre cserélik, a porzóként ültetett dinnyék termését pedig az arab piacon értékesítik.

Mindezeknek a fejlesztéseknek, kampányoknak is köszönhető, hogy európai uniós átlagban 6,7 kilogrammra nőtt a görögdinnye fogyasztása.

Spanyolországban fogy belőle a legtöbb, évenként 10 kilogramm. Az olaszok 6,8, a németek 4,7, a skandinávok 3,6, a franciák 2,7, az angolok pedig 1,7 kilogramm dinnyét esznek fejenként.

Irányzatok, fajták

A Harmónium F1 tömör, ropogós húsa kiválóan szeletelhető, kockázható
A Harmónium F1 tömör, ropogós húsa kiválóan szeletelhető, kockázható
A görögdinnye mérete mindenütt csökken Európában, tőlünk nyugatabbra jelenleg a 3-5 kilogrammos termések a legnépszerűbbek. Nyugat-Európában a kiskereskedelmi láncok a mag nélküli terméseket preferálják, úgy vélik, ez a kulcs ahhoz, hogy kiterjesszék a vevői kört, például a fiatalokkal is megszerettessék a dinnyét. És

bár a termés fő értékmérő tulajdonsága továbbra is az íz, mindinkább elvárás, hogy a hús roppanós, jól szeletelhető, egészséges, hatóanyagokban gazdag legyen,

ne csak tápláljon, hanem élvezetet is nyújtson a fogyasztása, és minél kevesebb hulladék maradjon utána. A magnélküliség tehát többletérték, ugyanúgy, mint a hosszan tárolhatóság.

A Nunhems fölkészült a megváltozott fogyasztói igények kielégítésére. A jól bevált, országszerte termesztett sötét héjú, magszegény Style F1 mellett a Valdoria F1 is maradéktalanul kielégíti az exportigényeket. Oltva egyöntetűen 3-5 kilogrammos terméseket nevel. A csíkos mag nélküli típusban Spanyolországban sokáig piacvezető, 5-6 kilogrammos Boston F1 fajtához hasonló Estel Deluxe F1 termései is kiegyenlített méretűek, a homoktalajon tavaly elért 80 tonnás hozama a jövedelmezőséget is szavatolja. Kisebbek a termései (oltva 3-5,5 kg) a Crimson-csíkos héjú, közepes tenyészidejű Harmónium F1 fajtának, így alkalmasak a kartonos szállításra. Nagyon jól köt, mélyvörös, ropogós, tömör húsú termései kiválóan szeletelhetők, kockázhatók. Elsősorban szabadföldi termesztésre ajánlják.

A mag nélküli hibridek mellé ültetett porzófajták közül a Kaori F1 oltva 3-6 kilogrammos, ugyancsak kartonozható, az exportigényeket kielégítő terméseket hoz.

A minidinnyék közül a Premium termései 2,5-4, a sötét csíkos héjú, mélyvörös húsú, szuperapró magvú, középkorai tenyészidejű Frilly fajtáéi pedig 2-3 kilogrammosak.

A Galander F1 sötét csíkos termései kirívóan édesek
A Galander F1 sötét csíkos termései kirívóan édesek

Természetesen nem termeszthet mindenki mag nélküli dinnyét. A sötét csíkos héjú típusban a magvas Galander F1 három év alatt piacvezető lett, 6-8 kilogrammos, mutatós termései kiemelkedően édesek, sötét héja pedig frissességet sugall. Magvas újdonság a sötét csíkos, rövid tenyészidejű Gambey F1. Jól köt, egyöntetű, 4-6,5 kilogrammos, kissé nyújtott terméseket nevel, mélyvörös, roppanós húsának fogyasztása igazi ízélmény. Alagutas és szabadföldi termesztésre is alkalmas. A még ennél is korábbi Grandis F1-et pedig annak ajánlják, akinek a vevői a nagy dinnyéket keresik. Saját gyökerén ugyanis 7-10, oltva pedig 8-12 kilogrammos terméseket hoz. Termesztési előnye, hogy a lombját sokáig megtartja.

Kell az export

Évente 80 millió kilogramm dinnyét értékesítenek Fashion márkanéven
Évente 80 millió kilogramm dinnyét értékesítenek Fashion márkanéven
A szakember-találkozón fölszólalt áruházlánci beszállítók, termelők általában egyetértettek abban, hogy ha teljesítik a minőségi igényeket, akkor nem kell tartaniuk a piacuk elvesztésétől. Ehhez kapcsolódóan hangsúlyozták azonban a termelők felelősségét is.

A címkézés erősítheti a fogyasztói bizalmat, ahogyan a nyomon követést is biztosítja.

Az viszont, hogy az áruházak pultjain nem megfelelő a termékek kezelése, komolyan visszavetheti a fogyasztást. Ők is azzal szembesülnek, hogy az áruházak többsége az egész idényben igényt tart a mag nélküli dinnyére, és a kisebb méretűek kereslete nő. A kiskereskedők folyamatos ellátásához szakaszolni kell a termesztést, a munkaerőhiányra pedig a technológia egységesítése lehet a megoldás, hogy a termesztés minél inkább gépesíthető legyen. A komoly beruházások megvalósításához nem halogatható a termelői összefogás, az árakat ugyanis főleg az áruházak határozzák meg, igaz hogy belföldön, ha megfelelő minőséget szállítunk, legalább az importtal kevésbé kell versenyezni az idényben. Mivel a belföldi értékesítés korlátozottan bővíthető, kell az export.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2020/9 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Emelkedő marhahúskereslet

A világ marhahústermelése az utóbbi időszakban évi 64–66 millió tonna között alakult. A baromfiágazatokat sújtó madárinfluenza és a sertésállományokat tizedelő afrikai sertéspestis betegségek következtében emelkedett a marhahús iránti kereslet.

A boldogság kerti magvai

A Princeton Egyetem egyik kutatása szerint a „politikacsinálók” által rendszerint figyelmen kívül hagyott otthoni kertészkedésnek legalább olyan jótékony hatásai vannak, mint a közösségi fejlesztéseknek.

Új szuperpark Bécsben

Új közparkkal bővül az okosvárosnak is nevezett ultramodern bécsi városrész, Aspern Seestadt. Az északkeleti Am Seebogen kerületben épülő Elinor Ostrom park, mely nevét az első nőként közgazdasági Nobel-emlékdíjban részesülő amerikai politológusról kapta, előreláthatólag 2021-re épül meg.

Málna- és szederfajták a balkonra

A Volmary olyan bogyósgyümölcsöket mutatott be, amelyek akár a balkonon vagy a teraszon is nevelhetőek, és már az első vagy második évben teremnek.

Gyógyulás a méhkaptárak tetején

Ősidők óta tudott, hogy a méhek által készített és gyűjtött termékeknek gyógyhatása van. Mindenki előtt ismert, hogy például megfázásos időszakban érdemes sok mézet enni. Egy irányzat szerint, az is gyógyít, ha belélegezzük a méhkaptárak levegőjét. De hogyan tegyük?

A helyi élelmiszer fogyasztása a világ legnagyobb részén csak távoli álom

A globalizáció az utóbbi évtizedekben forradalmasította az élelmiszer-előállítást és -fogyasztást, a gazdálkodás pedig hatékonyabbá vált. Az étrend változatosabb, és több élelmiszer áll rendelkezésre a világ különböző részein. A világ népességének nagy része viszont importált élelmiszerektől függő országokban él, amelyek a globális élelmiszer-ellátási láncok megszakadásával fokozottan sebezhetők.

Együttműködő európai permetezőgyártók

A Mazzotti permetezőgépgyár 2017 óta a John Deere-hez tartozik, de továbbra is gyárt vontatott és önjáró permetezőket saját márkanév alatt, illetve a Kvernelanddal kooperációban.

Szőlőültetvény: közeleg a virágzás

Amikor a metszésen, kötözésen, hajtásválogatáson már túlvannak az ültetvények, akkor az egyik fő cél, hogy a növényeket megvédjük a kórokozóktól és kártevőktől. Különösen a virágzás idején kell figyelni a megelőzésre.

Tej. Szívvel-lélekkel!

Útjára indult a tej- és tejtermékfogyasztást ösztönző kampány, amely az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács együttes közreműködésével jött létre. A június 18-ig tartó promóció a fogyasztói tudatosság ösztönzését, a fogyasztói edukációt, valamint minőségi hazai tejtermékek megismertetését hivatott elősegíteni.

Sok vállalkozás visszafogta a termelést

A koronavírus-járvány, a forint-euró árfolyam és a madárinfluenza mellett lassan a csökkenő termelés is kezdi kifejteni hatását a baromfipiacon.