Back to top

Helyi virtuális termelői piactér

A koronavírus okozta helyzeteben egyre-másra alakulnak online fogyasztói közösségek, hogy a helyben megtermelt javak, helyben el is fogyjanak. Ilyen a mindössze egy hete alakult Tárnoki virtuális piactér. „A csoportban szeretnénk lehetőséget nyújtani a helyi kistermelőknek termékeik népszerűsítésére és a tárnokiaknak, hogy jó minőségű, házi termékeket vásároljanak.” – áll a csoport névjegyében.

Helyi virtuális piactér
Fotó: Facebook

„A virtuális piactér ötlete egy facebook poszt kapcsán merült fel – mondja Dobos Erika sajtkészítő, a Tárnoki Sajtműhely vezetője. Amikor tombolt a felvásárlási láz, olvastam egy bejegyzést, ami a kistermelők tevékenységére, annak folyamatosságára és kiemelkedő minőségére irányította a figyelmet. Ez alapján írtam a termelői és a személyes oldalamra, és javasoltam, gyűjtsük össze a helyi termelőket, hogy a tárnokiak jobban megismerjék, kitől milyen terméket tudnak folyamatosan beszerezni.”

Ahogy a sajtkészítő meséli, a poszt népszerűsége felülmúlta az addigi összes bejegyzéséét, több ezer embert ért el és rengeteg aktivitást váltott ki. Ekkor javasolta valaki, hogy csináljanak egy külön csoportot, ahol találkozhat a termelői kínálat és a vásárlói kereslet.

Kenyérlángos helyben csak a búcsúkor van, most házhozszállítanak
Fotó: Facebook

A csoportot Erika meg is alakította, a létszáma pedig 1 hét alatt elérte a közel 600 főt. A posztokban van, aki a saját portékáját, szolgáltatását kínálja: lekvárokat, savanyúságokat, van, aki palántákat, ki-ki házi tojást, tejet, kürtőskalácsot vagy akár horgolt játékokat, táskákat, saját készítésű tollat, szappanokat.

Mások meg épp azt írják ki, mire lenne szükségük. A minap valaki füstölt hús keresett, s végül a tagok a helyi, jó minőségű árut kínáló henteshez irányították.

„Itt megtalálhatja egymást az eladó és a vevő, aztán egymás között megegyeznek, hogyan jut el a termék A-ból B-be. A jelenlegi helyzetben ez a forma jó megoldást nyújt a biztonságos vásárláshoz és átértékelődik, mi az, ami valóban elengedhetetlen alapszükséglet, és mi nem.

Klasszikus értelemben vett piac Tárnokon nincs. Jelenleg egy kis közterületen jelenhet meg néhány árus. A virtuális piactér nagyságrenddel nagyobb lehetőséget ad és több is rajta a helyi termelő és vásárló"– hangsúlyozza a „piacgazda”.  

A fontos információk ide is eljutnak
Fotó: Facebook

Ahogy azt a sajtkészítő hangsúlyozza, örömmel vették Nagy István agrárminiszter felszólítását a piacok újranyitására, várják, hogy helyben is így legyen. Ez a példa azonban azt mutatja, hogy a kényszer hozta virtuális piac működőképes – van tehát esély arra, hogy a korlátozó intézkedések feloldása után is sokan továbbra is itt keresik a helyben termelt, készült élelmiszereket, kézművestermékeket, illetve szolgáltatásokat.

További híreket "koronavírus" témakörben, ide kattintva olvashat tematikus oldalunkon.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A svájci csokoládégyárnak is bevételkiesést okozott a pandémia

A koronavírus-járvány 2020-ban rányomta a bélyegét Lindt & Sprüngli csokoládémanufaktúra eladásaira. A tavalyi év első felében több mint 6%-os csökkenés történt az értékesítésben, melyhez az utazási és egyéb járványügyi korlátozások nagymértékben hozzájárultak.

Egy ágyban az ellenséggel - Miért háziasítottuk a farkast?

Abból a perspektívából nézve, hogy az ember miért éppen olyan állatot háziasított először, ami drága, nehezen hozzáférhető húst eszik, rejtély. A háziasítás megtörténte után, az ember a kutya őseit, vagyis a farkast, mint potenciális vetélytársat, kiirtotta környezetéből. Ezért a farkasoknak a zord, viszontagságos időjárású hegyekbe kellett visszahúzódniuk.

Földimogyoró – hazai nemesítésből

A földimogyoró termesztése új korszakot nyithat a hazai mezőgazdaságban. Homokos területeken már sikerrel vizsgázott a növény, 2 tonnás hektáronkénti terméssel számolnak a zákányszéki gazdák. A Balla Zoltán által nemesített földimogyorók 2021-ben államilag elismert fajtává válhatnak.

Az e-tejkereskedelem trónjára tör az Arla Európában

Az Arla célja, hogy a tejágazat e-kereskedelmi vezetője legyen Európában. Terveik szerint a következő öt évben megdupláznák eladásaikat az online platformon keresztül, mely 600 millió eurót jelentene. Dániában, Svédországban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Belgiumban, Luxemburgban és Hollandiában 9700 tejtermelő közös tulajdonosa az Arla-nak.

Az gazdák megélhetése a tét - történelmi méretű tüntetés Indiában

Az indiai kormány újra tárgyalásokat folytat az Új-Delhiben állomásozó több tízezer tüntetőből álló tömeg vezetőivel. Majd 2 hónapja tartanak a tüntetések Új-Delhiben, miután a kormány a gazdák megélhetését veszélyeztető új agrártörvényeket fogadott el.

Banános dobozokban csempészik a kábítószert Európába - tavaly 48 tonna kokaint foglaltak le

Tavaly összesen 48 tonna kokaint találtak a vámosok a holland kikötőkben és reptereken. Ez a mennyiség az egy évvel korábbi rekordmennyiséget is túlszárnyalta.

Urban jungle - Házhoz szállítják a dísznövényeket

Urban jungle, urban gardening, plantlove, plantparents… csupán néhány új kifejezés, amelyek, még ha nem is kerültek át a köznyelvbe, az újdonságokra nyitott fiatalabb nemzedék által előszeretettel alkalmazott címkék lettek a Facebookon és az Instagramon. Az utóbbi években érzékelhetően megnőtt a növények, különösen a szobanövények népszerűsége.

Hiába a megállapodás az EU-val, jelentősen drágul Nagy-Britanniában a zöldség

A brexit miatt becslésük szerint 55 millió eurós pluszköltség terheli Nagy-Britannia frissáruforgalmát, áll a Freshfel Europe közleményében. Az Európai Unióval kötött kereskedelmi és együttműködési megállapodás szerint a friss áruk továbbra is vám és kvóták nélkül kelhetnek át a csatornán, ami a uniós termelők helyzetét erősíti, de az adminisztráció és a várható ellenőrzések megdrágítják a szállítást.

Maszkok milliárdjai az óceánokban

Tavaly összesen 52 milliárd polipropilén eldobható maszkot gyártottak a világon. Becslések szerint ebből 1,56 milliárd arcmaszk már az óceánokat szennyezi.

A tejágazat is szenved a járványtól

A szlovák tejtermelők már többször is nehéz helyzetbe kerültek, és ez történt velük a koronavírus-járvány első hulláma alatt is. Egyebek között hiány alakult ki a számukra létfontosságú fertőtlenítőből, amellett a munkaerőhiány is sok fejtörést okozott nekik. A járvány teljesen felforgatta az árutermelést, és a tejtermelőknek minél gyorsabban igazodnia kellett a körülmények változásához.