0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Gyakorlatorientált képzés Kaposváron

A Kinizsi Pál Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola 2020–21-es pályaválasztási tájékoztatója „szakmai és praktikus ismeretek” megszerzésének lehetőségével hívja a fiatalokat az iskolába.

Konkrétabban, érettségivel együtt megszerezhető technikusi szakképesítést és végzettséget, illetve az elhelyezkedéskor közvetlenül hasznosítható szakmák gyakorlati bemutatásával, szakmunkás-bizonyítvány szerzésével, a legjobbaknak pedig a továbbtanulás lehetőségét felcsillantva „csábítják” az általános iskolák 8. osztályát végzőket. Ez utóbbi lehetőség emlegetése jól megalapozott: az iskola minden lehetőséget magad a szakismeretek megszerzésére, és gondosan felkészíti diákjait a továbbtanulásra is.

Az idén 70 éves intézmény indulása nem volt zökkenőmentes. Jogelődje, az 1950-ben Kecskemét székhellyel megalapított 2. sz. Élelmiszeripari Technikum alig 1 év elteltével Kaposvárra költözött. Az Alföldről a Dunántúlra áttelepülni nem volt egyszerű feladat, sem a tanároknak, sem a tanulóknak, ráadásul ezzel egy időben a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot tették meg a fenntartójának.

Az iskola évtizedekig cukoripari technikusokat képzett, és a Kaposvári Cukorgyár közreműködésével az egész országban jól képzett szakemberekkel látta el a cukorgyárakat.

A gazdaság és a szakpolitika változásai az iskola életét is átalakították, meglehetősen sűrűn. A különböző névváltozásokat (Cukoripari Technikumtól az Élelmiszeripari Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézeten át mai nevéig, illetve hamarosan várhatóan ismét technikummá váló megnevezésig). Tény azonban, hogy a képzési paletta stabilizálódásával, tehát az 1970-es évek közepétől az iskola alapvetően a cukoripar, a sütőipar és a húsfeldolgozó ipar számára képzett szakmunkásokat és középfokú végzettségű szakembereket.

Az iskola gyakorlati oktatásában több itt végzett szakember és szaktanár is részt vesz. Egyikük Csamári Gábor szakoktató, aki 1990-ben végzett az iskolában, pék szakmunkásként. Egy évet dolgozott a Kaposvári Kenyérgyárban, és a katonaság után volt mestere hívására visszatért az iskolába. Leérettségizett, 1994-ben kezdett dolgozni szakoktatóként. Időközben pékmester lett, majd gyógypedagógiai asszisztens képesítést is szerzett. Az iskolában sajátos nevelési igényű, például hallássérült tanulókkal is foglalkozik.

Később az élelmiszeripari szakirányon főiskolai végzettséget szerzett mint műszaki szakoktató, utána pedig csokoládétermék-gyártó részszakképesítést is szerzett. Mindeközben a „pedagógus 2” minősítést is elérte, mégpedig 98 százalékos eredménnyel.

A cukoripari képzés, ami kezdetben meghatározta az iskola életét, az 1998–99-es tanévben ért véget. A sütőipari szakmunkásképzés az 1956–57-es tanévben kezdődött, és a mai napig az iskola egyik lényeges oktatása. A húsipari szakmunkásképzés egy évvel később, az 1957–58-as tanévben kezdődött, majd tej- és malomipari szakembereket is képeztek. A pék-cukrász szakmunkásképzés az 1991–92-es tanévben indult, 1999–2000-ben pedig megkezdődött – és a mai napig is tart – az élelmiszeriparhoz kapcsolódó környezetvédelmi szakemberek, technikusok képzése. A változások sorozata ellenére az iskolát mindig is jellemző szellemiség és igényesség máig megmaradt.

Kinizsi Pál nevét az 1967–68-as tanévben vette fel az akkor Élelmiszeripari Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézet néven futó intézmény.

Nagy változást hozott az iskola életében 2006, amikor a jelenlegi, minden igényt kielégítő épületbe költözhettek, majd 2013-ban visszatértek a szaktárcához, és azóta is az Agrárminisztérium Agrárszakképző Iskolák Hálózatának (ASZIH) intézményeként működnek.

Az iskolában Balázs Tibor igazgató vezetett körül és mutatta be a szaktantermeket, tanműhelyeket, a tornacsarnokot, a könyvtárt stb., és vele beszélgettem az iskola történetéről, jelenlegi képzéseiről, a közeljövőtől várt változásokról, sikerekről-gondokról és terveikről.

Balázs Tibor 1988 óta dolgozik az iskolában. A budapesti Műegyetemen szerzett élelmiszeripari gépészmérnök diploma után itt kezdett, és több diploma és oklevél (mérnöktanári, közoktatás-vezetői stb.) megszerzése után, a ranglétrát végigjárva 2005 óta, immár 15 éve vezeti az iskolát.

Szigorú rend, tisztaság és fegyelem jellemző az iskolában, ahol a 21. század igényeinek megfelelő felszereltségű szaktantermekben, laborokban, tanműhelyekben minden lehetőség adott a diákoknak a tanulásra, az ismeretszerzésre.

A szakgimnáziumi képzésben jelenleg környezetvédelmi technikusi és élelmiszeripari analitikus technikusi szakképzettséget, illetve végzettséget lehet szerezni.

A 2020–21-es tanévre meghirdetett szakképesítések az élelmiszeripari ágazat 5 éves technikumi képzésében a következők: élelmiszer-ellenőrzési technikus, húsipari technikus, sütő- és cukrászipari technikus, tejipari technikus.

A környezetvédelmi ágazaton környezetvédelmi technikus szakképzettséget lehet szerezni. A technikum elvégzésével érettségi bizonyítványt és technikusi oklevelet kapnak a diákok, ami a munkába állásukat és a továbbtanulásukat is lehetővé teszi.

A szakközépiskolai képzésben pék, húsipari termékgyártó, édesipari termék­gyártó, pék-cukrász szakmát, illetve szak­munkás-bizonyítványt lehet szerezni. Utóbbi szakmai képzés most indul 9. évfolyamként, felmenő rendszerben.

A 2020–21-es tanévre 3 éves szakképző iskolai képzésben hentes és húskészítmény-készítő, édességkészítő, pék, kistermelői élelmiszer-előállító, tejtermékkészítő, pék-cukrász, hulladékfeldolgozó-munkatárs szakmákat hirdették meg, ez utóbbi teljesen új képzésük. Jó tanulmányi eredmény esetén a 9. évfolyam elvégzése után technikumi szinten folytathatják a diákok a képzést.

A szakképesítést szerzett tanulók eldönthetik, hogy továbbtanulnak-e esti ta­­gozaton az érettségi vizsgára felkészítő további két évfolyamon,.

A Szakképzési Hídprogram keretében a csak 6 osztályt végzettek 2 év alatt csontozó munkás, valamint sütőipari és gyorspékségi munkás részszakképesítést szerezhetnek.

Az egyes szakmák elméleti megala­pozását a központi tanügyi épület szaktantermeiben és laboratóriumaiban vég­zik. A jól felszerelt, interaktív táblákkal, projektorokkal ellátott, interneteléréssel rendelkező szaktantermeken kívül négy laboratórium segíti a gyakorlati oktatást.

Az angol és német nyelv elsajátítását nyelvi laborok szolgálják, és a diákok elmélyülését a szakmai ismeretekben saját könyvtár segíti, amely jelentős élelmiszeripari szakkönyvgyűjteménnyel büszkélkedhet.

A már létfontosságú informatikai ismereteket három számítástechnikai teremben sajátíthatják el a tanulók. Az itt oktatott szakmákhoz nélkülözhetetlen fizikai állóképesség megszerzéséhez tornaterem és konditerem, valamint az udvaron lévő sportpálya járul hozzá.

Az iskolában oktatott szakmák gyakorlati oldalának elsajátítására és készségszintű begyakorlására saját, az épületben kialakított tanműhelyekben, valamint külső, városi tanműhelyekben van lehetőség.

A belső tanműhelyek 2015-ben készültek el, korszerűen felszerelt, folyamatosan fejlesztett édesipari és sütőipari tanműhelyek állnak az „édesiparos” és a sütő-pék tanulók rendelkezésére.

A duális képzés keretében a kaposvári Slendy Kft. pék-cukrász üzemében sajátíthatják el a gyakorlati fogásokat a pék-cukrász tanulók, akiket tanulószerződéssel foglalkoztat a Pékszövetség által Arany Cipó-díjjal kitüntetett üzem.

A „húsiparosok”, a hentestanulók együtt­működési megállapodás alapján végzik gyakorlatukat a Priváthús Kft. által üzemeltetett tanműhelyben, vágóhídi gyakorlatot pedig a KOMÉTA 99 Zrt.-nél szerezhetnek. A tanüzemben főleg a Kaposvári Húskombinát részére képeznek szakembereket.

Az elméleti és gyakorlati képzés aránya 40:60-hoz a szakmunkásoknál, és 50:50 százalék a technikusképzésben. Ugyanezeken a helyeken, ugyanezekben az üzemekben töltik a tanulók az összefüggő 4 hetes nyári gyakorlatot.

A koronavírus-járvány az iskola működését is gyökeresen megváltoztatta. Az online tanulásra-tanításra való átállás teljesen új helyzetet teremtett, és a szakképzési feladatok ellátására a tantermen kívüli digitális munkarendben új eljárásrendet kellett kialakítani.

A tanárok és a diákok is nehézségekbe ütköztek a KRÉTA adminisztrációs felület alkalmazásában, amiket az iskola vezetése igyekezett megoldani. Szükség szerint számítógépet biztosított a tanároknak, és rendszergazdájuk folyamatos segítséget nyújt az informatikában kevésbé jártas kollégáknak. Az első hét nehézségein túllépve elmondható, hogy a pedagógusok, oktatók, óraadók számára működik a munkavégzésnek ez a digitális formája, és dokumentálni is tudják a munkát a köznevelési regisztrációs és tanulmányi alaprendszerben.

A tanulókkal a KRÉTA e-ügyintézési felületén keresztül is tartják a kapcsolatot, de amellett más online oktatássegítő felületeket is alkalmaznak. A tantárgyak jellegének megfelelően más-más típusú feladatokat kapnak a diákok. Ez lehet teszt jellegű kérdéssor kitöltése, házi dolgozat beküldése, beszámoló készítése, vagy számítási feladatok megoldása. Az elvégzett feladatok értékelése alapján havonta egy érdemjegyet kapnak a tanulók.

A szakmai gyakorlat tantermen kívüli digitális munkarendben való megszervezése már nehezebb. A Kinizsi szakoktatói projektfeladatokkal, technológiai számítási feladatok megoldásával, videóbemutatókkal segítik a tanulók gyakorlati ismereteinek bővítését.

Az új helyzethez való alkalmazkodás mindenkitől odaadást és átgondolt munkát igényel, hogy a tanulmányi követelményeket megfelelően tudjuk teljesíteni, mondta Balázs Tibor igazgató.

A tanulmányi versenyek fontosak az iskola életében, ezek a megmérettetések az iskola és a tanulók érdekét is szolgálják. Elsősorban a húsipari termékgyártó és a pék szakmákban meghirdetett versenyeken – a Szakma Kiváló Tanulója verseny – vesznek részt, többnyire sikerrel. Két éve az országos pék-SZKTV-n harmadik helyezést szerzett egy tanulójuk, aminek köszönhetően ő előbb „felszabadult”. Az édesipari SZKTV-n – szintén 3 évvel ezelőtt, akkor volt először végzősük – az első öt helyezés közül hármat a tanulóik szereztek meg (2., 3. és 5. helyezés), 2 éve pedig a 2., a 4. és a 7. helyezést is az ő diákjaik szerezték meg.

A 2018–2019-es tanévben az élelmiszeripari technikusok és az élelmiszeripari analitikus technikusok országos versenyét, az OSZTV-t az iskola rendezte, ami nagy sikert aratott.

Az iskolának 260 tanulója van, bár kétszer ennyit is tudnának fogadni. Emiatt a beiskolázás folyamatos feladatot jelent a tanári kar számára, amelynek tagjai minden lehetőséget megragadnak: az általános iskolákban való személyes jelenlétet, bemutatókat, kiállításokon való részvételt, nyílt napok szervezését. Legutóbb négy nyílt napot is szerveztek az iskolával való ismerkedésre a szülőknek és tanulóknak. Részt vesznek a megyei pályaválasztási napokon, különböző fesztiválokon.

Tízéves hagyomány, hogy a Somogyi Hírlap évente egyszer megjelenő, „Osztálynapló” című kiadványából, amiben minden iskola és azok végzős tanulói bemutatkoznak, ballagáskor kapnak a diákok egy-egy példányt.

A szokásos iskolai rendezvényeken – ünnepi események, ballagás stb. – túl egyedi rendezvényük a Várady-verseny, ami a biológiában és a szakmai tárgyakban való házi verseny. A választott témában kell dolgozatot írni, amelyet szóban is be kell mutatni. A díjat a ballagáskor vehetik át a győztes tanulók. A verseny kitalálója és egyben szponzora Várady Zoltán, az iskolában végzett neves érsebész professzor, aki ma külföldön él, de ha teheti, részt vesz a díjátadón.

Ökoiskolaként nagy gondot fordítanak a Kinizsiben a környezettudatos nevelésre – pl. mindenütt szelektív hulladékgyűjtők vannak – és a tehetséggondozásra. A végzett tanulók elhelyezkedési esélyei jónak mondhatók, jelenleg az élelmiszer-analitikus technikusaik a legkeresettebbek (állategészségügy, Nébih stb.).

A kaposvári Kinizsiben pozitívan értékelik a szakképzésben bekövetkezett változásokat. Örülnek a technikusképzés technikumi szintű újraindításának, különösen a húsipari (hentes és húskészítmény-készítő) technikusinak. Tervezik a gyakorlóhelyek stabilizálását, ugyanis a városi tanműhelyeket annak idején az iskolai képzés számára létesítették. Szeretnék elérni, hogy ezek a tanműhelyek hosszú távon is megbízhatóan a tanulóik szakmai képzését szolgálják a duális képzés szellemében és keretében.

Folyamatos feladatának tekinti az iskola a beiskolázást, a tanulók számának növelését, az iskola képzéseinek minél szélesebb körben való megismertetését, népszerűsítését, és az élelmiszeripari szakmák vonzóbbá tételét a fiatalok számára.

Az iskola iránt érdeklődők az intézmény honlapján (www.kinizsi-kap.hu) is tájékozódhatnak, vagy e-mailben (kinizsisuli@kinizsi-kap.sulinet.hu) és személyesen közvetlenül az iskolához, az iskola tanáraihoz, vezetőihez is fordulhatnak.

A kiváló szakmai, kulturális és sportlehetőségeket igyekeznek kihasználni a tanulók, mint azt Diszterhoft Kata és Klokk Patrik Csaba tanulók példája igazolja. Kata 10. évfolyamos édesipari termékgyártó szakos tanuló, aki kissé rendhagyó módon gimnáziumi érettségi után választotta a szakmát, illetve az iskolát a sikertelen egyetemi felvételit követően. Itt végzett élelmiszeripari analitikus-technikus nővére ajánlotta a „Kinizsit”. Nem bánta meg a választást: 2021-ben végez és szerzi meg a szakmát. De az egyetemi továbbtanulás tervét sem adta fel, ezért utána ismét megpróbálkozik a szakmai továbblépéssel. Bár iskolakezdéskor a fiatalabbak közé kellett beülnie, úgy érzi, jó közösségbe került, és szakmailag kiváló, elkötelezett, segítőkész tanárok támogatták a beilleszkedésben.

Klokk Patrik Csaba 11. évfolyamos, végzős péktanuló, aki egy pályaválasztási kiállítás alapján választotta az iskolát. Megszerette a szakmáját. A külső gyakorlatot a Slendy-pékségnél végezte, és a legjobbak közé tartozik. Ezt bizonyítja, hogy az iskola által az országos SZKT-versenyre jelölt két tanuló közül ő az egyik. Az érettségi megszerzését is tervezi.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság