0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Nagyot javított tavaly a GYSEV Cargo

Az előző évinél gyengébben szerepelt tavaly az ország legnagyobb vasúti áruszállító társasága. A Rail Cargo Hungaria Zrt. egyik fő, de a saját lábán alig-alig álló szolgáltatásától hazai vállalkozások ezreinek a működése múlik.

Az ország legnagyobb vasúti áruszállítója, az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) számos gazdálkodási mutatóját rontotta tavaly – írja a Világgazdaság.

Árbevétele majdnem 10 százalékkal 72 milliárd forintra csúszott, az üzemi eredménye 2,7 milliárd forintos mínuszba került, ami majdnem kétszer olyan rossz, mint az előző évi, míg a 3,8 milliárdos veszteséget mutató adózott eredménye közel a felével van mélyebben a korábbinál.

A számokhoz azonban fontos tudni, hogy országos szinten egyedül az RCH vállal úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatást, amelynek két fő jellemzője van: a hazai vasúti árufuvarozás mintegy negyedét teszi ki, így fenntartásán vállalkozások ezreinek a működése múlik, valamint, hogy a tevékenység – összetettsége miatt – önmagában lényegében életképtelen.

Bár a Világgazdaság már hetekkel ezelőtt arról értesült, hogy a terület állami támogatásáról szóló rendelet „napokon belül megjelenik”, az intézkedés még várat magára.

Tavaly az egyeskocsi-fuvarozás 4,5 milliárd forint veszteséget okozott a cégnek

– mondta februárban a Magyar Hírlapnak Kovács Imre, az RCH igazgatósági elnöke.

Az RCH csoport tavaly csak a vontatáshoz használt áramért 4,7 milliárd forintot fizetett a 2018-as 4,1 milliárd forint után. A vontatási és a tolatási szolgáltatás igénybevétele 13,8 milliárd forintjába, a pályahasználat 8,9, a mozdony- és kocsibérlés pedig 7 milliárdjába került.

Ezekhez képest elenyésző, de megemlítendő tétel a külföldi (főként albán, macedón, bolgár és horvát) vasúttársaságok tartozásai miatti bő 311 millió forintos, továbbá a tizenkét belföldi adós – köztük a Záhony-Port – miatti 16,6 millió forintos értékvesztés. A csoportnál tavaly (bérkategóriától füg­gően) 6–10 százalékos béremelés volt.

Forrás: Világgazdaság