0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

A villamos tartószerkezetek, vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást

Június vége a szántóföldi növények betakarítási időszakának kezdete. Évente több olyan baleset is történik, amikor mezőgazdasági gépek villamos kábelt vágnak át, szakítanak el, esetleg vezetéktartó oszloppal ütköznek, ezzel üzemzavart és veszélyhelyzetet okozva. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai fokozott figyelmet kérnek a mezőgazdasági munkát végzőktől!

Az E.ON vállalatcsoport kiemelt hangsúlyt fektet a biztonságra, baleset-megelőzésre és külön figyelmet fordít a mezőgazdaságban dolgozók biztonságára. Korábban számos olyan káresemény történt, amelyek figyelmetlenségből kialakuló veszélyhelyzeteket, esetenként személyi sérüléssel járó baleseteket eredményeztek – írja a nak.hu. A veszélyhelyzetek elkerülése érdekében rendszeresen balesetmegelőzési programokat tart a vállalatcsoport és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A korábbi időszakokhoz képest kismértékben csökkent a villamoshálózattal kapcsolatos balesetek száma, amiben jelentős szerepe volt a közös munkának, a munkagépkezelők baleset-megelőző munkavédelmi oktatásának is.

Bármilyen szántóföldi mezőgazdasági tevékenység megkezdése előtt – a biztonságos munkavégzés érdekében – érdemes feltérképezni, hogy a munkaterület közelében hol találhatóak a közművezetékek, különösen villamos föld- és légkábelek, illetve elektromos berendezések. A mezőgazdasági munkák során a villamos tartószerkezetek, oszlopok és vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást, ezért ezeket mindig kellő óvatossággal kell megközelíteni, még GPS-alapú, automata kormányzású gépekkel is. Utóbbi erőgépek csak 1-2 méter pontossággal tudnak navigálni, ezért tartószerkezetek közelében érdemes kikapcsolni az automata kormányzást!

A betakarítógépek szélessége akár a 8-10 métert is elérheti, így a rosszul megválasztott fordulási sugár, a figyelmetlen tolatás, a nyitva hagyott ürítőcső miatt előfordulhat, hogy a holttérbe kerülő tartószerkezetek megrongálódnak. Ha a villamos vezetékek tartószerkezetei között történik a munkavégzés, az ürítőcsövet minden ürítés után ajánlott becsukni.

Betakarítás után sok bála is képződik. A bálák közúton, telephelyen belül vagy tarlón, kaszálón történő szállításakor, deponálásakor problémát okozhat a rakomány magassága, mert a villamos vezetékek összelenghetnek, elszakadhatnak, illetve a tartószerkezetek eltörhetnek. Ilyenkor zárlat keletkezhet, emiatt a rakomány, súlyosabb esetben a szállítójármű is leéghet. Bálaszállításkor fontos betartani a közlekedési hatóság magassági korlátozásait!

További, a balesetmentes munkavégzéshez hasznos tanácsok E.ON tájékoztatójában olvashatók.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai közösen kérik a gazdálkodókat, hogy a fentiek figyelembe vételével a legnagyobb körültekintéssel végezzék aktuális mezőgazdasági munkáikat.

Forrás: NAK sajtóközlemény